Cheeting in Mathematics Examinations

Authors

  • Omar Mejía Pérez Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Keywords:

Scholar evaluation, Written examinations, Teacher responsibility

Abstract

The exam is the most widely used assessment instrument in the history of education, primarily in mathematics. One of the main problems that happens in this resource, and make it an unreliable source to gather information, is plagiarism, copying or cheating. This issue occurs for many reasons, but has several consistencies in behavior of students when attending a test, as we could find in the experimental ethnographic exercises we did. We also noticed that although there is a direct relationship between the teacher's role as a supervisor of an examination and the level of plagiarism that occurs in it, the problem definitely has a greater connotation. Inside the classroom it can clearly see a culture of plagiarism which obstructs the educational process regarding ethical and educational justice is concerned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bertely, M. (2000). Conociendo nuestras escuelas: un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. México: Paidós.

Bouville, M. (2011). Why is cheating wrong? Recuperado de http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/0803/0803.1530.pdf

Burkill, S. y Abbey, C. (2004). Avoiding plagiarism. Journal of Geography in Higher Education, 28(3), 439-446

Diario Oficial de la Federación (19 de Agosto de 2011). Acuerdo 592. Recuperado de http://www.reformapreescolar.sep.gob.mx/normatividad/acuerdos/acuerdo_592.pdf

Diario Oficial de la Federación. (14 de Agosto de 2012). Acuerdo 648. Recuperado de http://dof.gob.mx/nota_detalle_popup.php?codigo=5264634/

Federman, R. (2009). Academic integrity from behind the administrator’s desk, en T. Twomey, H. White y K. Sagendorf (Eds.), Pedagogy, not Policing. Positive Approaches to Academic Integrity at the University (pp. 91-96). Universidad de Syracuse, E.U.A.

Godos, M. (Febrero 25, 2009). ¿Por qué copian los alumnos? Recuperado de http://palosalviento.blogspot.mx/2009/02/por-que-copian-los-alumnos.html

Kohon, A. (2007). Who’s cheating whom? Recuperado de http://www.alfiekohn.org/teaching/cheating.htm

Mejía, O. (2013). Hacia un modelo de evaluación matemática en bachillerato: VCM-EICC, Valoración de Competencias Matemáticas basada en la Examinación e Interpretación Cuantitativo-Cualitativa. Memorias del II Congreso de investigación de Matemáticas en Ciencias Sociales y Educación Superior “Aplicaciones y Problemas de enseñanza-aprendizaje”. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco, México.

Muñoz, G. A. (2007). Un nuevo paradigma: “La quinta generación de la evaluación”. Laurus. Revista de Educación, XIII, 23, 158-198. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/761/76102309.pdf

Plan Nacional de Desarrollo 2007-2013. Recuperado de http://pnd.gob.mx/

Programa Sectorial de Educación (2007-2009). Recuperado de http://promep.sep.gob.mx/infgene/prog_sec.pdf

Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. España: Universidad de Deusto.

Shepard, L. (2006). La evaluación en el aula. En L. Brennan (Ed.). Educational Mesasurement (pp. 623-646). Colorado, EUA: Greengood publishing group. Recuperado de http://www.tec.ac.cr/sitios/Docencia/ceda/Boletin_CEDA/PDF_s/aprendizaje_en_el_aula.pdf.

Sureda, J., Comas, R. y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumno universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220.

Trahtemberg, L. (10 de febrero de 2009). Los alumnos que copian gritan: ¡Quiero Libertad! "Somos Maestros". Diario de América. Recuperado de
http://www.educoas.org/portal/es/tema/tinteres/temaint53.aspx?culture=es&navid=1/

Yee, K. y MacKown, P. (2009). Detecting and preventing cheating in exams. En T. Twomey, H. White y K. Sagendorf (Eds.), Pedagogy, not Policing. Positive Approaches to Academic Integrity at the University (pp. 141-148). Universidad de Syracuse, E.U.A.

Downloads

Article abstract page views: 879

Published

2014-10-13