Training the novice teacher in the Pedagogy Department of Education of the University of the Andes, Tachira

Authors

  • Mireya Vivas de Chacón Departamento de Pedagogía Universidad de Los Andes, Táchira
  • Gladys Becerra Torres Departamento de Pedagogía Universidad de Los Andes, Táchira
  • Dámaris Díaz Herrera Departamento de Pedagogía Universidad de Los Andes, Táchira

Keywords:

Teacher training, novice teacher, university teaching.

Abstract

This article presents the results of a case study whose objective was to describe the process of training first-year college teachers. The information was collected through in-depth interviews. In the context investigated, the novice teachers do not get enough institutional support in their new jobs and develop their work alone, since they do not carry on research or learn to teach alongside more-experienced teachers. The new teachers said they felt nervous, insecure, rejected, distressed, alone and disoriented. The results of this study reveal a disparity between what is demanded by the rules established for the training of new university teachers, and what actually happens in the departments. This is because training plans are not carried out, and training is considered to be the responsibility of the novice teacher. Finally, recommendations are made for the development of a training policy for new faculty members.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benedito, V., Ferrer,V. y Ferreres, V. (1995). La formación universitaria a debate. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Blázquez, F. (1999). Una experiencia española: El plan de formación del ICE de la Universidad de Extremadura. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34, 171-185.

Escudero, J. M. (1999). La formación permanente del profesorado universitario: Cultura, política y procesos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34, 133-157.

Ley de Universidades (1970, 8 de septiembre). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 1429 (Extraordinario).

Marcelo, C. (1994). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Martínez, M. (1999). La investigación cualitativa etnográfica en educación. México: Trillas.

Medina, A. (1998). Organización de la formación y desarrollo profesional del docente universitario. En Q. Martín, A. Medina, A. Monclus y C. Domínguez (Coords.), Actas V Congreso Internacional de Organización de Instituciones Educativas (pp. 750-897). Madrid: Departamento de Didáctica y Organización Escolar, Universidad Complutense-Universidad Nacional de Educación a Distancia de España.

Saint-Onge, M. (1997). Yo explico, pero ellos… ¿aprenden? Bilbao: Mensajero.

Universidad de Los Andes (1990). Estatuto del Personal Docente y de Investigación de la Universidad de Los Andes. Gaceta Universitaria (Núm. Extraordinario).

Downloads

Article abstract page views: 1441

Published

2005-05-01