Mathematical Anxiety in Secondary Education in Costa Rica

Authors

  • Evelyn Agüero Calvo Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Luis Gerardo Meza Cascante Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Zuleyka Suárez Valdés-Ayala Instituto Tecnológico de Costa Rica
  • Sandra Schmidt Quesada Instituto Tecnológico de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.849

Keywords:

Enseñanza secundaria, angustia, matemáticas, afectividad.

Abstract

This paper offers the results of an analysis of the level of mathematical anxiety, understood to mean a feeling of discomfort experienced when someone is required to take mathematics classes, as displayed in students of secondary education in Costa Rica. The study was performed with a sample of 3,725 students in public secondary education in Costa Rica in 2013. The results show statistically significant differences between the sexes in the level of mathematical anxiety, with female students experiencing moderately higher anxiety levels. Differences in anxiety levels are also determined by the student’s educational level, with significant differences found between third-cycle students (7th, 8th and 9th grades) and diversified education students (10th and 11th grades); the latter displayed moderately higher anxiety levels. Nonetheless, the study concludes that despite the differences observed, only 22.4% of students show high or very high levels of mathematical anxiety.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burga, A. (2006). La unidimensionalidad de un instrumento de medición: perspectiva factorial. Revista de Psicología, 24(1), 53-80. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/642
Cea, M. A. (1999). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Fennema, E. y Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales. Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by males and females. JSAS Catalog of Selected Documents of Psychology, 6(31).
Gardner M. C. (1997). Changing math anxiety and attitudes with the use of graphics calculators: Differences by gender and age of student. Recuperado de http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED412370.pdf
Gil, N., Blanco, L. y Guerrero, B. (2006). El papel de la afectividad en la resolución de problemas matemáticos. Revista de educación, 340, 551-569.
Gómez-Chacón, I. (2000). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
Gómez-Chacón, I. (2010). Actitudes de los estudiantes en el aprendizaje de la matemática con tecnología. Enseñanza de las Ciencias, 28(2), 227-244.
Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for Research in Mathematics Education, 21(1), 33-46.
Hendel, D. (1980). Experiential and affective correlates of math anxiety in adult women. Psycology of Women Quartely, 5(2), 219-230.
Jiménez, K. y Montero, E. (2013). Aplicación del modelo de Rasch, en el análisis psicométrico de una prueba de diagnóstico en matemática. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 13(1), 1-23.
Lozano, L. y De la Fuente-Solana, E. (2009). Diseño y validación de cuestionarios. En Pantoja-Vallejo (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp. 251-274). España: EOS.
Ma, X. (1999). A meta-analysis of the relationship between anxiety toward mathematics and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 30(5), 520-540.
Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Morris, J. (1981). Mathematics anxiety: Teaching to avoid it. Mathematics Teacher, 74, 423-417.
Muñoz, J. y Mato, M. (2007). Elaboración y estructura factorial de un cuestionario para medir la “ansiedad hacia las Matemáticas” en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Revista galego-portuguesa de Psicoloxía e Educación: revista de estudios e investigación en psicología y educación, 14, 221-231. Recuperado de: http://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7064
OCDE (2004). Informe PISA 2003: aprender para el mundo del mañana. España: Santillana.
Pérez-Tyteca, P. y Castro, E. (2011). La ansiedad matemática y su red de influencias en la elección de carrera Universitaria. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/1831/1/402_Perez2011Laansiedad_SEIEM13.pdf
Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo de la elección de carreras. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
Pérez-Tyteca, P., Monje, J., y Castro, E. (2013). Afecto y matemáticas. Diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de Investigación en Educación Matemática, 4, 65-82.
Ripoll, J. (2011). La d de Cohen como tamaño del efecto. Recuperado de http://clbe.wordpress.com/2011/10/26/la-d-de-cohen-como-tamano-del-efecto
Rivas, T., Fierro, A., Jiménez, J. y Berrocal, C. (1998). Estudio de la estructura unidimensional de las escalas de bienestar personal y adaptación social. En Memorias del V Congreso de Evaluación Psicológica. Málaga. Recuperado de: http://www.eudemon.net/Estructura%20de%20las%20Escalas%20BP%20y%20AS.pdf
Tejedor, B., Santos, M. A., García-Orza, J., Carratalà, P. y Navas, M. (2009). Variables explicativas de la ansiedad frente a las matemáticas: un estudio de una muestra de 6o. de primaria. Anuario de psicología, 40(3), 345-355.
Valero, L. (1999) Evaluación de ansiedad ante exámenes: Datos de aplicación y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de Psicología, 15(2), 223-231.

Downloads

Article abstract page views: 3150

Published

2017-01-10