The Bases of Federalism and Decentralization in Education
Keywords:
Federalism, decentralization, power.Abstract
This essay uses the Weberian-type ideal to define the conceptual bases of federalism and the decentralization of education. Classic federalism, ficticious federalism (corporativism), the origins and the indigenous version of the new federalism are discussed. We conclude that Mexican constitutional federalism is baroque and ambiguous. Based on theory and the experiences of various countries, bureaucratic centralism and its main characteristics are defined. As a contrast, a typology of educational decentralization is developed. Taken into account are its political, judicial and administrative definitions; a distinction is made between delegation and decentralization. It is argued that with the signing of the Agreement for the Modernization of Basic Education, the Mexican government sought to increase its legitimacy without losing control of education.Downloads
Download data is not yet available.
References
Bray, M. (1999). Control of education: Issues and tensions in centralization and decentralization. En R. F. Arnove y C. A. Torres (Eds.), Comparative education: The dialectic of the global and local (pp. 207-232). Lanham, MD: Rosman & Littlefield.
Burki, S. J., Perry, G. E., y Dillinger, W. (1999). Beyond the center: Decentralizing the state. Washington, DC: Word Bank, Latin American and Caribbean Studies.
Chubb, J. E. y Moe, T. M. (1990). Politics, markets and American schools. Washington, DC: The Brookings Institution.
Cocorda, E. (2000). Los determinantes institucionales y federales de la reforma educativa argentina. Tesis de maestría no publicada. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, México.
Conlan, T. (1998). From new federalism to devolution: Twenty-five years of intergovernmental reform. Washington, DC: The Brookings Institution.
Falleti, T. (2001). Federalismo y descentralización educativa en Argentina: Consecuencias (no queridas) de la descentralización del gasto en un país federal. En E. Calvo y J. M. Abad (Eds.), El federalismo electoral argentino: Sobrerrepresentación, reforma política y gobierno dividido en Argentina (pp. 101-129). Buenos Aires: Eudeba.
Gómez Álvarez, D. (2000). Educar en el federalismo: La política de descentralización educativa en México. Guadalajara: Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente-Secretaría de Educación de Jalisco- Universidad de Guadalajara-Universidad de Colima.
Hanson, M. (1997). La descentralización educacional. Santiago de Chile: Preal.
Hanson, M. (2000). Democratization and educational decentralization in Spain: A twenty year struggle for reform. Washington, DC: The Word Bank.
Kogan, M. (1996). Formas de gobierno y evaluación de los sistemas educativos. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 415-423). Barcelona: Pomares-Corredor.
Landay, F. (2000, marzo). The federalist society: The conservative cabal that’s transforming American law. The Washington Monthly, pp. 15-28.
Lauglo, J. (1996). Formas de descentralización y sus implicaciones para la educación. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 169-207). Barcelona: Pomares-Corredor.
Levi, L. (1981). Federalismo. En N. Bobbio y N. Matteucci, Diccionario de Política (pp. 681-694). México: Siglo XXI.
Lundgren, U. P. (1996). Formulación de la política educativa: Descentralización y evaluación. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 395-414). Barcelona: Pomares-Corredor.
Mancera, C. y Vega, L. (2000). Oportunidades y retos del federalismo educativo: El camino recorrido 1992-2000. En Secretaría de Educación Pública, Memoria del quehacer educativo: 1995-2000 (Tomo I, pp. 45-83). México: Secretaría de Educación Pública.
Murillo, M. V. (1999). Recovering political dynamics: Teachers’ unions and the decentralization of education in Argentina and Mexico. Journal of Inter-American Studies and World Affairs, 41 (1), 30-57.
O’Connor, J. (1974). The corporations and the state: Essays on the theory of capitalism and imperialism. Nueva York: Harper and Row.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (s.f.). Descentralización e infraestructura local en México: Una nueva política pública para el desarrollo. París: Perspectivas OCDE.
Ortega, R. (1998). La descentralización: El nuevo federalismo. México: Porrúa.
Prawda, J. (1993). Educational decentralization in Latin America: Lessons learned. International Journal of Educational Development, 13 (3), 253-264.
Requejo, F. (1999). La acomodación “federal” de la plurinacionalidad: Democracia liberal y federalismo en España. En E. Fossas y F. Requejo (Eds.), Asimetría federal y Estado plurinacional: El debate sobre la acomodación de la diversidad en Canadá, Bélgica y España (pp. 303-344). Madrid: Trotta.
Rhoten, D. (2000). Education decentralization in Argentina: “A Global-local conditions of possibility” approach to state, market, and society change. Journal of Education Policy, 15 (6), 593-619.
Rodríguez Rodríguez, R. (1999). Modernización y cambio institucional de la educación en Nuevo León. En V. A. Espinoza Valle (Coord.), Modernización educativa en el norte de México (pp.15-78). Tijuana El Colegio de la Frontera Norte.
Rondinelli, D. A., Nellis, J. R. y Cheema, G. S. (1984). Decentralization in developing countries: A review of recent experience. Washington, DC: World Bank Staff Working Papers.
Schiefelbein, E. y Schiefelbein, P. (2000). Three decentralization strategies in two decades: Chile 1981-2000. Journal of Educational Administration, 38 (5), 412-425.
Schmitter, P. (1974). Still the century of corporatism. En F. Pike y T. Stritch, The new corporatism (pp. 89-112). Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press.
Stockman, D. A. (1986). The triumph of politics: Why the Reagan revolution failed. Nueva York: Harper and Row.
Tarlton, C. D. (1999). Simetría y asimetría como elementos del federalismo: Una especulación teórica. En E. Fossas y F. Requejo (Eds.), Asimetría federal y Estado plurinacional: El debate sobre la acomodación de la diversidad en Canadá, Bélgica y España (pp. 21-35). Madrid: Trotta.
Taylor, C. (1999). Valores compartidos y divergentes. En E. Fossas y F. Requejo (Eds.), Asimetría federal y Estado plurinacional: El debate sobre la acomodación de la diversidad en Canadá, Bélgica y España (pp. 37-68). Madrid: Trotta.
Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía: Un siglo de reformas de las escuelas públicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Weiler, H. N. (1996). Enfoques comparados en descentralización educativa. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 208-233). Barcelona: Pomares-Corredor.
Whitty, G., Power, S. y Halpin, D. (1998). Devolution and choice in education: The school, the state and the market. Londres: Open University Press.
Winkler, D. R. (1988). Decentralization in education: An economic perspective. Washington, DC: World Bank Staff Working Papers.
Winkler, D. R. (1993). Fiscal decentralization and accountability in education: Experiences in four countries. En J. Hannaway y M. Carnoy (Comps.), Decentralization and school improvement: Can we fulfill the promise? (pp. 102-134). San Francisco, CA: Josey-Bass.
Winkler, D. R. y Rounds, T. (1996). Educational reform in Chile: Municipal and private sector response to decentralization and school choice. Economics of Education Review, 15 (4), 365-376.
Burki, S. J., Perry, G. E., y Dillinger, W. (1999). Beyond the center: Decentralizing the state. Washington, DC: Word Bank, Latin American and Caribbean Studies.
Chubb, J. E. y Moe, T. M. (1990). Politics, markets and American schools. Washington, DC: The Brookings Institution.
Cocorda, E. (2000). Los determinantes institucionales y federales de la reforma educativa argentina. Tesis de maestría no publicada. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, México.
Conlan, T. (1998). From new federalism to devolution: Twenty-five years of intergovernmental reform. Washington, DC: The Brookings Institution.
Falleti, T. (2001). Federalismo y descentralización educativa en Argentina: Consecuencias (no queridas) de la descentralización del gasto en un país federal. En E. Calvo y J. M. Abad (Eds.), El federalismo electoral argentino: Sobrerrepresentación, reforma política y gobierno dividido en Argentina (pp. 101-129). Buenos Aires: Eudeba.
Gómez Álvarez, D. (2000). Educar en el federalismo: La política de descentralización educativa en México. Guadalajara: Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Occidente-Secretaría de Educación de Jalisco- Universidad de Guadalajara-Universidad de Colima.
Hanson, M. (1997). La descentralización educacional. Santiago de Chile: Preal.
Hanson, M. (2000). Democratization and educational decentralization in Spain: A twenty year struggle for reform. Washington, DC: The Word Bank.
Kogan, M. (1996). Formas de gobierno y evaluación de los sistemas educativos. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 415-423). Barcelona: Pomares-Corredor.
Landay, F. (2000, marzo). The federalist society: The conservative cabal that’s transforming American law. The Washington Monthly, pp. 15-28.
Lauglo, J. (1996). Formas de descentralización y sus implicaciones para la educación. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 169-207). Barcelona: Pomares-Corredor.
Levi, L. (1981). Federalismo. En N. Bobbio y N. Matteucci, Diccionario de Política (pp. 681-694). México: Siglo XXI.
Lundgren, U. P. (1996). Formulación de la política educativa: Descentralización y evaluación. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 395-414). Barcelona: Pomares-Corredor.
Mancera, C. y Vega, L. (2000). Oportunidades y retos del federalismo educativo: El camino recorrido 1992-2000. En Secretaría de Educación Pública, Memoria del quehacer educativo: 1995-2000 (Tomo I, pp. 45-83). México: Secretaría de Educación Pública.
Murillo, M. V. (1999). Recovering political dynamics: Teachers’ unions and the decentralization of education in Argentina and Mexico. Journal of Inter-American Studies and World Affairs, 41 (1), 30-57.
O’Connor, J. (1974). The corporations and the state: Essays on the theory of capitalism and imperialism. Nueva York: Harper and Row.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (s.f.). Descentralización e infraestructura local en México: Una nueva política pública para el desarrollo. París: Perspectivas OCDE.
Ortega, R. (1998). La descentralización: El nuevo federalismo. México: Porrúa.
Prawda, J. (1993). Educational decentralization in Latin America: Lessons learned. International Journal of Educational Development, 13 (3), 253-264.
Requejo, F. (1999). La acomodación “federal” de la plurinacionalidad: Democracia liberal y federalismo en España. En E. Fossas y F. Requejo (Eds.), Asimetría federal y Estado plurinacional: El debate sobre la acomodación de la diversidad en Canadá, Bélgica y España (pp. 303-344). Madrid: Trotta.
Rhoten, D. (2000). Education decentralization in Argentina: “A Global-local conditions of possibility” approach to state, market, and society change. Journal of Education Policy, 15 (6), 593-619.
Rodríguez Rodríguez, R. (1999). Modernización y cambio institucional de la educación en Nuevo León. En V. A. Espinoza Valle (Coord.), Modernización educativa en el norte de México (pp.15-78). Tijuana El Colegio de la Frontera Norte.
Rondinelli, D. A., Nellis, J. R. y Cheema, G. S. (1984). Decentralization in developing countries: A review of recent experience. Washington, DC: World Bank Staff Working Papers.
Schiefelbein, E. y Schiefelbein, P. (2000). Three decentralization strategies in two decades: Chile 1981-2000. Journal of Educational Administration, 38 (5), 412-425.
Schmitter, P. (1974). Still the century of corporatism. En F. Pike y T. Stritch, The new corporatism (pp. 89-112). Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press.
Stockman, D. A. (1986). The triumph of politics: Why the Reagan revolution failed. Nueva York: Harper and Row.
Tarlton, C. D. (1999). Simetría y asimetría como elementos del federalismo: Una especulación teórica. En E. Fossas y F. Requejo (Eds.), Asimetría federal y Estado plurinacional: El debate sobre la acomodación de la diversidad en Canadá, Bélgica y España (pp. 21-35). Madrid: Trotta.
Taylor, C. (1999). Valores compartidos y divergentes. En E. Fossas y F. Requejo (Eds.), Asimetría federal y Estado plurinacional: El debate sobre la acomodación de la diversidad en Canadá, Bélgica y España (pp. 37-68). Madrid: Trotta.
Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía: Un siglo de reformas de las escuelas públicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Weiler, H. N. (1996). Enfoques comparados en descentralización educativa. En M. A. Pereyra, J. García Minués, J. A. Gómez y M. Beas (Comps.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos: Fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada (pp. 208-233). Barcelona: Pomares-Corredor.
Whitty, G., Power, S. y Halpin, D. (1998). Devolution and choice in education: The school, the state and the market. Londres: Open University Press.
Winkler, D. R. (1988). Decentralization in education: An economic perspective. Washington, DC: World Bank Staff Working Papers.
Winkler, D. R. (1993). Fiscal decentralization and accountability in education: Experiences in four countries. En J. Hannaway y M. Carnoy (Comps.), Decentralization and school improvement: Can we fulfill the promise? (pp. 102-134). San Francisco, CA: Josey-Bass.
Winkler, D. R. y Rounds, T. (1996). Educational reform in Chile: Municipal and private sector response to decentralization and school choice. Economics of Education Review, 15 (4), 365-376.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 608
Article abstract page views: 4250
Published
2003-05-01