Foreigners in the Mexican Scientific Field: First Approximations
Keywords:
Foreigner research workers, México, Research training.Abstract
The article explores some demographic and academic characteristics of foreign scientists in Mexican institutions who are dedicated to the development of educational and scientific activities. Their situation was contextualized by analyzing public and cooperative policies geared at attracting foreign scientists. The policies were identified using a 2009 database of the national system of researchers (SNI for its Spanish acronym) compiled by the National Council of Science and Technology (CONACYT for its Spanish acronym). The features and training paths were established. The following was analyzed; reasons for their departure, conditions for professionalization, the pattern of migration, integration in social networks plus the results of interviews with 73 foreign researchers.Downloads
Download data is not yet available.
References
Álvarez Brunelière, S. (2010). Evaluando resultados de los programas de apoyo a las becas de posgrado. Foro internacional, Ciudad de México, 24 y 25 de junio. Recuperado de http://www.foroconsultivo.org.mx/eventos_realizados/internacional_posgrado/presentaciones/alvarez.pdf
Barahona A., Pinar, S. y Ayala, F. (2003). La genética en México: institucionalización de una disciplina. México: Universidad Nacional Autónma de México.
Castaños, H. (2009). Migración Internacional de y hacia México: oleadas de migrantes de alta calificación académica. En P. Leite y S. Giorguli (Coords.) Las políticas públicas ante los retos de la migración mexicana a Estados Unidos. México: Consejo Nacional de Población. Recuperado de http://conapo.gob.mx/publicaciones/migracion/politicaspublicas/COMPLETO.pdf
Cházaro, L. (2004). Midiendo las diferencias, buscando la igualdad: un ensayo sobre la fisiología en México a finales del siglo XIX. En J. Pérez Siller y C. Cramaussel, México-Francia: Memorias de una sensibilidad común, siglos XIX y XX. México: BUAP-El Colegio de Michoacán-CEMCA.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2008). Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores. Diario Oficial, 21 de marzo de 2008.
Didou, S. (2010). México, políticas gubernamentales para la salida y el retorno de recursos humanos altamente calificados. Venezuela: Instituto para la Educación Superior en América Latina y el Caribe-Observatorio de Movilidad Científica y Técnica (IESALC-ESALC). Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org/ve
Didou, S. y Gérard, E. (2010). El SNI entre distinción e internacionalización. México: ANUIES.
Dosil Mancilla, J. F. (2011). A la salud de México: médicos españoles exiliados para la sanidad en un país en transformación. En J. F. Dosil Mancilla y L. G. Sánchez, Historia de la ciencia y la tecnología. México: UMNSH.
Durand Villalobos, J. P. (2009). El desarrollo de la investigación en Sonora. X Congreso Nacional de Investigación Educativa (CNIE), Veracruz, México.
Gonzalez Cisneros M. (2010). Etat de la coopération dans le domaine de l´enseignement supérieur et de la recherche entre la France et le Mexique. Francia: Casa Universitaria Francia-México.
Kleiche, M. y Garritz, A. (2009). Memoria e Historia: la comunidad de químicos mexicanos cuenta su historia. Bol. Soc. Quim. Méx. 3(1), 2-5. Recuperado de http://garritz.com/andoni_garritz_ruiz/documentos/Kleiche-Garritz_BSQM_2009.pdf
Levin, S. G. y Stephen, P. E. (1999). Are the foreign born a source of strength for U.S. Science? Science, 285(5431), 1-6.
López de Letona, C. (2005). Oftalmólogos españoles en el exilio mexicano de 1936. Recuperado de http://www.edicionesmedicas.com.ar/Miscelaneas/Espacio_cultural/Oftalmologos_espanoles_en_el_exilio_mexicano_de_1936
Maldonado-Maldonado, A. (2005). Comunidades epistémicas: una propuesta para estudiar el papel de los expertos en la definición de políticas en educación superior en México. Revista de la Educación Superior, 34-2(134), 107-122.
Mamiseishvili, K. (2010). Foreign-born women faculty work roles and productivity at research universities in the United States. Higher Education, 60(2), 139-156.
Tejada Bouscayrol, M. (1995). Franz Blom, el explorador y su obra, en R. Hanffstengel y C. Tercero (Coords.), México: el exilio bien temperado (179-186). México: Instituto Goethe-Instituto de Investigaciones Interculturales Germano-mexicana -Gobierno del Estado de Puebla.
Barahona A., Pinar, S. y Ayala, F. (2003). La genética en México: institucionalización de una disciplina. México: Universidad Nacional Autónma de México.
Castaños, H. (2009). Migración Internacional de y hacia México: oleadas de migrantes de alta calificación académica. En P. Leite y S. Giorguli (Coords.) Las políticas públicas ante los retos de la migración mexicana a Estados Unidos. México: Consejo Nacional de Población. Recuperado de http://conapo.gob.mx/publicaciones/migracion/politicaspublicas/COMPLETO.pdf
Cházaro, L. (2004). Midiendo las diferencias, buscando la igualdad: un ensayo sobre la fisiología en México a finales del siglo XIX. En J. Pérez Siller y C. Cramaussel, México-Francia: Memorias de una sensibilidad común, siglos XIX y XX. México: BUAP-El Colegio de Michoacán-CEMCA.
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (2008). Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores. Diario Oficial, 21 de marzo de 2008.
Didou, S. (2010). México, políticas gubernamentales para la salida y el retorno de recursos humanos altamente calificados. Venezuela: Instituto para la Educación Superior en América Latina y el Caribe-Observatorio de Movilidad Científica y Técnica (IESALC-ESALC). Recuperado de http://www.iesalc.unesco.org/ve
Didou, S. y Gérard, E. (2010). El SNI entre distinción e internacionalización. México: ANUIES.
Dosil Mancilla, J. F. (2011). A la salud de México: médicos españoles exiliados para la sanidad en un país en transformación. En J. F. Dosil Mancilla y L. G. Sánchez, Historia de la ciencia y la tecnología. México: UMNSH.
Durand Villalobos, J. P. (2009). El desarrollo de la investigación en Sonora. X Congreso Nacional de Investigación Educativa (CNIE), Veracruz, México.
Gonzalez Cisneros M. (2010). Etat de la coopération dans le domaine de l´enseignement supérieur et de la recherche entre la France et le Mexique. Francia: Casa Universitaria Francia-México.
Kleiche, M. y Garritz, A. (2009). Memoria e Historia: la comunidad de químicos mexicanos cuenta su historia. Bol. Soc. Quim. Méx. 3(1), 2-5. Recuperado de http://garritz.com/andoni_garritz_ruiz/documentos/Kleiche-Garritz_BSQM_2009.pdf
Levin, S. G. y Stephen, P. E. (1999). Are the foreign born a source of strength for U.S. Science? Science, 285(5431), 1-6.
López de Letona, C. (2005). Oftalmólogos españoles en el exilio mexicano de 1936. Recuperado de http://www.edicionesmedicas.com.ar/Miscelaneas/Espacio_cultural/Oftalmologos_espanoles_en_el_exilio_mexicano_de_1936
Maldonado-Maldonado, A. (2005). Comunidades epistémicas: una propuesta para estudiar el papel de los expertos en la definición de políticas en educación superior en México. Revista de la Educación Superior, 34-2(134), 107-122.
Mamiseishvili, K. (2010). Foreign-born women faculty work roles and productivity at research universities in the United States. Higher Education, 60(2), 139-156.
Tejada Bouscayrol, M. (1995). Franz Blom, el explorador y su obra, en R. Hanffstengel y C. Tercero (Coords.), México: el exilio bien temperado (179-186). México: Instituto Goethe-Instituto de Investigaciones Interculturales Germano-mexicana -Gobierno del Estado de Puebla.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 720
Article abstract page views: 1407
Published
2013-12-15