Evaluation of the Educational Relationship in the University
Keywords:
Evaluation of teaching, evaluation of teachers, evaluation policies.Abstract
Educational evaluation processes appeared in Mexico in the late eighties, associated with financing and accreditation to ensure the quality of educational services, according to the official discourse. This article presents a characterization of the processes of evaluation of teaching in universities and of student-opinion questionnaires. It stresses the use of this instrument in the decision to allow academics access to financial incentive programs, and technical carelessness in the instrument’s preparation. We point out the paltry amount of connection between evaluation and other activities such as ongoing training, planning and the continuing review of institutional conditions. It suggests developing a critical attitude toward current practices to enable to resolution of problems detected, and to encourage the positive aspects also present. The evaluation of teaching is a social activity imbued with value judgments—in which the actors do not participate with the desired equity.Downloads
Download data is not yet available.
References
Ardoino J. y Berger, G. (Eds.). (2003). Former les enseignants et les éducateurs, une priorité pour l'enseignement supérieur: Actes du colloque. Paris: Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en Education.
Castillo, O. E. (2004). Sociedad del conocimiento y políticas públicas de evaluación del trabajo académico en educación superior: Programa de estímulos al desempeño docente en la universidad de Sonora, periodo 1993-2002. Tesis doctoral no publicada, Universidad Nacional Autónoma de México.
Cetina, E. (2004). Estímulos al desempeño del personal docente en las universidades públicas estatales. En M. Rueda (Coord.), ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Experiencias en México, Canadá, Francia, España y Brasil (Memoria), (pp. 77-82, Col. Biblioteca de la Educación Superior). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior-Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
García Garduño, J. M. (2001). Diez consejos para hacer fracasar la implantación de un sistema de evaluación de la docencia. En M. Rueda, A. Díaz Barriga y M. Díaz, Evaluar para comprender y mejorar la docencia en la educación superior (pp. 104-111). México: Universidad Autónoma Metropolitana-Universidad Nacional Autónoma de México-Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
Loredo, J. y Rigo, M. A. (2001). La evaluación docente en un contexto universitario. Una propuesta formativa y humanista. En M. Rueda, A. Díaz-Barriga y M. Díaz (Eds.), Evaluar para comprender y mejorar la docencia en la educación superior (pp. 55-68). México: Universidad Autónoma Metropolitana-Universidad Nacional Autónoma de México-Universidad Autónoma de Baja California.
Luna, E., Valle, C. y Tinajero, G. (2003). Evaluación de la docencia: Paradojas de un proceso institucional. Revista de la Educación Superior, 32 (127), 89-100.
Luna, E., Valle, C. y Tinajero, G. (2004). Evaluación de la docencia. Vicisitudes de un proceso institucional. En M. Rueda (Coord.), ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Experiencias en México, Canadá, Francia, España y Brasil (Memoria), (pp. 169-183, Col. Biblioteca de la Educación Superior). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior-Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
Rueda, M., Elizalde, L. y Torquemada, A. D. (2003). La evaluación de la docencia en las universidades mexicanas. Revista de la Educación Superior, 32I (127), 71-77.
Villaseñor, G. (2003). La evaluación de la educación superior: su función social. Serie Cuadernos de Reencuentro, Análisis de Problemas Universitarios, 36, 21-29.
Castillo, O. E. (2004). Sociedad del conocimiento y políticas públicas de evaluación del trabajo académico en educación superior: Programa de estímulos al desempeño docente en la universidad de Sonora, periodo 1993-2002. Tesis doctoral no publicada, Universidad Nacional Autónoma de México.
Cetina, E. (2004). Estímulos al desempeño del personal docente en las universidades públicas estatales. En M. Rueda (Coord.), ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Experiencias en México, Canadá, Francia, España y Brasil (Memoria), (pp. 77-82, Col. Biblioteca de la Educación Superior). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior-Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
García Garduño, J. M. (2001). Diez consejos para hacer fracasar la implantación de un sistema de evaluación de la docencia. En M. Rueda, A. Díaz Barriga y M. Díaz, Evaluar para comprender y mejorar la docencia en la educación superior (pp. 104-111). México: Universidad Autónoma Metropolitana-Universidad Nacional Autónoma de México-Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
Loredo, J. y Rigo, M. A. (2001). La evaluación docente en un contexto universitario. Una propuesta formativa y humanista. En M. Rueda, A. Díaz-Barriga y M. Díaz (Eds.), Evaluar para comprender y mejorar la docencia en la educación superior (pp. 55-68). México: Universidad Autónoma Metropolitana-Universidad Nacional Autónoma de México-Universidad Autónoma de Baja California.
Luna, E., Valle, C. y Tinajero, G. (2003). Evaluación de la docencia: Paradojas de un proceso institucional. Revista de la Educación Superior, 32 (127), 89-100.
Luna, E., Valle, C. y Tinajero, G. (2004). Evaluación de la docencia. Vicisitudes de un proceso institucional. En M. Rueda (Coord.), ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Experiencias en México, Canadá, Francia, España y Brasil (Memoria), (pp. 169-183, Col. Biblioteca de la Educación Superior). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior-Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca.
Rueda, M., Elizalde, L. y Torquemada, A. D. (2003). La evaluación de la docencia en las universidades mexicanas. Revista de la Educación Superior, 32I (127), 71-77.
Villaseñor, G. (2003). La evaluación de la educación superior: su función social. Serie Cuadernos de Reencuentro, Análisis de Problemas Universitarios, 36, 21-29.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 125
Article abstract page views: 2375
Published
2004-11-01