Analysis of Online Climate Change Games: Exploring Opportunities

Autores

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1298

Palavras-chave:

Educational games, Climate, Youth, Critical thinking

Resumo

Online games have been proposed as a promising tool for communication and education. Taking into account the new communicative paradigm of young people and the fact that climate change is one of the main threats to their future, this paper presents a checklist of indicators validated using the Delphi method to analyze the communicative elements of online climate change games targeting young people, and illustrates their use and usefulness with a qualitative analysis of a sample of games produced in Spain. This exploratory study maintains that online climate change games are shaping up to be innovative strategies, thanks to their immersive narrative and interactivity, among other features, which are used to meet the communicative and educational challenges regarding climate change: causes are made visible, actions are portrayed as local, uncertainty is avoided, contextualized information is provided in a positive and proactive tone, and a critical thinking approach is encouraged through decision-making.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Aguaded-Gómez, I. (2011). Niños y adolescentes: nuevas generaciones interactivas. Comunicar 36(XVIII), 7-8. doi:10.3916/C36-2011-01-01
Aichner, T. & Jacob, F. (2015). Measuring the degree of corporate social media use. International Journal of Market Research, 57(2), 257-275.
Aparici, R. & Silva, M. (2012). Pedagogía de la Interactividad. Comunicar, 38(XIX), 51-58. doi:10.3916/C38-2012-02-05
Bienvenido et al. (2013). El periodismo ante el cambio climático. Nuevas perspectivas y retos. Barcelona: UOC.
Cooper, C. B. (2011). media literacy as a key strategy towards improving public acceptance of climate change science. BioScience, 61(3), 231-237. doi: 10.1525/bio.2011.61.3.8
Cordero, E., Todd, A. & Abellera, D. (2008). Climate change education and the ecological footprint. American Meteorological Society, 89, 865-872. doi:10.1175/2007BAMS2432.1
De Vries, P.W. & Knowl, E. (2011). EnerCities, a serious game to stimulate sustainability and energy conservation: preliminary results. eLearning Papers, 25. Retrieved from http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1866206
Díaz-Nosty, B. (2013). Aproximación a la construcción interdisciplinar y de un nuevo paradigma. Comunicación, cambio climático y crisis sistemática. Razón y Palabra, 84. doi: 10.4185/RLCS-64-2009-808-99-119
European SchoolNet. (2009). How are digital games used in schools. Brussels: European Schoolnet. Retrieved from http://games.eun.org/upload/gis-full_report_en.pdf
European Commission. (2011). Climate Change Eurobarometer (Report, Special Eurobarometer 372). Retrieved from http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_372_en.pdf
Escribano, F. (2012). Jóvenes y videojuegos. Estado del arte. Revista de Estudios de Juventud, 98, 9-23. Retrieved from http://ojs.lib.swin.edu.au/index.php/fdo
Fischoff, B. (2013). The science of science communication. In A. M. Sackler Colloquium of the National Academy of Sciences. Washington: National Academy of Sciences.
Garrido, J. M. (2013). ¿Por qué los estudiantes juegan con videojuegos de estrategia?: algunos principios para la enseñanza. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 62-74. Retrieved from http://redie.uabc.mx/redie/article/view/330
Gee, J.P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Archidona: Aljibe.
Gónzalez-Gaudiano, E. & Meira-Cartea, P. (2009). Educación, comunicación y cambio climático. Resistencias para la acción social responsable. Trayectorias, 11(29), 7-37. Retrieved from http://trayectorias.uanl.mx/29/
Grifeu, A. (2010). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: Editorial UOC.
Grifeau, A. (2013). El documental interactivo como nuevo género audiovisual. Estudio de la aparición del Nuevo género, aproximación a su definición y propuesta de taxonomía y de modelo de análisis a efectos de evaluación, diseño y producción. Doctoral dissertation, Universidad Pompeu Fabra. Retrieved from http://www.doc.ubi.pt/14/teses_arnau_castells.pdf
Katsaliaki, K. & Mustafee, N. (2014). Edutainment for sustainable development: a survey of games in the field. Simulation & Gaming, 1(26). doi: 10.1177/1046878114552166
Lacasa, P. (2011). Los videojuegos: aprender en mundos reales y virtuales. Madrid: Ediciones Morata.
López-Valero, A., Encabo-Fernández, E. & Jerez-Martínez, I (2011). Competencia digital y literacidad: nuevos formatos narrativos en el videojuego «Dragon Age: Orígenes». Comunicar, 36(XVIII), 165-171. doi: 10.3916/C36-2011-03-08
Marcos, M. & Satorum, M. (2014). La narración del videojuego como lugar para el aprendizaje inmersivo. Revista de Estudios de Juventud, 98, 77-89. Retrieved from http://www.injuve.es/sites/default/files/2012/46/publicaciones/Revista98_6.pdf
Martí-Parreño, J., Méndez-Ibáñez, E., Giménez-Fita, E. & Queiro-Ameijeiras, C. (2015). El uso de la gamificación en la educación superior: propuesta de una ficha de análisis ludológico-narratológico. In M.A Ruiz (Ed.), XII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria Educar para transformar: Aprendizaje experiencial (pp. 103-111). Universidad Europea de Madrid.
McKenzie-Mohr, D. (2008). Fostering sustainable behavior: beyond brochures. International Journal of Sustainability Communication, 3, 108-118.
Meira-Cartea, P.A. (2008). Comunicar el cambio climático. Escenario social y líneas de actuación. Retrieved from http://www.magrama.gob.es/es/ceneam/recursos/documentos/comunicar_cc_completo_tcm7-13513.pdf
Mitchell, A. & Savill-Smith, C. (2004). The use of computer and video games for learning: a review of the literature. London: Learning and Skills Development Agency.
Moser, S.C. (2010). Communicating climate change: history, challenges, process and future directions. WIRES Climate Change, 1, 31-53. doi: 10.1002/wcc.011
Moser, S. C. & Dilling, L. (2011). Communicating climate change: closing the science-action gap. In J. S. Dryzek, R. B. Norgaard & D. Schlosberg (Eds.), Oxford Handbook of Climate Change and Society. Oxford University Press.
Pérez-Latorre, O. (2010). Análisis de la significación del videojuego. Fundamentos teóricos del juego, el mundo narrativo y la enunciación interactiva como perspetivas de estudio del discurso. Doctoral dissertation, Universidad Pompeu Fabra. Retrieved from http://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/7273/topl.pdf?sequence=1
Piñuel Raigada, J. L. (2013). El discurso hegemónico de los media sobre el cambio climático (riesgo, incertidumbre y conflicto) y estrategias de intervención. In VV. AA (Eds.), Medios de Comunicación y Cambio Climático (pp.13-33). Sevilla: APIA.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6. doi:10748120110424816
Poole, S. (2006). Unspeak: words are weapons: the language of everyday deception. London: Little Brown.
Reckien, D. & Eisenack K. (2013). Climate Change Gaming on Board and Screen: A review. Simulation and Gaming, 44(2-3), 253-271. doi:10.1177/1046878113480867
Scapolo, F. & Miles, I. (2006). Eliciting experts’ knowledge: a comparison of two methods. Technological Forecasting and Social Change, 3, 670-704.
Schafer, M. (2012). Online communication on climate change and climate politics: literature review. WIRES Climate Change, 3(6), 527-543. doi:10.1002/wcc.191
Science for Nature and People (2015). Gaming the future: designing video games that change the way people think about climate change. Retrieved from https://www.nceas.ucsb.edu/projects/12697
Sheppard, S. R. J. (2012). Visualizing climate change: a guide to visual communicatin of climate change and developing local solutions. United Kingdom: Routledge.
Sinde, J., Medrano, C., Martínez & J. I. (2015). Transmisión de valores en adolescentes: un análisis con videojuegos. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 230-251.
Tejeiro, R. & Pelegrina, M. (2003). Los videojuegos: qué son y cómo nos afectan. Barcelona: Ariel.
Werbach, K. & Hunter, D. (2012). The gamification toolkit. Dynamics, mechanics and components for the win. Pennsylvania: Wharton Digital Press.

Downloads

Visitas à página de resumo do artigo: 2657

Publicado

2017-08-09