Students’ Opinions Regarding the Use of Online Didactic Support in a University Course

Authors

  • Javier Organista Sandoval Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California
  • Eduardo Backhoff Escudero Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

Education via Internet, online courses, students’ perceptions

Abstract

In Mexico recently a variety of online teaching support has begun to be used for giving higher-education courses. However, little is known about students’ perceptions of this matter. The purpose of this work was to find out the opinions of the university students who took a computer-aided course that used the Internet for turning in assignments, taking exams and receiving tutorial advice. The differences of opinion were analyzed, considering socioeconomic variables, and variables of academic performance. The results indicate that the students favor the use of this kind of educational support, and that there were no important differences of opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador-Bautista, R. (2000, junio). Redes de telecomunicaciones para la integración de redes de investigación. Trabajo presentado en el Primer Congreso de Educación a Distancia 2000, Ensenada, B. C.

Coussement, S. H. (1995). Educational telecommunication: Does it work? Tuscaloosa, AL: University of Alabama. (ERIC Reproduction Service No. ED 391 465).

Inoue, Y. (1995). Determinants of the use of computer-assisted instruction at a university in Singapore. Memphis, TN: University of Memphis. (ERIC Reproduction Service No. ED 391 470).

Marcinkiewicz, H. R. (1993-94). Computers and teachers: Factors influencing computer use in the classroom. Journal of Research on Computing in Education, 26 (2), 220-237.

Núñez-Esquer, G. y Sheremetov, L. (1999). Ambiente computacional de enseñanza-aprendizaje cooperativo personalizado. Revista de la Educación Superior, 28 (110), 63-82.

Okolo, C. M. (1991). Learning and behaviorally handicapped students' perceptions of instructional and motivational features of computer assisted instruction. Journal of Research on Computing in Education, 24 (2), 171-188.

Olsen, B. y Krendl, K. A. (1990). At-risk students and microcomputers: What do we know and how do we know it? Journal of Educational Technology Systems, 19 (2), 165-175.

Organista, J. (1998). Desarrollo y validación de un sistema computarizado para administrar tareas, exámenes y asesorías vía Internet. Tesis de maestría no publicada. Universidad Autónoma de Baja California, Ensenada, B. C., México.

Organista, J. y Backhoff, E. (1999). El uso de Internet para administrar tareas, exámenes y asesorías en la educación superior. Revista de la Educación Superior, 28 (112), 57-74.

Ramírez-Romero, J. L. (2001). Educación y computación: una aproximación al estado actual de su investigación en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6 (11), 119-137.

Sánchez-Soler, M. D. (1999). La educación a distancia en México y propuestas para su desarrollo. Revista de la Educación Superior, 28 (110), 59-82.

Schlosser, C. A. y Anderson, M. L. (1994). Distance education: A review of the literature. Ames, IA: Research Institute for Studies in Education, Iowa State University. (ERIC Reproduction Service No ED382159).

Souder, W. E. (1993). The effectiveness of traditional vs. satellite delivery in three management of technology master's degree programs. The American Journal of Distance Education, 7 (1), 37-53.

Torres, V. A. (1999). La competencia en el uso de las nuevas tecnologías de información y comunicación en los sistemas de educación superior abiertas y a distancia. Trabajo presentado en el V Congreso Nacional de Investigación Educativa, Aguascalientes, Ags.

Waern, Y. y Ramberg, R. (1996). People's perception of human and computer advice. Computers in Human Behavior, 12 (1), 17-27.

Downloads

Article abstract page views: 1588

Published

2002-05-01