Validation of Time Management Questionnaire in Mexican College Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e01.2136

Keywords:

Validity, time management, college students

Supporting Agencies:

Universidad Linda Vista

Abstract

How students use their time affects their academic development. Time management (TM) may be a determining factor of various aspects of student life. Instruments have been designed to measure this construct but no validation was found in Mexico. Consequently, this study seeks to validate the TM questionnaire in Mexican college students. A census study was conducted with 289 undergraduate students (191 male and 98 female) from two universities (one public and one private). Data was collected using an instrument validated first in Spain, and subsequently in Venezuela, called “Time Management in College Students” (GTEU in Spanish). Factor analysis and structural equation modeling were used; validation in Mexico displayed similarities to the Spanish and Venezuelan versions in the clustering of factors and the factor loading of each item. The study revealed acceptable reliability (α = 0.715, n = 32) and adequate goodness-of-fit (X² = 407.038; p = .278; gl = 391; RMSEA = .012; CFI = .969 y GFI = .92). It is concluded that the GTEU possesses adequate psychometric properties for Mexican college students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akcoltekin, A. (2015). High school students’ time management skills in relation to research anxiety, Educational Research and Reviews, 10(16), 2241-2249. http://doi.org/10.5897/ERR2015.2345

Broc, M. (2011). Voluntad para estudiar, regulación del esfuerzo, gestión eficaz del tiempo y rendimiento académico en alumnos universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 171-185. https://core.ac.uk/download/pdf/41554638.pdf

Costello, A. B. y Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7). http://www.pareonline.net/pdf/v10n7.pdf

De Vries, W., Arenas, P., Muñoz, J. y Saldaña, I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de La Educación Superior, 4(160), 29-49.

Durán-Aponte, E. y Pujol, L. (2013). Manejo del tiempo académico en jóvenes que inician estudios en la Universidad Simón Bolívar. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 93-108. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/835

García-Ros, R. y Pérez-González, F. (2012). Spanish version of the time management behavior questionnaire for university students. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1485-1494. http://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n3.39432

García-Ros, R., Pérez-González, F. e Hinojosa, E. (2004). Assessing time management skills as an important aspect of student learning. School Psychology International, 25(2), 167-183. http://doi.org/10.1177/0143034304043684

García, J. y Santizo, J. (2010). Análisis de la reación entre la gestión del tiempo libre, el ocio y los estilos de aprendizaje. Revista Estilos de Aprendizaje, 3(5), 2-25.

Gracia, M. (22 de julio de 2015). Deserción Universitaria en México. Milenio. http://www.milenio.com/firmas/maximiliano_gracia_hernandez/Desercion-universitaria-Mexico_18_559324103.html

Hamui-Sutton, A., Aguirre-Hernández, R., Díaz-Villanueva, A., Ramírez-de la Roche, O. F. y Gómez-Lamont, D. S. (2012). Problemas académicos de estudiantes irregulares relacionados con el uso del tiempo en la Facultad de Medicina de la UNAM. Investigación en Educación Médica, 1(3), 107-113.

Hargreaves, A. (1992). El tiempo y el espacio en el trabajo del profesor. Revista de Educación, 298, 31-35.

Henson, R. K. y Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research?: common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66(3), 393-416. http://doi.org/10.1177/0013164405282485

Khine, M. S. (2013). Application of structural equation modeling in educational research and practice. Sense Publishers.

Kimberlin, C. L., y Winterstein, a. G. (2008). Validity and reliability of measurement instruments used in research. American Journal of Health-System Pharmacy, 65(23), 2276-2284. http://doi.org/10.2146/ajhp070364

Lay, C. H. y Schouwenburg, H. (1993). Trait procrastination, time management, and academic behavior. Journal of Social Behavior y Personality, 8(4), 647. https://www.researchgate.net/publication/209836122_Trait_procrastination_time_management_and_academic_behavior

Litwin, M. S. (1995). How to measure survey reliability and validity. Sage.

Monsalve, J. C., Romero, M. y Barberá, E. (2014). Evaluación de las competencias de gestión del tiempo en estudiantes de posgrado en modalidad virtual. Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, 1-13. http://www.oei.es/congreso2014/memoriactei/1327.pdf

Nadinloyi, K. B., Hajloo, N., Garamaleki, N. S. y Sadeghi, H. (2013). The study efficacy of time management training on increase academic time management of students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 84, 134-138. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.523

Pérez-Gil, J. A., Chacón Moscoso, S. y Moreno Rodríguez, R. (2000). Validez de constructo: el uso de análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencias de validez. Psicothema, 12(Suplemento 2), 442-446.

Ramlall, I. (2017). applied structural equation modelling for researchers and practitioners : using r and stata for behavioural research. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=1423582&lang=es&site=ehost-live

Rodríguez, M-J. y Mora. R. (2001). Estadística Informática: casos y ejemplos con el SPSS. Universidad de Alicante.

Ruiz, M., Pardo, A. y San Martin, R. (2016). Sección Monográfica, 37(1), 52-61.

Sosa, V. y Roman, R. P. (2015). Participación y tiempo en actividades cotidianas de hombres y mujeres vinculados al mercado laboral en México. Sociedad y Economía, 29, 63-89.

Stelnicki, A. M., Nordstokke, D. W. y Saklofske, D. H. (2015). Who is the successful university student?? an analysis of personal resources. Canadian Journal of Higher Education, 45(2), 214-229.

Todaro, R., Godoy, L. y Abramo, L. (2001). Desempeño laboral de hombres y mujeres: opinan los empresarios Centro de Estudios de la Mujer (CEM). Desempeño laboral de hombres y mujeres. Cadernos Pagu, 1802(17), 197-236. http://www.scielo.br/pdf/cpa/n17-18/n17a08

Thomson, B. y Daniel, L. G. (1996). Factor analytic evidence for the construct validity ofscores: ahistor ical overview and some guidelines. Educational and Psychological Measurement, 56, 197-208

Vázquez, R. (2007). Reflexiones sobre el tiempo escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 1-11. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2283788

Verdugo, M. A. (2008). Metodología en la investigación sobre discapacidad. Introducción al uso de las ecuaciones estructurales. Universidad de Salamanca.

Zimmerman, B. J. y Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82, 51-59. https://psycnet.apa.org/record/1990-21082-001

Downloads

Article abstract page views: 4319

Published

2020-01-22