Technical and Vocational Education in Chile: Collaborative Work and Distributed Leadership

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e17.5757

Keywords:

training centre, leadership, vocational training, quality of education

Supporting Agencies:

Funding from ANID-CONICYT Project Fondecyt [Grant Number 1210249].

Abstract

Technical and vocational education has promoted both on the basis of its potential to support the equity, productivity, and sustainability of countries and for its importance for employability and social mobility. The objective of this article is to understand distributed leadership and the culture of collaborative work in technical and vocational high schools. The research followed a qualitative, multi-case study methodology based on a selection of eleven vocational schools with a history of sustained improvement. The results describe various leadership practices centered on increases in administrative staff, a decentralization of responsibilities, collective and collaborative work between departments, professional and personal collaboration networks, common goals, and group decisions with the productive sector. This study is relevant for the promotion of educational policies that value and guide the distribution of leadership to strengthen technical and vocational education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo número 02/02/22 por el que se emiten los Lineamientos Generales para la impartición del Tipo Medio Superior mediante la Opción de Educación Dual. Diario Oficial de la Federación, 18 de febrero de 2022. https://bit.ly/3MuUNgH

Avis, J., Atkins, L., Esmond, B. y McGrath, S. (2021) Re- conceptualising VET: Responses to covid-19. Journal of Vocational Education y Training, 73(1), 1-23. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1861068

Bellei, C., Contreras, M., Valenzuela, J. P. y Vanni, X. (2020). El liceo en tiempos turbulentos. ¿cómo ha cambiado la educación media chilena? LOM.

Bouwmans, M., Runhaar, P., Wesselink, R. y Mulder, M. (2017). Towards distributed leadership in vocational education and training schools: The interplay between formal leaders and team members. Educational Management Administration y Leadership, 47(4), 555-571. https://doi.org/10.1177/1741143217745877

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 2(1), 53-82. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3

Campos, F., Valdés, R. y Ascorra, P. (2019). ¿Líder pedagógico o gerente de escuela? Evolución del rol del director de escuela en Chile. Calidad en la Educación, (51), 53-84. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.685

Carrillo, O. y Jurado, P. (2017). La educación técnico profesional y las competencias para la ciudadanía. El caso de las comunas de la Provincia de Concepción, Chile. Calidad en la Educación, (46), 133- 164. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000100133

Derby, F. (2017). Liderazgo distribuido en procesos de gestión curricular [Tesis doctoral inédita]. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Domingo, V. (2021). La formación profesional dual en Aragón: visión empresarial del sector de atención a la dependencia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, e25, 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e25.3551

Figueroa, D., Valenzuela, J. P. y Vanni, X. (2019, 6 de septiembre). Coherencia entre los distintos marcos regulatorios y políticas hacia los líderes escolares (Nota Técnica No 5). Líderes Educativos. https://www.lidereseducativos.cl/recursos/coherencia-entre-los-distintos-marcos-regulatorios-y-politicas-hacia-los-lideres-escolares/

Francisco, S. y Boud, D. (2021). How we do things around here: Practice architectures that enable learning in the in-between spaces of the workplace. Journal of Vocational Education & Training, 75(5), 910–928. https://doi.org/10.1080/13636820.2021.1989618

Giles, D. y Cuéllar, C. (2016). Liderazgo ético: una forma moral de “ser en” el liderazgo. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela: nueve miradas (pp.121-154). Universidad Diego Portales.

González, D., Iturra, C. y Hernández, O. (2022). Trabajo colaborativo entre maestros y logopedas: una revisión acerca de las barreras y de su estructura subyacente. Revista de Investigación Educativa, 40(1), 165-182. https://doi.org/10.6018/rie.444821

Harris, A. y DeFlaminis, J. (2016). Distributed leadership in practice: Evidence, misconceptions and possibilities. Management in Education, 30(4), 141–146. https://doi.org/10.1177/0892020616656734

Láscarez-Smith, D. y Schmees, J. K. (2021). The Costa Rican business sector’s concepts of the transfer of German dual training. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1-30. https://doi.10.15517/AIE.V21I2.46792

Leithwood, K., Harris, A. y Hopkins, D. (2019): Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, 40(1), 5-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077

Lipscombe, K., Tindall-Ford, S. y Lamanna, J. (2021). School middle leadership: A systematic review. Educational Management Administration y Leadership, 51(2), 270-288. https://doi.org/10.1177/1741143220983328

Martín, A., Lope, A., Barrientos, D., Moles, B., y Carrasquer, P. (2020). The rhetoric of europeanisation of dual vocational education and training in Spain. Transfer: European Review of Labour and Research, 26(1), 73–90. https://doi.org/10.1177/1024258919896901

Ministerio de Educación. (2018). Estrategia nacional de formación técnico profesional. https://educacionsuperior.mineduc.cl/uploads/sites/49/2020/12/Estrategia-FTP.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Bases curriculares, planes y programas de estudio. Formación diferenciada técnico profesional. http://media.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/28/2016/04/Cartilla-Curricular-EMTP-1.pdf

OCDE. (2017). Educación en Chile. Evaluaciones de políticas nacionales de educación. Fundación SM. http://archivos.agenciaeducacion.cl/Educacion_en_Chile_OCDE_Nov2017.pdf

Ozer, M. y Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6(34), 1-7. https://doi.org/10.1057/s41599-020-0409-4

Pons, F. J. y Ramos, J. (2012). Influencia de los estilos de liderazgo y las prácticas de gestión de RRHH sobre el clima organizacional de innovación. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 28(2), 81-98. https://dx.doi.org/10.5093/tr2012a7

Queupil, J.P. y Montecinos, C. (2020). El liderazgo distribuido para la mejora educativa: análisis de redes sociales en departamentos de escuelas secundarias chilenas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(2), 97-114. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.005

Robinson, V. (2019). Hacia un fuerte liderazgo centrado en el estudiante: afrontar el reto del cambio. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 123-145. https://doi.org/10.14244/198271993068

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Šćepanović, V. y Martín-Artiles, A. (2020). Dual training in Europe: A policy fad or a policy turn? Transfer: European Review of Labour and Research, 26(1), 15–26. https://doi.org/10.1177/1024258919898317

Sepúlveda, L. y Valdebenito, M. J. (2019a). ¿Estudiar para trabajar? Transición educativa-laboral de los egresados de la Educación Técnico Profesional en Chile. Psicoperspectivas, 18(3), 1-14. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue3-fulltext-1661

Sepúlveda, L. y Valdebenito, M. J. (2019b). Educación Técnico Profesional ¿Hacia dónde vamos? Políticas, reformas y nuevos contextos de desarrollo. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Sepúlveda, R. y Volante, P. (2019). Liderazgo instruccional intermedio: enfoques internacionales para el desarrollo docente en las escuelas chilenas. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, 23(3), 341-362. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11231

Sevilla, M. P. (2017). Panorama de la educación técnica profesional en América Latina y el Caribe. CEPAL.

Spillane, J. y Ortiz, M. (2019). Perspectiva distribuida del liderazgo y la gestión escolar: elementos e implicancias cruciales. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 169-181. http://dx.doi.org/10.14244/198271993070

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Morata.

Sun, J. (2016) Características, impactos y antecedentes del modelo de liderazgo escolar transformacional. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela: nueve miradas (pp.81-120). Universidad Diego Portales.

Tian, M., Risku, M. y Collin, K. (2016). A meta-analysis of distributed leadership from 2002 to 2013: Theory development, empirical evidence and future research focus. Educational Management Administration y Leadership, 44(1), 146–164. https://doi.org/10.1177/1741143214558576

Valenzuela, J. P., Bellei, C. y Allende, C. (2016). Measuring systematic long-term trajectories of school effectiveness improvement. School Effectiveness and School Improvement, 27(4), 473-491. https://doi.org/10.1080/09243453.2016.1150861

Valiente, O., Sepúlveda, L. y Zancajo, A. (2021) Development paradigms in the institutional configuration of vocational education and training in Chile (1964-2005). Journal of Vocational Education & Training, 73(2), 278-294. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1833076

Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.365461

Weinstein, J. (Ed.). (2016). Liderazgo educativo en la escuela: nueve miradas. Universidad Diego Portales.

Weinstein, J. y Hernández, M. (2014). Políticas hacia el liderazgo directivo escolar en Chile: una mirada comparada con otros sistemas escolares de América Latina. Psicoperspectivas, 13(3), 52-68. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue3-fulltext-468

Downloads

Article abstract page views: 429

Published

2024-12-20