Interdisciplinarity and the Prior Knowledge Profile Examination

Authors

  • Carmen Oñate Gómez Instituto de Ciencias de la Educación Universidad Politécnica de Madrid
  • Manuel Barrero Ripoll Departamento de Ingeniería y Cartografía Universidad Politécnica de Madrid
  • Francisco Sierra Gómez Departamento de Física y Química aplicadas a la Técnica Aeronaútica Universidad Politécnica de Madrid

Keywords:

Interdisciplinarity, prior learning, prior learning evaluation.

Abstract

This article presents an activity that has been for years a common assignment for professors and students at the beginning of the school year at the Technical University of Madrid (UPM, for its acronym in Spanish Universidad Politécnica de Madrid): the Knowledge Profile Examination. Among the many variables this examination has, interdisciplinarity is one of the most significant ones. This remarkable meta-cognitive variable, which urgently needs to be studied, researched, solved and qualified, undoubtedly provides the best contributions to the quantity-quality intricacy of knowledge. The solution of the most important pedagogical issues in the coming years depends on it, when the development of a more humane, useful and responsible knowledge at universities is aimed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apostel, l., Berger, G., Briggs, A. y Michaud, G. (1970). Interdisciplinarity problems of teaching and research in universities. París: Centre for Educational Research and Innovation.

Diago, A., Oñate, C., Palencia, V. y Lagunilla, M. (1990). Estudio mediante computador del perfil de conocimientos previos en áreas fundamentales de alumnos de nuestra Universidad. Manuscrito no publicado, Universidad Politécnica de Madrid, Facultad de Informática.

Edgar, M. y Piattelli, P. (1983). La unidad del hombre como fundamento y aproximación interdisciplinaria. En L. Apostel et al., Interdisciplinariedad y ciencias humanas (pp.188- 212). Madrid: Tecnos.

Fernández Biarge, J. (Dir.), Oñate, G. (Coord.). (1984). Detección, análisis y acciones remediales de las dificultades críticas en materias fundamentales del primer curso de carrera de las Escuelas Técnicas Superiores de Madrid. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Oñate, C. (1989). A interdisciplinarity significative pattern after motivation for learning. Trabajo presentado en la 3ª Conferencia Europea para la Investigación del Aprendizaje y la Instrucción, Madrid, España.

Oñate, C. (1999). La investigación científica: un enfoque interdisciplinar. Manuscrito no publicado, Universidad Politécnica de Madrid, Programa de doctorado. Consultado el 2 septiembre del sitio web de la Universidad Politécnica de Madrid: http://www.ice.upm.es/wps/cog/doctorado.htm

Oñate, C. y Martín, V. (1993). Interrelaciones entre las unidades biológicas del sistema viviente. Consecuencias básicas aplicables. Trabajo presentado en el IV Congreso de Psicología Social, Sevilla, España.

Oñate, C. y Palencia, V. (1991). La interdisciplinariedad: estrategia imprescindible para la formación del ingeniero. Trabajo presentado en las Jornadas sobre Innovación emergente como medio de mejora de la calidad de la enseñanza en la ingeniería, Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad Politécnica de Madrid, España.

Oñate, C., Palencia, V. y López, A. (1992). L´interrelation par mis les analyses epistemologiques de la psychologie et d´autres domaines scientifiques. Trabajo presentado en el XXV Congres international de Psychologie, Bruselas, Bélgica.

Oñate, C., Palencia, A. y Pascual, M. A. (1987a). Curricula and interdisciplinarity in the computer science of the Polytechnic University of Madrid. Trabajo presentado en SEFI Annual Conference, Helsinki, Finlandia.

Oñate, C., Palencia, A. y Pascual, M. A. (1987b). Interdisciplinarity: A fundamental frame for the future in the Polytechnic University of Madrid. Trabajo presentado en SEFI Annual Conference, Helsinki, Finlandia.

Piaget, J., Mackenzie, W., Lazarsfeld, P. et al. (1973). Tendencias de la investigación en las Ciencias Sociales. Madrid: Alianza Universidad.

Downloads

Article abstract page views: 783

Published

2009-05-01