Application of a Duration Model in Programs for Prevention of University Attrition
Keywords:
University attrition, Duration models, Prediction of university stay.Abstract
Institutional practices related to the prevention of desertion of university students increasingly require validated instruments in order to anticipate such behavior. In this regard, different statistical models generated from information related to the students themselves, their homes, their academic performance, among other determinants have demonstrated to be of crucial value. This study aims to demonstrate the importance of a series of determinants explored in other studies. The main objective is to apply a dropout rate predictive model with at risk university students in order to generate early and progressively more effective results. The research demonstrates the usefulness of the duration models in a sample of classroom students and the capacity to anticipate behavior of permanence/attrition across time. This was done with risk estimates using the Cox model.Downloads
Download data is not yet available.
References
Arranz, J., Cid, J. C. y Muro, J. (2000). La duración del desempleo en la Argentina. Anales de la Asociación Argentina de Economía Política. Buenos Aires: AAEP.
Bennet, G., Seashore, H. y Wesman, A. (1997). Test de Aptitudes Diferenciales DAT Forma T, Manual. Buenos Aires: Paidós.
Brock, T. (2010). University Young Adults and Higher Education: Barriers and Breakthroughs to Success. The Future of Children, 20(1), 109-132.
Boado, M. (2005) Una aproximación a la deserción estudiantil universitaria en Uruguay. Montevideo: The International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean: UNESCO.
Cabrera, L., Bethencourt, J., Alvarez Pérez, P. y González Afonso, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 12(2). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_1.htm
Carrasco Perea, R. (2001) Modelos de elección discreta para datos de panel y modelos de duración. Cuadernos económicos, 66, 21-49.
Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2004). Deserción estudiantil universitaria: una aplicación de modelos de duración. Lecturas de economía, 60, 39-65.
Castillo Caicedoa, M., Osorio Mejíab, A. M. y Montero Cuartasc, S. (2010). Deserción y retención, en la carrera de Economía de la Pontificia Universidad Javeriana Cali: un análisis de supervivencia, 2000-2008. Economía, Gestión y Desarrollo, 9, 11- 33.
Domènech, J. (1992). Una aplicación del análisis de la supervivencia en ciencias de la salud. Anuario de Psicología, 55, 109-141.
Giovanoli, P. (2002). Determinantes de la deserción y graduación universitaria: una aplicación utilizando modelos de duración. Documento de trabajo, 37. Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
Hanushek, E. y Kimko, D. (2000). Schooling, labor-force quality, and the growth of nations. Documento de trabajo 5399. EUA: National Bureau of Economic Research.
Ishitani, T. (2006). Studying attrition and degree completion behavior among first-generation college students in the United States. The Journal of Higher Education, 77(5), 861-885.
Lopera Oquendo, C. (2008). Determinantes de la deserción universitaria en la Universidad del Rosario. Borradores de investigación, 95.
Miranda, A. (2006). Are young cohorts of women delaying first birth in Mexico? Journal of Population Economics, 19(1), 55-70.
Montero, R. (2007). ¿Cuánto dura el desempleo de la población más pobre en Chile?. Cuadernos de Economía, 44, 211-231.
Robertshaw, D. y Wolfle, L. (1983). Discontinuities in schooling and educational attainment. Higher Education, 12(1), 1-18.
Rodríguez Laguna, J. y Hernández Vázquez, J. M. (2008). La deserción escolar universitaria en México. La experiencia de la Universidad Autónoma Metropolitana. Actualidades Investigativas en Educación, 8(1).
Salas-Velasco, M. (2207).The transition from higher education to employment in Europe: the analysis of the time to obtain the first job. Higher Education, 54(3), 333-360.
Tinto, V. (2006-2007). Research and practice of student retention: what next? Journal of College Student Retention, 8(1), 1-19.
Bennet, G., Seashore, H. y Wesman, A. (1997). Test de Aptitudes Diferenciales DAT Forma T, Manual. Buenos Aires: Paidós.
Brock, T. (2010). University Young Adults and Higher Education: Barriers and Breakthroughs to Success. The Future of Children, 20(1), 109-132.
Boado, M. (2005) Una aproximación a la deserción estudiantil universitaria en Uruguay. Montevideo: The International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean: UNESCO.
Cabrera, L., Bethencourt, J., Alvarez Pérez, P. y González Afonso, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 12(2). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v12n2/RELIEVEv12n2_1.htm
Carrasco Perea, R. (2001) Modelos de elección discreta para datos de panel y modelos de duración. Cuadernos económicos, 66, 21-49.
Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2004). Deserción estudiantil universitaria: una aplicación de modelos de duración. Lecturas de economía, 60, 39-65.
Castillo Caicedoa, M., Osorio Mejíab, A. M. y Montero Cuartasc, S. (2010). Deserción y retención, en la carrera de Economía de la Pontificia Universidad Javeriana Cali: un análisis de supervivencia, 2000-2008. Economía, Gestión y Desarrollo, 9, 11- 33.
Domènech, J. (1992). Una aplicación del análisis de la supervivencia en ciencias de la salud. Anuario de Psicología, 55, 109-141.
Giovanoli, P. (2002). Determinantes de la deserción y graduación universitaria: una aplicación utilizando modelos de duración. Documento de trabajo, 37. Argentina: Universidad Nacional de La Plata.
Hanushek, E. y Kimko, D. (2000). Schooling, labor-force quality, and the growth of nations. Documento de trabajo 5399. EUA: National Bureau of Economic Research.
Ishitani, T. (2006). Studying attrition and degree completion behavior among first-generation college students in the United States. The Journal of Higher Education, 77(5), 861-885.
Lopera Oquendo, C. (2008). Determinantes de la deserción universitaria en la Universidad del Rosario. Borradores de investigación, 95.
Miranda, A. (2006). Are young cohorts of women delaying first birth in Mexico? Journal of Population Economics, 19(1), 55-70.
Montero, R. (2007). ¿Cuánto dura el desempleo de la población más pobre en Chile?. Cuadernos de Economía, 44, 211-231.
Robertshaw, D. y Wolfle, L. (1983). Discontinuities in schooling and educational attainment. Higher Education, 12(1), 1-18.
Rodríguez Laguna, J. y Hernández Vázquez, J. M. (2008). La deserción escolar universitaria en México. La experiencia de la Universidad Autónoma Metropolitana. Actualidades Investigativas en Educación, 8(1).
Salas-Velasco, M. (2207).The transition from higher education to employment in Europe: the analysis of the time to obtain the first job. Higher Education, 54(3), 333-360.
Tinto, V. (2006-2007). Research and practice of student retention: what next? Journal of College Student Retention, 8(1), 1-19.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 788
Article abstract page views: 1850
Published
2013-12-15