Simulation Model for Face-to-Face and Distance Education Options Post-COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.03.5897

Keywords:

simulation model, dropping out, basic education, distance education

Abstract

This study aimed to simulate school dropout in preschool, basic, and upper secondary education in Colombia following the COVID-19 pandemic, based on face-to-face and distance education scenarios. A two-stage methodological approach was employed, consisting of a meta-analysis of 25 articles (2020-2022) and a simulation of scenarios using system dynamics. “Teachers” and “curriculum matrix,” which were part of the academic determinant, were found to be the most relevant variables. The model showed that dropout is highly sensitive to the percentage of virtual education, with over one million students dropping out in 100% virtual scenarios. By contrast, dropout was not sensitive to an increase in teacher training hours within the limits set by education policy. We conclude that virtual education calls for comprehensive measures that go beyond teacher training and ensure minimum technological conditions to prevent school dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias-Velandia, N., Rincón-Báez, W. U. y Cruz-Pulido, J. M. (2021). Diferencia de logro geolocalizado en educación presencial y a distancia en Colombia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e18, 1-22. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e18.3711

Avendaño, W. R., Hernández, C. A. y Prada, R. (2021). Uso de las tecnologías de información y comunicación como valor pedagógico en tiempo de crisis. Revista Historia de la educación Latinoamericana, 23(36). https://doi.org/10.19053/01227238.11619

Bala, B. K., Arshad, F. M. y Noh, K. M. (2017). Systems thinking. System dynamics. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-2045-2_2

Banco Mundial. (2021, Abril). Global economic prospects. https://www.worldbank.org/en/publication/global-economic-prospect

Barragán, S. P. (2015). La Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano en el camino de la retención estudiantil: más cerca de la reducción del abandono estudiantil en la Tadeo. Fundación Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.

Barragán-Moreno, S. P. y Lozano-Galindo, O. L. (2022). Explanatory variables of dropout in Colombian public education: Evolution limited to coronavirus disease. European Journal of Educational Research, 11(1), 287-304. https://doi.org/10.12973/eu-jer.11.1.287

Bianchi, C. y Salazar, R. (2020). A feedback view of behavioural distortions from perceived public service gaps at ‘street‐level’ policy implementation: The case of unintended outcomes in public schools. Systems Research and Behavioral Science, 39(1), 63–84. https://doi.org/10.1002/sres.2771

Decreto No.1075 (mayo 26 de 2015). Por medio del cual se expide el decreto único reglamentario del sector educación. Congreso de la República de Colombia. https://bit.ly/3QD6ZOj

Díaz Barriga, F. y Barrón, M. C. (2022). Desafíos del currículo en tiempo de pandemia: innovación disruptiva y tecnologías para la inclusión y justicia social. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24, e10 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e10.4500

Díaz-Piñeres, A., Bravo-Rueda, C. y Sierra, G. E. (2020). Educación inclusiva en contexto: reflexiones sobre la implementación del Decreto 1421 de 2017. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 22(34), 265-290. https://doi.org/10.19053/01227238.9823

Elacqua, G. M., Sánchez, F. y Santos, H. (2020). School reorganization reforms: the case of multi-site schools in Colombia. School Effectiveness and School Improvement, 32(1), 141-172. https://doi.org/10.1080/09243453.2020.1797830

Findeter. (octubre, 2021). Estudio del sector educativo colombiano. https://bibliotecadigital.findeter.metabiblioteca.com/server/api/core/bitstreams/68d7ffc5-9013-408b-b2d0-4a95b036be62/content

Forero, D. y Saavedra, V. (2019). Los 10 pasos para ser Colombia la mejor educada de América Latina. Fedesarrollo. https://bit.ly/3vV29Ta

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

García, S. y Maldonado, D. (2020). Universalización de la educación media de calidad: el reto sigue para llegar a ser “Colombia la mejor educada”. Tribuna: Revista de Asuntos Públicos, (13), 4-8. https://repositorio.uniandes.edu.co/entities/publication/2dd30b99-837e-4fc6-8c2b-79e45118863b

Guevara, A. (2021). Evaluación de los aprendizajes en tiempos de COVID-19, el caso del estado de Chihuahua. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e17, 1-16. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e17.4335

Herrera, D. Y. (2021). El modelo de la alternancia y la desigualdad educativa territorial en la educación en Colombia. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(2), 61-86. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i2.38

Iqbal, S., Azevedo, J., Geven, k., Hasan, A. y Patrinos, H. (2020, 13 de abril). We should avoid flattening the curve in education – Possible scenarios for learning loss during the school lockdowns. World Bank Blog: Education for Global Development. https://blogs.worldbank.org/en/education/we-should-avoid-flattening-curve-education-possible-scenarios-learning-loss-during-school

Latorre, E. L., Castro, K. P. y Potes, I. D. (2018). Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Universidad Sergio Arboleda. https://bit.ly/3QzAWyW

Maroscia, C. y Ruiz, P. C. (2021). Las organizaciones de la sociedad civil en época de pandemia. Reflexiones hacia una nueva normalidad: ¿Nuevos desafíos o mismas realidades? Ciencias Administrativas, (17), 97-107. https://doi.org/10.24215/23143738e079

Mauris, L. A. y Domínguez, B. P. (2022). Los efectos de la crisis sanitaria del Covid-19 en la educación rural de Colombia. Panorama, 16(30), 1-21. https://doi.org/10.15765/pnrm.v16i30.3023

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2021, 23 de Junio). Sistema colombiano de formación de educadores. https://cms.mineducacion.gov.co/static/cache/binaries/articles-345485_anexo1.pdf?binary_rand=4264

Oliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 37(2), 5-24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2648

Organización de las Naciones Unidas. (2020, Agosto). Policy brief: Education during COVID-19 and beyond. https://bit.ly/3Xoa0Eg

Osiobe, E. U. (2020). Understanding Latin America´s educational orientations: Evidence from 14 nations. Education Quarterly Reviews, 3(2), 249-260. https://ssrn.com/abstract=3620652

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S.... y Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Systematics Reviews, 10(89). https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4

Pérez, A. (2022). Educación, desigualdad sociodigital en pandemia. El Cotidiano, 233, 69-76. https://www.researchgate.net/publication/389135541_Educacion_desigualdad_sociodigital_y_pandemia_El_Cotidiano

Ramírez, G. y Hernández, S. M. (febrero, 1 de 2021). Una mirada a la educación preescolar desde la diversidad en pandemia Covid-19 y sus afectaciones. [Trabajo de grado, Licenciatura en educación Preescolar]. Universidad Santo Tomás, Colombia. http://hdl.handle.net/11634/31926

Reimers, F. M. y Schleicher A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del COVID-19. Enseña Perú. https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf

Rodríguez, A., Gallego, J. L., Navarro, A. y Caurcel, M. J. (2021). Perspectivas actitudinales de docentes en ejercicio y en formación hacia la educación inclusiva. Psicoperspectivas, 20(1), 1-13. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol20-Issue1-fulltext-1892

Rodríguez-Lizarralde, C., López-Villamil, S. y Barrera-García, A. D. (2022). Inclusión educativa en pandemia: interseccionalidad y situación de menores venezolanos en Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(2), 1-27. https://dx.doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.5123

Sanabria, L. A., Pérez, M. C. y Riascos, L. E. (2020). Pruebas de evaluación Saber y PISA en la Educación Obligatoria de Colombia. Education Siglo XXI, 38(3), 231-254. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.452891

Sánchez, P. A., Saavedra, C. E. y Figueroa, C. (2020). Efectos de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación en Colombia. Revista Espacios, 41(48), 303-313. https://www.revistaespacios.com/a20v41n48/a20v41n48p22.pdf

Sañudo, L. (2022). Del abandono a la permanencia escolar en secundaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 26(1), 213- 233. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/13535

Senge, P. (2010). La quinta disciplina (2.ª ed.). Granica.

Serna, J. S., Martínez, D. J. y Arrubla, J. A. (2020). Educación rural y dispositivo evaluación en tiempos de ‘COVID-19’: voces de profesores de matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 13(1), 86-103. https://doi.org/10.22267/relatem.20131.43

Serna, R. y Flores, Z. A. (2015, 22 de Julio). Modelación dinámica del efecto de las políticas del gobierno que se implementaron para la educación en Perú desde 1990 hasta 2010. 13th LACCEI Annual International Conference: “Engineering Education Facing the Grand Challenges, What Are We Doing?”, Santo Domingo, R. D. https://www.laccei.org/LACCEI2015-SantoDomingo/StudentPapers/SP054.pdf

Tinto, V. (1993). Leaving college. Rethinking the causes and cures of student attrition (2.ª ed.). University Chicago Press.

Williams, B. y Hummelbruner, R. (2011). Systems concepts in action. Stanford University Press.

Downloads

Article abstract page views: 40

Published

2025-06-17
ISSN: 1607-4041

Submit article

Similar Articles