Towards a Gnoseology of Cognoconscious Dialogic Unlearning: Principles to Unlearn in the Context of Complexity

Authors

  • Raiza Andrade Postgrado en Propiedad Intelectual Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas Universidad de Los Andes

Keywords:

Unlearn, cognoconscience, complexity, dialogue.

Abstract

The manner in which knowledge is approached seems to be an issue that inhibits our possibility to change in order to confront uncertainty and complexity, the essential signs of these times. In this respect the following question arises: In complex and uncertain contexts in which knowledge is rapidly being discarded, what demands will the new ways of learning establish, that will be required for the emerging paradigms of complex science? The answers to these questions lead us towards a gnoseology of cognoconscious dialogic unlearning. In this paper the activation of cognoconscious subjects as persons capable of learning to unlearn because they have a dialogic type of conscience, is proposed. That is to say, persons capable of realizing the path opposing the route traveled in the process of building their own reality, because they are conscious of themselves, the other and the whole at the same time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, R. (2001, 15 de marzo). Construyendo paladigmas. Diario Frontera, p. 4b.

Andrade, R. (2003). Aprender a desaprender. Tesis doctoral no publicada, Universidad Interamericana de Educación a Distancia, Panamá.

Bachelard, G. (1998). La poética del espacio. Buenos Aires: Emecé Editores.

Balbi, J. (2002). ¿Qué es una persona? Consultado el 19 de junio de 2002 en: http://www.posracionalismo.cl/ver_res_articulo.php?id=1

Barbier, R. (1997). El educador como “passeur de sens”. Consultado el 19 de junio de 2002, en: http://www.barbier-rd.nom.fr/educatorRB.html

Castoriadis, C. (1988). Los dominios del hombre: las encrucijadas del laberinto. Barcelona: Gedisa.

Ciurana, E. R. (2002). La complejidad. Elementos para una definición. Consultado el 19 de enero de 2002, en: http://www.complejidad.org/public.htm

Foerster, H. von. (1991). Principios de autoorganización en un contexto socioadministrativo. En H. Foester, Las semillas de la cibernética (pp.150-163). Barcelona: Gedisa.

Glasersfeld, E. von. (1990). Introducción al constructivismo radical. En P. Watzlawick (Ed.). La realidad inventada (pp.20-37). Buenos Aires: Gedisa.

Guidano, V. (1991). El sí mismo en proceso: Hacia una terapia cognitiva posracionalista. Barcelona: Paidós.

Lecannelier, F. (2002). Evolución y desarrollo del self. Consultado el 29 de marzo de 2002, en el sitio web del Instituto de Terapia Cognitiva: http://www.inteco.cl/articulos/012/texto_esp.htm

López Pérez, R. (1996) Constructivismo radical: De Protágoras a Watzlawick. En R. Careaga, Tradición y cambio en la psicopedagogía (pp.27-35). Santiago de Chile: Universidad Educares-Bravo y Allende Editores.

Maturana, H. (1997). La realidad: ¿objetiva o construida?: Vol. II. Fundamentos biológicos de del conocimiento. Barcelona: Anthropos.

Morin, E. (1984). Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos.

Morin, E. (1993). El método I. La naturaleza de la naturaleza (Col. Teorema, 3ª ed., Trads. A. Sánchez y D. Sánchez). Madrid: Cátedra. Trabajo original publicado en 1977).

Morin, E. (1997). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morin, E. (1998a). El método II. La vida de la vida (Col. Teorema, 4a ed., Trad. A. Sánchez). Madrid: Cátedra. Trabajo original publicado en 1980.

Morin, E. (1998b). El método IV. Las ideas. Su habitat, su vida, sus costumbres, su organización (Col. Teorema, 2ª ed., Trad. A. Sánchez). Madrid: Cátedra. Trabajo original publicado en 1991.

Morin, E. (1999). El método III. El conocimiento del conocimiento (Col. Teorema, 3ª ed., Trad. A. Sánchez). Madrid: Cátedra. Trabajo original publicado en 1986.

Pomerantz, L. (2002). La cultura de la incertidumbre. Consultado el 27 de marzo de 2002, en: http://www.agoravirtual.net/mostra/corredor/Pomerantz.htm

Ruiz, A. (2000). Fundamentos teóricos del enfoque post-racionalista. Consultado el 17 de abril de 2000, en el sitio web del Instituto de Terapia Cognocitiva: http://www.inteco.cl/articulos/001/texto_esp.htm

Watzlawick, P. (1992). ¿Es real la realidad?. Barcelona: Herder.

Watzlawick, P. y Krieg, P. (1994). El ojo del observador. Contribuciones al constructivismo. Barcelona: Gedisa.

Downloads

Article abstract page views: 1574

Published

2005-11-01

Similar Articles