Research on the Development and Teaching of Thinking Skills

Authors

  • Margarita Amestoy de Sánchez Centro para Desarrollo e Investigación del Pensamiento

Keywords:

Thinking skills, learning based in processes, models for developing intellectual skills.

Abstract

In this presentation it is proposed and justified an integrated model of research and development that could be applicable to the building, implementation and evaluation of the teaching and transfer of thinking skills. First, the principles underlying the development of thought are presented; next, the role of research in the construction and application of the intellectual development and process-based learning model; its components and interrelations are identified. Finally, the role of research in the design and application of projects aiming at the development of thinking skills is analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arons, A. B. (1976). Cultivating the capacity for formal reasoning: Objectives and procedures in an introductory physical science course. American Journal of Physics, 44, (9), 834-838.

Beyer, B. (1987). Practical strategies for the teaching of thinking. Boston: Allyn and Bacon, Inc.

Clement, J. (1979). Mapping a student\\\'s causal conceptions from a problem-solving protocol. En J. Lochhead y J. Clement (Eds.), Cognitive process instruction. Research on the teaching thinking skills (pp. 133-146). Philadelphia, PA: The Franklin Institute Press.

Goleman, D. (1986). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Glass, A. y Holyoak, K. J. (1986). Cognition. New York: Random House.

Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. Nueva York: Basic Books, Inc.

Gardner, H. (1985). The mind\\\'s new science: a history of the cognitive revolution. Nueva York: Basic Books.

Herrnstein, R., Nickerson, B., Sánchez M. y Swets, J. (1986a). Odyssey. Watertown, MA: Mastery Education Co.

Herrnstein, R., Nickerson, B., Sánchez M. y Swets, J. (1986b). Teaching thinking skills. American Psychologist, 41 (11), 1279-1289.

Jones, B. e Idol, L. (Eds.). (1990). Dimensions of thinking and cognitive instruction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Kabalen, D. N. y Sánchez, M. (1995). La lectura analítico-crítica: Un enfoque cognitivo para el procesamiento de la información. México: Trillas.

Mayer, R. (1983). Thinking, problem solving and cognition. Nueva York: W. H. Freeman and Co.

Sánchez, M. (1983a). Proyecto Aprende a pensar. Estudio de sus efectos sobre una muestra de estudiantes venezolanos. Caracas: Ministerio de Educación de Venezuela-Ministerio de Estado para el desarrollo de la inteligencia.

Sánchez, M. (1983b). Proyecto Enriquecimiento instrumental. Estudio de sus efectos sobre una muestra de estudiantes venezolanos. Caracas: Ministerio de Educación de Venezuela-Ministerio de Estado para el desarrollo de la inteligencia.

Sánchez, M. (1984a). Habilidades para pensar: un currículum para desarrollarlas. Caracas: Universidad Metropolitana-Dividendo para la Comunidad.

Sánchez, M. (1984b). Learning to think in Venezuela. En D. N. Aspy, C. Blalock y F. N. Rocbuck (Eds.), The third century in American education (pp. 20-26). Amherst, MA: Human Resource Development Press, Inc.

Sánchez, M. (1985). Teaching thinking processes. En D. N. Perkins, J. Lockhead y J. C. Bishop (Eds.), Thinking: The Second International Conference (pp. 413-430). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Sánchez, M. (1991a). Creatividad. México: Trillas.

Sánchez, M. (1991b). Developing Thinking Skills. En A., Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking. (Vol. 2, pp. 101-106). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Sánchez, M. (1991c). Discernimiento, automatización e inteligencia práctica. México: Editorial Trillas.

Sánchez, M. (1991d). Procesos básicos del pensamiento. México: Trillas.

Sánchez, M. (1991e). Procesos directivos, ejecutivos y de adquisición de conocimiento. México: Editorial Trillas.

Sánchez, M. (1991f). Razonamiento verbal y solución de problemas. México: Trillas.

Sánchez, M. (1992). Programa Desarrollo de Habilidades de Pensamiento. Revista Intercontinental de Psicología y Educación 5 (2), 207-236.

Sánchez, M. (1993a). Comprensión de la lectura y adquisición de conocimiento. México: Trillas.

Sánchez, M. (1993b). Comunicación e interacción. México: Trillas.

Sánchez, M. (1993c). Organización del pensamiento. México: Trillas.

Sánchez, M. (1993d). Planifica y decide. México: Trillas.

Sánchez, M. (1995). Using critical thinking principles as a guide to college-level instruction. Teaching of Psychology 22, (1), 72-74.

Simon, H. (1979). Models of thought (Vol. 1). New Haven, CT: Yale University Press.

Simon, H. (1985). Information-processing, theory of human problem solving. En A. M. Aitkenhead y J. M. Slack (Eds.), Issues in Cognitive Modeling (pp. 253-278). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Sternberg, R. (1985). Beyond I. Q. A triarchic theory of human intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.

Sternberg, R. (1987). Intelligence applied. Understanding and increasing your intellectual skills. Nueva York: W. H. Freeman and Co.

Whimbey, A. (1977, diciembre). Teaching sequential thought: The cognitive skills approach. Phi Delta Kappa 59, (4), 255-259.

Whimbey, A y Lochhead, J. (1980). Problem solving and comprehension, a short course in analytical reasoning. Philadelphia: The Franklin Institute Press.

Whimbey, A. y Whimbey, L. S. (1975). Intelligence can be taught. Nueva York: E. P. Dutton.

Downloads

Article abstract page views: 25200

Published

2002-05-01