Curriculum Challenges in Times of Pandemic: Disruptive Innovation and Technologies for Inclusion and Social Justice
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e10.4500Keywords:
curriculum, distance study, educational technology, pandemics, social justiceAbstract
This article analyzes the role played by the school curriculum and the challenges faced in designing and implementing it in the context of the COVID-19 pandemic. We describe the experiences of some curriculum actors and argue there is a need to promote disruptive innovation in education and in the curriculum, especially in Mexico and Latin America. Specialized literature and reports by international organizations serve to open up a debate on the use of ICT, online education, and other media and communications resources as cultural artifacts that may or may not gain meaning based on a specific sociocultural context and practices. The lack of social justice and inclusion in education is discussed, as is the emergence of new subjectivities and curricular alternatives.
Downloads
References
Baptista, P., Almazán, A., Loeza, C. A., López, V. A. y Cárdenas, J. L. (2020). Encuesta nacional a docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Esp.), 41-88. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96
Barrón, M. C. (2020) La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 66-74). IISUE-UNAM. http://132.248.192.241:8080/jspui/bitstream/IISUE_UNAM/540/1/BarronC_2020_La_educacion_en_linea.pdf
Barroso, R. (Coord.). (2020). Informe de resultados de la encuesta aplicada a docentes de Escuelas Secundarias Técnicas ante la contingencia sanitaria COVID-19 (Reporte técnico inédito). SNTE Sección XXII-Oaxaca y Secretaría de Trabajo y Conflictos del Nivel de Educación Secundaria Técnica.
Bauman, Z. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Paidós.
Cahapay, M. B. (2020). Rethinking education in the new normal post-COVID-19 era: A curriculum studies perspective. Aquademia, 4(2), 1-5. https://doi.org/10.29333/aquademia/8315
Christensen, C. M. (1997). The innovator's dilemma: When new technologies cause great firms to fail. Harvard Business School Press.
Christensen, C. M., Horn, M. B. y Johnson, C. W. (2008). Disrupting class. How disruptive innovation will change the way the world learns. McGraw Hill.
Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula, (219), 31-36. https://core.ac.uk/download/pdf/20319227.pdf
Cuenca, R. (2012). Sobre justicia social y su relación con la educación en tiempos de desigualdad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 1(1), 79-93. http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol1-num1/art3.pdf
de Alba, A. (2020). Currículo y operación pedagógica en tiempos de COVID-19: futuro incierto. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 289-294). IISUE-UNAM.
Díaz Barriga, A. (2020). De la integración curricular a las políticas de innovación en la educación superior mexicana. Perfiles Educativos, 42(169), 160-179. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/59478
Díaz Barriga, A. (2021). Con relación los resultados de una encuesta que presenta la SEP sobre Aprende en Casa 2. Educación Futura. http://www.educacionfutura.org/con-relacion-los-resultados-de-una-encuesta-que-presenta-la-sep-sobre-de-aprende-en-casa-2/
Díaz Barriga, F. y Barrón, C. (2014). Curricular changes in higher Education in Mexico (2002-2012). Journal of Curriculum and Teaching, 3(2), 58-68. http://dx.doi.org/10.5430/jct.v3n2p58
Echeita, G. (2020). La pandemia del COVID-19. ¿Una oportunidad para pensar en cómo hacer más inclusivos nuestros sistemas educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7-16. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12152
Esteban-Guitart, M. (2010). Los diez principios de la psicología histórico-cultural. Fundamentos en Humanidades, 11(II), 45-60. http://fundamentos.unsl.edu.ar/pdf/articulo-22-45.pdf
Flores, A. (2020). Emociones y aprendizaje virtual. Narrativa de los estudiantes ante la contingencia de COVID-19 [video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=QMX-6vy20U8&t=4s
Fondo de Población de las Nacionales Unidas (2020). La pandemia aumenta la vulnerabilidad de las personas con discapacidad. https://www.unfpa.org/es/news/la-pandemia-aumenta-la-vulnerabilidad-de-las-personas-con-discapacidad
Giannini, S. y Albrectsen, A. B. (2020). El cierre de escuelas debido a la COVID-19 en todo el mundo afectará más a las niñas. https://es.unesco.org/news/cierre-escuelas-debido-COVID-19-todo-mundo-afectara-mas-ninas
Giroux, H., Rivera-Vargas, P. y Passeron, E. (2020). Pedagogía pandémica. Reproducción funcional o educación antihegemónica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-7. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12199/12076
Hernández, M. E., Arciga, B. E. y García, V. (2010). Tecnologías culturales, entornos comunicacionales y la reconfiguración del sujeto. Sinéctica, 34, 1-12. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article /view/139
Iglesias, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L. y Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en tiempos de pandemia: por una educación crítica, intergeneracional, sostenible y comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.010
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2019). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH). https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2019/
Loveless, A. y Williamson, B. (2017). Nuevas identidades de aprendizaje en la era digital. Narcea.
Magendzo, A. (2020). Interrogando al currículum en tiempos de pandemia. La Tercera. https://www.latercera.com/que-pasa/noticia/interrogando-al-curriculum-en-tiempos-de-pandemia/UJWSIU7ZX5BYROWWRJ4CK56PPY/
Martos, E. y Martos, A. (2014). Artefactos culturales y alfabetización en la era digital: discusiones conceptuales y praxis educativa. Teoría de la Educación, 26(1), 119-135. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2014261119135
Ochoa, M. F., González, M. G. y Sánchez, Q. Y. (2020). Fotovoz: la nueva normalidad de los estudiantes. https://www.youtube.com/watch?v=opUNMiwu2wU&feature=youtu.be
Ordaz, A. (2020). Al 85% de los estudiantes les agradó Aprende en Casa el ciclo pasado: SEP. Forbes México. https://www.forbes.com.mx/noticias-85-estudiantes-aprobo-aprende-casa-ciclo-pasado-sep/
Payá, A. (2010). Políticas de educación inclusiva en América Latina. Propuestas realidades y retos de futuro. Revista de Educación Inclusiva, 3(2), 125-142. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/209
Román, J. A. (2020). El 67.3% de alumnos de la UNAM no logra adaptarse a clases virtuales. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/sociedad/2020/04/30/el-67-3-de-estudiantes-de-la-unam-no-logra-adaptarse-a-clases-virtuales-9609.html
Silas, J. C. y Vázquez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Resultados de un estudio mexicano/latinoamericano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Nueva Época, 50(Especial), 89-120. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/issue/view/8/RLEE.L.ESPECIAL
Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educa¬ción, 13(2), 145-155. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135
Torres, J. (2011). La justicia curricular. Morata.
Unesco (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908
Unesco (2020). Impacto de la COVID-19 en la educación. Seguimiento mundial de los cierres de escuelas causados por el COVID-19. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse
Valenzuela, D. (2020). Alrededor de 1.4 millones de estudiantes dejarán la escuela por pandemia: Estudio. El Diario de México. https://www.diariodemexico.com/alrededor-de-14-millones-de-estudiantes-dejaran-la-escuela-por-pandemia-estudio
Ziegler, S. (2003). Los docentes como lectores de documentos curriculares. Aportes para el análisis de la recepción de la reforma curricular de los años noventa en Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 653-677. https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/923
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 114
Article abstract page views: 7628
Published
2022-06-23License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.