The University Curriculum from a Socioformative Approach: The Case of a Peruvian University
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2024.26.e25.5014Keywords:
university curriculum, information society, modular instruction, educational projectsAbstract
This study examines the design and implementation process of a competency-based curriculum from a socioformative perspective in three study programs of the Hermilio Valdizán National University (UNHEVAL) in Peru. Document analysis was performed on the reports of the teams in charge of curriculum development and on the three curricula approved by the university. The results show the complex process of transitioning from a linear, subject-based curriculum to one based on formative projects. It is also clear that the participation of teachers, students, graduates, and other stakeholders has enabled the progressive implementation of the curriculum.
Downloads
References
Andina. (26 de julio de 2019,). Sunedu otorga licenciamiento a la Universidad Hermilio Valdizán de Huánuco. Agencia Peruana de Noticias. https://andina.pe/agencia/noticia-sunedu-otorga-licenciamiento-a-universidad-hermilio-valdizan-huanuco-760095.aspx
Aguilar-Esteva, V. y Acosta-Banda, A. (abril de 2020). Socioformación, enfoque pedagógico para la transformación social. Memorias del V Congreso Internacional de Investigación en Socioformación y Sociedad del Conocimiento (CISFOR-2020). Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, Morelos. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.23613.49125
Arbesú, M. I y Ortega, V. M. (2006). Teoría y práctica del sistema modular en la Universidad Autónoma Metropolitana, unidad Xochimilco. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, (47), 33–57. https://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/9/7
Bailey, J., Rodríguez, M. G., Flores, M. y González, P. E. (2017). Contradicciones y propuestas para la educación en la sociedad del conocimiento. Sophia, 13(2), 30–39. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.2i.571
Brito-Lara, M., López-Loya, J. y Parra-Acosta, H. (2019). Planeación didáctica en educación secundaria: un avance hacia la socioformación. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 55–74. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.pdes
Catalano, A. M. (2018). Tecnología, innovación y competencias ocupacionales en la sociedad del conocimiento. ILO Working Papers. https://ideas.repec.org/p/ilo/ilowps/995011092702676.html
Clavijo, G. A. (octubre de 2019). El currículo y la cuarta revolución industrial (4RI). El Observatorio de la Universidad de Colombia. https://www.universidad.edu.co/el-curriculo-y-la-cuarta-revolucion-industrial-galo-clavijo-oct-19/
Corral, R. C. (2020). Rúbrica socioformativa en la asignatura de problemas socioeconómicos y políticos de México. Ecocience International Journal, 2(2), 66–82.
Flórez, M., Aguilar, A., Hernández, Y., Salazar, J., Pinillos, J. y Pérez, C. (2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Revista Espacios, 38(35). https://bit.ly/3sPwuPt
García, F. J., Canales, I., Ramírez, R., Portillo, R. y Saenz, M. (2016). Implicación de la educación en la sociedad del conocimiento, información y comunicación. Cultura Científica y Tecnológica, 59(13), 358–365. https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/culcyt/article/view/1489
Gómez, C. E., Hernández, M. W. y Ramos, R. E. (2017). Principios epistemológicos para el proceso de la enseñanza-aprendizaje, según el pensamiento complejo de Edgar Morin. Pueblo Continente, 27(2), 471–479. https://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/article/view/699
Hernández, J. S., Tobón, S., Ortega, M. S. y Ramírez, A. M. (2018). Evaluación socioformativa en procesos de formación en línea mediante proyectos formativos. Educar, 54(1). https://doi.org/10.5565/rev/educar.766
Huerta, R. M., Penadillo, L. R. y Kaqui, V. M. (2017). Construcción del currículo universitario con enfoque por competencias. Una experiencia participativa de 24 carreras profesionales de la UNASAM. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 83-106. https://rieoei.org/RIE/article/view/609
Juárez-Hernández, L., Luna-Nemecio, J. y Guzmán, C. (2019). Talento, investigación y socioformación. Kresearch.
Lamos-Díaz, H., Ramírez-Sierra, Y. A. y Rangel-Granados, M. L. (2019). Seguimiento a graduados del programa Ingeniería Industrial de la Universidad Industrial de Santander mediante análisis multivariado y la red profesional LinkedIn. Revista Educación en Ingeniería, 15(29), 73–82. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/1050
Levano-Francia, L., Sanchez, S., Guillén-Aparicio, P., Tello-Cabello, S., Herrera-Paico, N. y Collantes-Inga, Z. (2019). Competencias digitales y educación. Propósitos y Representaciones, 7(2). https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329
Ley Universitaria N° 30220, (2014). Diario Oficial Peruano. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/105207/_30220_-_09-07-2014_10_14_18_-Nueva_Ley_Universitaria.pdf?v=1644428544
Lizitza, N. y Sheepshanks, V. (2020). Educación por competencias: cambio de paradigma del modelo de enseñanza-aprendizaje. Revista Argentina de Educación Superior, (20), 89–107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7592063
Márquez, A. (2017). Educación y desarrollo en la sociedad del conocimiento. Perfiles Educativos, 39(158). https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58635/51375
Medina, J. C. y González, J. A. (2020). Índice estocástico de percepción del logro del perfil de egreso de estudiantes de pedagogía. El caso de una universidad regional de Chile. Formación Universitaria, 13(1), 83–92. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000100083
Núñez, N. (2014). El currículo por competencias en la universidad: una experiencia piloto. Revista Iberoamericana de Educación, 64(1), 1–12. https://doi.org/10.35362/rie641351
Núñez, N., Arnao, M., Vigo, O. y Palacios, P. (2014). Formación universitaria basada en competencias. Currículo, estrategias didácticas y evaluación (1a. ed.). Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo.
Oficina Internacional de Educación. (s/f). Enfoque por competencias. http://www.ibe.unesco.org/es/temas/enfoque-por-competencias
Osorio, S. N. (2012). El pensamiento complejo y la transdisciplinariedad: fenómenos emergentes de una nueva racionalidad. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 20(1), 269–291. https://doi.org/10.18359/rfce.2196
Pérez, D. (2020). La estructura del diseño curricular. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 3(1), 85–95. https://doi.org/10.46954/revistages.v1i1.7
Real Academia Española. (s.f.). Competencia. En Diccionario de la lengua española.
Salazar-Gómez, E. y Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.html
Saltos, M. A. y Velázquez, R. M. (2020). La responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de los universitarios de Guayaquil-Ecuador. Revista Espacios, 41(18), 15–26. https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/20411815.html
Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill Interamericana.
Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. (2016). Modelo de acreditación para programas de estudio de educación superior universitaria.
Thairy, M., Meza, A. y Meza, J. (2013). Redes de conocimiento en el proceso de aprendizaje e investigación en la socioformación universitaria. LXIII Convención Anual ASOVAC 2013, 10.
Tobón, S. (2020). La evaluación socioformativa en la educación en línea. En L.- Nemecio (Ed.), Memorias del Quinto Congreso Internacional de Evaluación Socioformativa. Centro Universitario CIFE. https://cife.edu.mx/recursos
Tobón, S., Gonzalez, L., Salvador Nambo, J. y Vázquez Antonio, J. M. (2015). La socioformación: un estudio conceptual. Paradigma.
Tobón, S. y Núñez, A. (2006). La gestión del conocimiento desde el pensamiento complejo. Un compromiso ético con el desarrollo humano. Revista Escuela de Administración de Negocios, 58, 27–39.
Unigarro, M. (2017). Un modelo educativo crítico con enfoque de competencias. Universidad Cooperativa de Colombia. https://doi.org/10.16925/greylit.1833
Universidad Nacional Hermilio Valdizán. (2017). Modelo Educativo de la UNHEVAL.
Véliz, P., Jorna, A. y Berra, E. (2016). Consideraciones sobre los enfoques, definiciones y tendencias de las competencias profesionales. Educación Médica Superior, 30(2). https://bit.ly/4cgFaGm
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
ABSTRACT AUDIOSPANISH 5
Article abstract page views: 104
Published
2025-04-24License
Copyright (c) 2025 Mihay Yully Rojas Orihuela, Nemecio Núñez Rojas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.