Collaborative Learning, the Use of NICTs and Interaction among Science Teachers: Necessary Skills and Problems

Authors

  • Manuel Juárez Pacheco Departamento de Desarrollo Académico Centro Nacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico
  • Guillermina Waldegg Casanova Departamento de Investigaciones Educativas Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN

Keywords:

CSCL, teacher-training, social infrastructure, collaborative tools, synchronous and asynchronous interactions.

Abstract

This study analyzes the practices of a group of high school science teachers in the development of a training seminar using the Computer-supported Collaborative Learning (CSCL) approach. The pedagogical model, the tools used in collaboration, and the development of group dynamics are all described. The analysis is carried out using categories based on the concept of social infrastructure, which permits the identification of some of the skills required as well as problems that arose during the teachers’ synchronous and asynchronous interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivos del seminario para profesores. Seminario Tactics-México 2004-2005. (2005). (Documentos del proyecto Tactics-México 2004-2005). México: Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados.

Bielaczyc, K. (2001, 22-24 de marzo). Designing social infrastructure: The challenge of building computer-supported learning communities. Trabajo presentado en Euro-CSC 2001, Maastricht, Holanda. Consultado el 4 de enero de 2005 en: http://www.ll.unimaas.nl/euro-cscl/Papers/15.doc

Brown, Collins y Duguid (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18 (1) 32-42.

Dunlap, D. R., Neale, D. C. y Carroll J. M. (2000). Teacher collaboration in a networked community. Educational technology & Society. 3 (3). Consultado el 4 de enero de 2005 en: http://ifets.ieee.org/periodical/vol_3_2000/f02.html

Fisher, K., Phelps, R. y Ellis, A. (2000). Group processes online: Teaching collaboration through collaborative processes.Educational Technology & Society 3 (3). Consultado el 4 de enero de 2005 en: http://ifets.ieee.org/periodical/vol_3_2000/f06.html

Guin, D. y Trouche, L. (2005, 17-21 de febrero). Distance training, a key mode to support teachers in the ntegration of ICT? Towards collaborative conception of living pedagogical resources. Trabajo presentado en el Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, CERME, Sant Feliu de Guíxols, España. Consultado el 20 de mayo de 2005 en: http://cerme4.crm.es/Papers%20definitius/9/Guin-Trouche.pdf

Juárez, M. y Waldegg, G. (2003). ¿Qué tan adecuados son los dispositivos Web para el aprendizaje colaborativo? Revista Electrónica de Investigación y Educativa, 5 (2). Consultado el 22 de noviembre de 2004 en: http://redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-juarez.html

Koschman, T. (1996). CSCL: Theory and practice of an emerging paradigm. En T. Koschmann, Paradigm shift’s and instructional technology (p. 1 -23). New Jersey, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Leontiev, A. N. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México: Cartago.

Lipponen, L. (2002). Exploring foundations for computer-supported collaborative learning. En G. Stahl (Ed.), Computer support for collaborative learning: Foundations for a CSCL community. Proceedings of the Computer-supported Collaborative Learning 2002 Conference (pp. 72-81). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Roth, W.-M. (2002ª, 8 y 9 de noviembre). Aprender ciencias en y para la comunidad. Enseñanza de las ciencias, 20 (2), 195-208.

Roth, W-M. (2002b). Designing learning communities. Trabajo presentado en Changes and challenges. A conference on Natural Sciences and Technology. Consultado el 30 de mayo de 2005 en: http://changesandchallenges.lld.dk/pdf/proceedings/WMRtranscript.pdf

Russell, D. L. y Schneiderheinze, A. (2005). Understanding innovation in education using activity. Theory. Educational Technology & Society, 8 (1), 38-53.

Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1994). Computer support for knowledge-building communities. Journal of the learning sciences, 3 (3), 265-283.

Slavin, R. E. (1994). Cooperative learning. Theory, research, and practice. Boston, MA: Allyn and Bacon.

Vigotsky, L. S. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Grijalbo.

Waldegg, G. (2002). El uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). Consultado el 8 de junio de 2003 en: http://redie.ens.uabc.mx/vol4no1/contenido-waldegg.html

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.

Downloads

Article abstract page views: 1181

Published

2005-11-01