Physical and Academic Self-Perspective in Children from Marginalized Contexts in México

Authors

  • Martha Leticia Gaeta González Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla
  • Judith Cavazos Arroyo

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.604

Keywords:

Identidad, alimentación escolar, pobreza

Abstract

This study examined physical and academic self-perspective and how it relates to certain sociocultural variables, namely diet, physical exercise, and concern about obesity and physical appearance in 500 5th- and 6th-grade elementary school students. A non-experimental, descriptive and cross-sectional study was carried out in two marginalized contexts in Mexico. Cluster analyses were performed to identify student profiles in accordance with the sociocultural variables of the study. The results show generally low levels of physical and academic self-perspective, despite some significant differences between the sexes. The cluster analysis also produced two groups: one with greater awareness and one with less awareness of the nutritional value of the food they eat from the school snack shop.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M. V., y Goméz, G. (2003). Insatisfacción corporal y seguimiento de dieta. Una comparación transcultural entre adolescentes de España y México. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3(1), 9-21.
Alexis, A. (2014). Estudio comparativo del autoconcepto en niños prescolares en situaciones de pobreza y en ambientes más favorecidos. Entretemas, 12, 41-62.
Amar, A. (2000). Niños invulnerables. Factores cotidianos de protección que favorecen el desarrollo de los niños que viven en contextos de pobreza. Psicología desde el Caribe, 5, 96-126.
Andrade, P., y Pick, S. (1986). Una escala de autoconcepto para niños. La psicología social en México. México: Asociación Mexicana de Psicología Social.
Bailón, C. (2013). Ideología mediática y educación en México, ¿influyen en la construcción y mantenimiento de la desigualdad social? Teoría y crítica de la psicología, 3, 20-29.
Bolognini, M., Plancherel, B., Bettschart, W., y Halfon, O. (1996). Self-esteem and mental health in early adolescence: development and gender differences. Journal of Adolescence, 19(3), 233-245.
Brownell, C., Zerwas, S., y Ramani, G.B. (2007). ‘‘So big’’: The development of body self-awareness in toddlers. Child Development , 78(5), 1426-1440.
Cairns, E., McWhirter, L., Duffy, U., y Barry, R. (1990). The stability of self- concept in late adolescence: gender and situational effects. Personality and Individual Differences, 11(9), 937-944.
Chong, W. H. (2007). The role of personal agency beliefs in academic self-regulation: an Asian perspective. School Psychology International, 28(1), 63–76.
Cortés, F. (2002). Consideraciones sobre la marginalidad, marginación, pobreza y desigualdad en la distribución del ingreso. Papeles de Población, 8(31), 9-24.
Costa, M. C. V. (Org.) (2009). A educação na cultura da mídia e do consumo. Río de Janeiro: Lamparina.
Fox, K. R., y Corbin, C. B. (1989). The Physical self-perception profile: development and preliminary validation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 408-433.
Franco, C. (2006). Relación entre las variables autoconcepto y creatividad en una muestra de alumnos de educación infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1), 1-16. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/120
García, J. F., Musitu, G., y Veiga, F. (2006). Autoconcepto en adultos de España y Portugal. Psicothema, 18(3), 551-556.
Gosling, R., Stanistreet, D., y Swami, V. (2008). “If Michael Owen drinks it, why can’t I?” -- 9 and 10 year olds’ perceptions of physical activity and healthy eating. Health Education Journal, 67(3), 167-181.
González, M. L., Leal, D., Segovia, C., y Arancibia, V. (2012). Autoconcepto y talento: una relación que favorece el logro académico. Psykhe, 21(1), 37-53.
Goñi, A., Ruíz de Azúa, S., y Rodríguez, A. (2011). Deporte y autoconcepto físico en la preadolescencia. Ciencias aplicadas a la actividad física y el deporte, 77, 18-24.
Guido, P., Mújica, A., y Gutiérrez, R. (2011). Diferencias en el autoconcepto por sexo en la adolescencia: construcción y validación de un instrumento. Liberabit, 17, 139-146.
Guillén, F. (2003). Psicopedagogía de la de la actividad física y el deporte. Armenia, Colombia: Kinesis.
Hay, I., y Ashman, A. F. (2003). The development of adolescents’ emotional stability and general self-concept: the Interplay of parents, peers, and gender. International Journal of Disability, Development and Education, 50(1), 77–91.
Hergovich, A., Sirsch, U., y Felinger, M. (2004). Gender differences in the self-concept of preadolescent children. School Psychology International, 25(2), 207-222.
Kerlinger, F. N. y Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw-Hill.
Lau, S. (1990). Crisis and Vulnerability in Adolescent development. Journal of youth and adolescence, 19(2), 111-131.
Marsh, H. W. (1989). Age and Sex effects in multiple dimensions of self-concept: pre-adolescence to early adulthood. Journal of Educational Psychology, 81, 417-430.
Marsh, H. W., y Craven, R. G. (2006). Reciprocal effects of self-concept and performance from a multidimensional perspective: Beyond seductive pleasure and unidimensional perspectives. Perspectives on Psychological Science, 1, 133-163.
Martín, Q. y de Paz, Y. (2007). Tratamiento estadístico de datos con SPSS. México: Paraninfo.
Mboya, M. M. (1999). Multiple Dimensions of adolescent self-concept: relations with age, gender and scholastic measures. School Psychology International, 20(4), 388-398.
Padilla, M., García, S. y Suárez, M. (2010). Diferencias de género en el autoconcepto general y académico de estudiantes de 4o. de ESO. Revista de Educación, 352, 495-515.
Páez, S. (2012). La Resurrección y Santa María Xonacatepec entre colonias más pobres. Recuperado de http://www.retodiario.com/despliegue-noticia2012.php?id=35444
Ramírez, M., Devia, R. E., y León, R. A. (2011). Pobreza y rendimiento escolar: estudio de caso de jóvenes de alto rendimiento. Educere, Investigación Arbitrada, 15(52), 663-672.
Salum-Fares, A., Marín, R. y Reyes, C. (2011). Relevancia de las dimensiones del autoconcepto en estudiantes de escuelas secundarias de Ciudad Victoria, Tamaulipas, México. Revista Electrónica de Psciología Iztacala, 14(2), 255-272.
Simms, K., Bock, S. y Hackett, L. (2013). Do the duration and frequency of physical education predict academic achievement, self-concept, social skills, food consumption, and body mass index? Health Education Journal. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.927.3398&rep=rep1&type=pdf
Tatlow-Golden, M. y Guerin, S. (2010). Aspects of children’s self-concept ‘My favorite things to do and my favorite people’: Exploring salient aspects of children's self-concept. Childhood, 17(4), 545-562.
Torres, A. y Rodrigo, M. J. (2014). La influencia del apego y el autoconcepto en los problemas de comportamiento de los niños y niñas de familias en desventaja socioeconomica. Educatio Siglo XXI, 32(2), 255-278.
Yeung, A., Craven, R. y Ali, J. (2013). Self-concepts and educational outcomes of indigenous Australian students in urban and rural school settings. School Psychology International, 34(4), 405-427.
Willows, N.D., Ridley, D., Eaine, K.D., y Maximova, K. (2013). High adiposity is associated cross-sectionally with low self-concept and body size dissatisfaction among indigenous Cree schoolchildren in Canada. BioMed Central Pediatrics,13(118), 1-18.

Downloads

Article abstract page views: 2265

Published

2017-04-10