Socioeconomic and Financial Literacy in 21st Century Mexican Adolescents

Authors

  • Evelyn Diez-Martínez Day Universidad Autónoma de Querétaro

Keywords:

alfabetización económica y financiera, alfabetización socioeconómica, adolescentes., economic and financial literacy, socioeconomic literacy, adolescents,

Supporting Agencies:

PROGRAMA FOFIUAQ Universidad Autónoma de Querétaro

Abstract

assimilated during the stages of development, but in Mexico, few studies have been carried out with regard to the acquisition of this knowledge. In educational terms, this falls under “economic literacy”. However, this literacy has not been included in formal curricula for any level of education despite currently being considered an essential competency for adolescents in the 21st century. This study analyzed understanding of these literacy concepts in 245 adolescents (from 12 to 16 years of age) in public and private schools. A questionnaire was used with questions about remuneration for work, profit, interest on loans, and supply and demand. The results show that even older subjects do not have an adequate understanding of the concepts reviewed. The results are discussed from the perspective of developmental psychology of socioeconomic thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berti, A. E. y Bombi, A. S. (1988). The child's construction of economics. Cambridge University Press.
Berti, A. E. (1999). Knowledge restructuring in an economic subdomain: banking. En W. Schnotz, S. Vosniadou, y M. Carretero (Eds.), New perspectives on conceptual change (pp. 113-135). Ámsterdam: Pergamon.
Coll, C. (2006). Lo básico en educación básica. Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de Educación Básica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/139
Delval, J. (2013). El descubrimiento del mundo económico en niños y adolescentes. Madrid: Morata.
Delval, J., Diaz-Barriga, F., Hinojosa, M. L. y Daza, D. (2006). Experiencia y comprensión. Concepciones sobre el trabajo en menores que trabajan en la calle en la ciudad de México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(31), 1337-1362. Recuperado de http://comie.org.mx/v1/revista/portal.php?idm=es&sec=SC03&&sub=SBB&criterio=ART00439
Diez-Martinez, E. Miramontes, S. y Sánchez, M. (2000). Las ocupaciones como elementos de la “alfabetización económica” y su reconocimiento a través de la televisión: un estudio evolutivo con niños y adolescentes. Revista Comunicación y Sociedad, 37, 129-158. Recuperado de http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/sites/default/files/a6_13.pdf
Diez-Martinez, E. Miramontes, S. y Sánchez, M, (2001) Análisis descriptivo de los contenidos del libro de texto gratuito para el alumno de primaria sobre “alfabetización económica”: el caso del trabajo y las ocupaciones. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(12), 263-281. Recuperado de http://comie.org.mx/v1/revista/visualizador.php?articulo=ART00311&criterio=http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v06/n012/pdf/rmiev06n12scB02n04es.pdf
Diez-Martinez, E. y Ochoa, A. (2006). Occupational hierarchy as a device to study children’s and adolescents’ ideas about consumption and saving in adults. Journal of Economic Psychology, 27(1), 20-35. doi:10.1016/j.joep.2005.06.010
Diez, E. (2009). La alfabetización socioeconómica y financiera y la educación para el consumo sostenible en México: algunas reflexiones desde la psicología y la educación. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 8, 2-15. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/num8/opinion/diez_alfabetizacion_socioeconomica.html
Diez-Martinez, E. y Delval, J. (2010) Mexican adolescents’ comprehension about bank functions: considerations regarding the development of school curricula. Citizenship, Social and Economics Education, 9(2), 84-93. doi: 10.2304/csee.2010.9.2.84
Diez-Martinez, E. (2012). Children’s understanding of commmercial street adds and signs related to economic interchanges. En J. A. García, R. Kohen, C. Del Barrio, I. Enesco, y J. Linaza. (Eds.), Construyendo mentes. Ensayos en homenaje a Juan Delval (pp. 183-196). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Furth, H. G. (1980). The world of grow-ups. Children’s conceptions of society. Nueva York: Elsevier North Holland.
Goldstein, B. y Oldham, J. (1979). Children and work. A study of socialization. Nueva Jersey: Transaction Books.
Jahoda, G. (1981). The development of thinking about economic institutions: the bank. Cahiers de Psychologie, 1, 55-73.
Lunt, P. K. y Furnham, A. (1996). Economic socialization. The economic beliefs and behaviours of young people. Cheltenham: Edward Elgar.
Nehus, E. K. y Webley, P. (2013). The relationship between parenting and the economic orientation and behavior of norwegian adolescents. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 174(6), 620-641. doi: 10.1080/00221325.2012.754398
Secretaría de Educación Pública. (2008). Programa de formación económica y financiera. Educación Primaria. Fichero para el Maestro. México: SEP-Comisión Nacional para la Protección y Defensa de los Usuarios de Servicios Financieros. Recuperado de http://upn303.com/files/fichero-FORMACION-FINANCIERA.pdf
Sonuga-Barke, E. y Webley, P. (1993). Children’s saving: A study in the development of economic behaviour. Reino Unido: Lawrence Erlbaum.
Strauss, A. (1952). The development and transformation of monetary meanings in the child. American Sociological Review, 27, 275-284.
Van Campenhout, G. (2015). Revaluing the role of parents as financial socialization agents in youth financial literacy programs. The Journal of Consumer Affairs, 49(1), 186-222. doi: 10.1111/joca.12064
Yamane, E. (1997). The meaning of “economics education” in japanese elementary and secondary education: an historical perspective. En Proceedings of the Second Conference of the International Association for Children's Social and Economics Education (pp. 101-104). Suecia: Edge Hill University College/ IACSEE.

Downloads

Article abstract page views: 2878

Published

2016-05-02