Admissions Tests and the Probability of Academic Success in Higher Education. A Study in a Mexican State Public University
Keywords:
Entrance examinations, performance, higher education.Abstract
The growing demand for admission to institutions of higher education, combined with the decreasing availability of the academic supply, has increased the need to apply selection criteria, among which are entrance examinations. This work shows an approximation of the relationship between students’ results in the areas of knowledge explored by the National Examination for Admission to Higher Education (EXANI II), and their scholastic trajectory. Analyzed was information available for the 1998 EXANI II results, and the academic path of 6,937 freshman students at The University of Veracruz (UV). For the analysis, conditional independence tests, as well as simple correlation tools were used. Without exhausting all the possibilities, analysis of the data suggests the degree of association between the examination scores and university performance.Downloads
Download data is not yet available.
References
Cruz Ramírez, N. (2001). Building bayesian networks from data: a constraint-based approach. Tesis doctoral no publicada. The University of Sheffield, Sheffield, Gran Bretaña.
Chain, R. (1995). Estudiantes universitarios: Trayectorias escolares. México: Universidad Veracruzana-Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Chain, R., Jácome, N. y Rosales, O. (2000). Estudiantes, exámenes y trayectorias. En CENEVAL, Memoria del Cuarto Foro de Evaluación Educativa (páginas 29-32). México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.
Chain, R., Martínez Morales, M. Jácome, N. y Rosales, O. (2001). Estudiantes, demanda y elección. México: Universidad Veracruzana.
Jensen, F, (2001). Bayesian networks and decision graphs. Nueva York: Springer-Verlag.
Martínez Rizo, F. (1989). Diseño de investigación para el estudio de la deserción. Enfoque cuantitativo transversal. En ANUIES, La trayectoria escolar en la educación superior (pp. 281-294). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Martínez Rizo, F., Backhoff, E., Castañeda, S., De la Orden, A., Schmelkes, S., Solano-Flores, G., et. al. (2000). Estándares de calidad para instrumentos de evaluación educativa. México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.
Pearl, J. (1998). Probabilistic reasoning in intelligent systems: Networks of plausible inference. Nueva York: Morgan Kauffman.
Chain, R. (1995). Estudiantes universitarios: Trayectorias escolares. México: Universidad Veracruzana-Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Chain, R., Jácome, N. y Rosales, O. (2000). Estudiantes, exámenes y trayectorias. En CENEVAL, Memoria del Cuarto Foro de Evaluación Educativa (páginas 29-32). México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.
Chain, R., Martínez Morales, M. Jácome, N. y Rosales, O. (2001). Estudiantes, demanda y elección. México: Universidad Veracruzana.
Jensen, F, (2001). Bayesian networks and decision graphs. Nueva York: Springer-Verlag.
Martínez Rizo, F. (1989). Diseño de investigación para el estudio de la deserción. Enfoque cuantitativo transversal. En ANUIES, La trayectoria escolar en la educación superior (pp. 281-294). México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Martínez Rizo, F., Backhoff, E., Castañeda, S., De la Orden, A., Schmelkes, S., Solano-Flores, G., et. al. (2000). Estándares de calidad para instrumentos de evaluación educativa. México: Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.
Pearl, J. (1998). Probabilistic reasoning in intelligent systems: Networks of plausible inference. Nueva York: Morgan Kauffman.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
HTML
-
PDFENGLISH 319
Article abstract page views: 2571
Published
2003-05-01