Impact of Collaborative Work by Teachers in Teaching and Learning Academic Writing

Authors

  • Karen Shirley López-Gil Pontificia Universidad Javeriana Cali http://orcid.org/0000-0001-9826-0799
  • Violeta Molina Natera Pontificia Universidad Javeriana Cali

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1477

Keywords:

Escritura académica, universidad, formación docente, aprendizaje

Supporting Agencies:

Pontificia Universidad Javeriana Cali

Abstract

This study sought to analyze the impact of a collaborative work strategy implemented between language teachers and teachers from other areas in teaching and learning writing in four courses from the medicine, administration, law and systems engineering programs in a private university in Colombia. A mixed-method research design was used, which included a survey conducted with 86 students on writing practices and representations, a semi-structured interview with teachers, and a discussion group with students. Changes were found in teachers’ guidance and writing assessment practices and in students’ representations of the function of writing and written composition practices. On the basis of these findings, collaborative work by teachers is proposed as an institutional strategy that can enhance the teaching and learning of writing through the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Airey, J. (2011). The disciplinary literacy discussion matrix: A heuristic tool for initiating collaboration in higher education. Across the Disciplines, 8(3).
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal.
Bereiter, M. y Scardamalia, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Revista Infancia y aprendizaje, 58, 43-64.
Bocca, A. y Vasconcelo, N. (2008). Algunas reflexiones acerca de las prácticas y representaciones sociales en estudiantes universitarios: la escritura académica. Revista Enunciación, 13(1), 20-27.
Broad, R. (2003). What we really value: Beyond rubrics in teaching and assessing writing. Logan, UT: Utah State University Press.
Camps. A. y Ribas, T. (1993). La evaluación del aprendizaje de la composición escrita en situación escolar. Memoria de investigación. España: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2006). Concepciones y formas de enseñar escritura académica. Revista Signo & Seña, 16, 71-117.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57), 355-381.
Castelló, M. (2002). De la investigación sobre el proceso de composición a la enseñanza de la escritura. Revista signos, 35(51-52), 149-162.
García, M. y Vaillant, D. (2001). Las tareas del formador. España: Aljibe.
Gottschalk, K. y Hjortshoj, K. (2004). The elements of teaching writing. Boston, MA: Bedford/St. Martin’s.
Harran, M (2011). Engineering and language discourse collaboration: practice realities. Across the Disciplines, 8(3).
Ibáñez, J. (1986). Más allá de la sociología. El grupo de discusión: técnica y crítica. Madrid: Siglo XXI.
Imbernón, F. (2007). 10 ideas clave. La formación permanente del profesorado: nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona: Graó.
Jacobs, C. (2007). Towards a critical understanding of the teaching of discipline-specific academic literacies: Making the tacit explicit. Journal of Education, 41, 59-81.
Kuriloff, P. (2000). The writing consultant: collaboration and team teaching. En S. McLeod y M. Soven (eds.), Writing across the curriculum: a guide to developing programs (94-108). Newbury Park, CA: Sage.
Lavié, J. (2009). El trabajo colaborativo del profesorado: Un análisis crítico de la cultura organizativa. España: Comunicación Social.
Leibowitz, B., Bozalek, V., Carolissen, R., Nicholls, L., Rohleder, P., Smolders, T. y Swartz, L. (2011). Learning together: lessons from a collaborative curriculum design project. Across the Disciplines, 8(3).
López-Gil, K., Gómez, N. y Pedraza, E. (2012). Taller de diseño de una pauta de evaluación de trabajos escritos desde la perspectiva de alfabetización académica: estudio de caso. Lenguaje, 40(1), 67-98.
López-Noguero, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación 21(4), 167-179.
Marshall, D., Conana, H., Maclons, R., Herbert, M. y Volkwyn, T. (2011). Learning as accessing a disciplinary discourse: Integrating academic literacy into introductory physics through collaborative partnership. Across the Disciplines, 8(3). Recuperado de http://wac.colostate.edu/atd/clil/marshalletal.cfm
McLeod, S., Miraglia, E., Soven, M. y Thaiss, C. (Eds.) (2001). WAC for the New millennium: strategies for continuing writing across the curriculum programs. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson.
Moyano, E. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: un programa institucional. Revista Signos, 43(74), 465-488.
Olson, B. (2013). Academic writing across the disciplines. literacy design collaborative. Recuperado de https://ldc.org/sites/default/files/LDC_academic_writing_final.pdf
Paretti, M. (2011). Interdisciplinarity as a lens for theorizing language/content partnerships. Across the Disciplines, 8(3).
Pérez, M. y Rincón, G. (Eds.) (2013). ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? Un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Tashakkori, A. y Teddlie, C. (Eds.) (2003). Handbook of mixed methods in social and behavioral research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Young, A. (2006). Teaching writing across curriculum. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.

Downloads

Article abstract page views: 3339

Published

2018-02-09

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.