Technical School Boards: A Space for Collaboration in Assessing Teaching Practice in Basic Education

Authors

  • Rosa María González Isasi Universidad Pedagógica Nacional
  • Carlos Humberto De la Garza Saldívar Universidad Pedagógica Nacional UPN 281
  • Martha Elvira De León Hernández Programa Educación Saludable de la Secretaría de Educación en Tamaulipas (SET)

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1272

Keywords:

Community of practice, Technical School Board, collaborative work, assessment of teaching

Abstract

This research – a case study – was conducted in two schools at the basic education stage (educación básica) and 54 educators – 45 from primary and 9 from preschool education – participated. The purpose was to study how the Practice Community (PC) introduced in Technical School Board (TSB) meetings would benefit the analysis of learning assessment practices from collaborative work. Each school held four video-recorded meetings of approximately two hours in duration. It was found that teachers identified opportunity areas for improving practice through collaborative work, which led to a stronger, more open relationship between them and reflection on their assessment practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, V. y Romero, S. (2007). Formación basada en competencias para profesionales de la orientación. Educación XXI, 10, 15-37. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/295
Casanova, M. A. (2004). Evaluación y calidad de centros educativos. Madrid: La Muralla.
Ezpeleta, J. (1990). El Consejo Técnico: eficacia pedagógica y estructura de poder en la escuela primaria mexicana. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 20(4), 1333. Recuperado de www.cee.edu.mx/revista/r1981_1990/r_texto/t_1990_4_02.pdf
Fierro, C. y Rojo, S. (1994). El consejo técnico, Un encuentro de maestros. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/28993719/El-CT-Un-Encuentro-de-Maestros-eBook
González, R. M., Castañeda, A., Torres, M., Banda, R., Vargas, R. y Ruíz, F. (2013). Colaboración en comunidad de práctica para el desarrollo profesional del profesor. Revista de Medios y Educación Pixel-Bit, 42, 103-113. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/466
González, R. M., Zamarripa, S., Cardoso, A., Martínez, R. y Sánchez, A. (2009). Análisis de la práctica pedagógica en video: experiencia en comunidad de práctica de escuela primaria. En J. S. Sánchez y A. Rangel Ruiz de la Peña, Maestros y formación en comunidades de práctica. México: Universidad Pedagógica Nacional.
Organización de Estados Iberoamericanos. (2008). Estándares de evaluación docente. México: Autor.
Imbernón, F. (2006). Actualidad y nuevos retos en la formación permanente. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(2), 1-12. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/151
González, K. (2009). Propuesta estratégica y metodológica para la gestión en el trabajo colaborativo. Educación, 2(33), 95-107. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/507
López, Y. (2005). La Universidad Pedagógica Nacional. Una imagen mitificada donde el relato actuado se hace creíble. Tesis Doctoral. México: Universidad Pedagógica Nacional.
Lucero, M. M. (2009). Entre el trabajo colaborativo y el aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/528Lucero.PDF
Marín, R., Guzmán, I. y Castro, G. (2012). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación de competencias en preescolar. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 182-202. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/308
Messina, G. (2002). Formación en movimiento: una propuesta a distancia. Memoria de la Reunión Regional para Evaluar las Estrategias y Programas para el aprendizaje de jóvenes y adultos en América Latina y el Caribe. Recuperado de
http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/reunion/ponencias/forma_docente/ponencia_graciela_mesina_crefal_septiembre.pdf
Moliner, L., Castellón, J. y Loren, C. (2010). La Formación Continua como proceso clave en la profesionalización docente: buenas prácticas en Chile. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 25-44. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol4-num1/art1.pdf
Orler, P. y Abendaño, S. (2009). Las reuniones colegiadas estrategia para conocer y orientar a los alumnos. Revista Novedades Educativas, 21(218), 1-5.
Pozo, J. I. (1997). Teorías Cognitivas del aprendizaje. España: Morata.
Scagnoli, N. I. (2005). Estrategias para motivar el aprendizaje colaborativo en cursos a distancia. Recuperado de https://www.ideals.illinois.edu/handle/2142/10681
Secretaría de Educación Pública. (1982). Acuerdo 96, Acuerdo que establece la organización y funcionamiento de las escuelas primarias. México: Autor.
Secretaría de Educación Pública y Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación. (2011a). Acuerdo 592 por el que se establece la articulación de la Educación Básica. México: Autor.
Secretaría de Educación Pública. (2011b). Plan de Estudios 2011. Educación Básica. México: Autor.
Tallaferro, D. (2006). La formación para la práctica reflexiva en las prácticas profesionales docentes. Educare , 10(33), 269-273. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603309
Torres, A. (2006). Subjetividad y sujeto: perspectivas para abordar lo social y lo educativo. Revista Colombiana de Educación, 50, 87-103
Wenger, É. (2002). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. España: Paidós.

Downloads

Article abstract page views: 4837

Published

2017-08-09