Expectation and Academic Readiness Profiles in Higher Technical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2025.27.02.5891

Keywords:

technical education, expectation, access to education, college students

Abstract

Technical and vocational education and training is an important branch of education, pursued by increasing numbers of young people, and information in this regard is crucial. This research aims to determine student entry profiles based on their initial expectations and skills. A total of 183 newly admitted students of technical degrees at a public university responded to two scales used to measure academic expectations and readiness. This non-experimental, cross-sectional, descriptive research employs cluster analysis to identify four groups with high levels of academic expectations and readiness, but the findings show that effective communication and emotion modulation skills are weaker, as are student participation expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, L. S., Gonçalves A., Salgueira, A. P., Soares, A. P., Machado, J. C., Fernandes, E. y Vasconcelos, R. (2003). Expectativas de envolvimento académico à entrada na universidade: estudo com alunos da Universidade do Minho [Expectativas de compromiso académico al ingresar a la universidad: un estudio con estudiantes de la Universidad de Minho]. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 1, 3-15. https://hdl.handle.net/1822/12108

Baeza-Rivera, M. J., Antivilo, A. y Rehbein, L. E. (2016). Diseño y validación de una escala de preparatividad académica para la educación superior en Chile. Formación Universitaria, 9(4), 63-74. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000400008

Cervantes, D., Valadez, M., Valdés, A. y Tánori, J. (2018). Diferencias en autoeficacia académica, bienestar psicológico y motivación al logro en estudiantes universitarios con alto y bajo desempeño académico. Psicología desde el Caribe, 35(1), 7-17. http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/v35n1/2011-7485-psdc-35-01-7.pdf

Conde, Á., Deaño, M., Pinto, A. A., Iglesias-Sarmiento, V., Alfonso, S., García-Señorán, M., Limia, S. y Tellado, F. (2017). Expectativas académicas y planificación. Claves para la interpretación del fracaso y el abandono académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 167-176.

de Oliveira, J. H., de Sousa, G. H., Ganga, G. M. D., Mergulhão, R. C. y Lizarelli, F. L. (2020). Antecedents and consequents of student satisfaction in higher technical-vocational education: evidence from Brazil. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 20, 351-373. https://doi.org/10.1007/s10775-019-09407-1

Fawaz-Yissi, M. J. y Vallejos-Cartes, R. (2020). Exploring the linkage between secondary technical and vocational education system, labor market and family setting. A prospective analysis from Central Chile. Educational Studies, 56(2), 186-207. https://doi.org/10.1080/00131946.2019.1703115

Ferraz, A., Pereira, C. P. y dos Santos, A. A. (2022). Relaciones entre estrategias de aprendizaje y motivación en la Educación Técnica Vocacional. Revista de Psicología, 40(1), 491-517. https://doi.org/10.18800/psico.202201.016

Gomes, G. y Soares, A. (2013). Inteligência, ha¬bilidades sociais e expectativas acadêmicas no desempenho de estudantes universitários [Inteligencia, habilidades sociales y expectativas académicas en el desempeño de estudiantes universitarios]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(4), 780-789. https://doi.org/10.1590/S0102-79722013000400019

Huambachano, A. M. y Huaire, E. J. (2018). Desarrollo de habilidades sociales en contextos universitarios. Horizonte de la Ciencia, 8(14), 123–130. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/300

Ismail, M. E., Hashim, S., Abd Samad, N., Hamzah, N., Masran, S. H., Mat Daud, K. A., Amin, N. F., Samsudin, M. A. y Kamarudin, N. (2019). Factors that influence students’ learning: An observation on vocational college students. Journal of Technical Education and Training, 11(1). https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/JTET/article/view/3105

Ismail, M. E., Hashim, S., Zakaria, A. F., Ariffin, A., Amiruddin, M. H., Rahim, M. B., Razali, N., Ismail, I. M. y Sa’adan, N. (2018). Gender analysis of work readiness among vocational students: A case study. Journal of Technical Education and Training, 12(1). https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/JTET/article/view/3106

Lagos, R., Cárdenas, N. y Nass, J. L. (2018). Prácticas en la empresa en formación técnica de nivel superior (formación profesional) en Chile. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (87), 431-457. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7341387

León, A., González, S., González, N. I. y Barcelata, B. E. (2019). Estrés, autoeficacia, rendimiento académico y resiliencia en adultos emergentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(1), 129-148. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/7605/2226-7059-1-PB.pdf?sequence=1

Mahfud, T., Kusuma, B. J. y Mulyani, Y. (2017). Soft skill competency map for the apprenticeship programme in the Indonesian Balikpapan Hospitality Industry. Journal of Technical Education and Training, 9(2). https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/JTET/article/view/1860

Pérez, C., Ortiz, L., Fasce, E., Parra, P., Matus, O., McColl, P., Torres, G., Meyer, A., Márquez, C. y Ortega, J. (2015). Propiedades psicométricas de un cuestionario para evaluar expectativas académicas en estudiantes de primer año de Medicina. Revista Médica de Chile, 143(11), 1459-1467. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872015001100012

Pugh, G. y Lozano-Rodríguez, A. (2019). El desarrollo de competencias genéricas en la educación técnica de nivel superior: un estudio de caso. Revista Calidad en la Educación, (50), 143-179. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n50.725

Rasul, M. S., Mohd Nor, A. R. y Amat, S. (2021). Construction of TVET students’ career profile pathways. Journal of Technical Education and Training, 13(1), 139–147. https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/JTET/article/view/7829

Saari, A., Rasul, M. S., Mohamad-Yasin, R., Abdul-Rauf, R. A., Mohamed-Ashari, Z. H. y Pranita, D. (2021). Skills sets for workforce in the 4th industrial revolution: Expectation from authorities and industrial players. Journal of Technical Education and Training, 13(2), 1–9. https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/JTET/article/view/7830

Salazar, M., Mendoza-Llanos, R. y Muñoz, Y. (2020). Impacto diferenciado del tiempo de formación universitaria según institución de educación media en el desarrollo de habilidades sociales. Propósitos y Representaciones, 8(2), e416. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.416

Sevilla-Santo, D. E., Martín-Pavón, M. J., Sunza-Chan, S. P. y Druet-Domínguez, N. V. (2021). Autoconcepto, expectativas y sentido de vida: Sinergia que determina el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.12

Siteal Unesco. (2019). Educación y formación técnica y profesional. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_y_formacion_tecnica_profesional_20190607.pdf

Soares, A., Francischetto, V., Dutra, B., de Miranda, J., Nogueira, C., Leme, V., Araújo, A. y Almeida, L. (2014). O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no Ensino Superior [El impacto de las expectativas sobre la adaptación académica de los estudiantes en la Educación Superior]. Psico-USF, 19(1), 49-60. https://doi.org/10.1590/S1413-82712014000100006

Suárez-Cretton, X. y Castro-Méndez, N. (2022). Perfiles de gratitud, necesidades psicológicas y su relación con la resiliencia en estudiantes no tradicionales. Estudios sobre Educación, 43, 115-134. https://doi.org/10.15581/004.43.006

Valdebenito, M. J. y Sepúlveda, L. (2021). New configurations of labour insertion processes. The case of secondary technical and vocational education and training students in Chile. International Journal of Social Welfare, 32(1), 32-44. https://doi.org/10.1111/ijsw.12508

Downloads

Article abstract page views: 1

Published

2025-05-13
ISSN: 1607-4041

Submit article

Similar Articles