Experiences in Reflective Action Research with Practice Teachers

Authors

  • José Federman Muñoz Giraldo Facultad de Educación Universidad de Antioquia
  • Josefina Quintero Corzo Departamento de Estudios Educativos Universidad de Caldas, Manizales
  • Raúl Ancízar Munévar Molina Departamento de Estudios Educativos Universidad de Caldas, Manizales

Keywords:

Initial teacher-training, research/action, practice teaching, reflective action research

Abstract

This article presents processes and results of experiments conducted by a group of teachers and students in teacher-training programs at the University of Caldas (Colombia). The purpose of the article is to present the results of a consultancy process for educators in training during their practice teaching in public schools, using cycles of reflective action research. Participation, collaborative work, decision-making and critical reflection of the action are evidences that allow showing how a teacher in training learns to do research while learning to teach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.

De Tezanos, A. (1998). Una etnografía de la etnografía; aproximaciones metodológicas para la enseñanza del enfoque cualitativo-interpretativo en la investigación social. Santafé de Bogotá: Antropos.

Elliot , J. (1994). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Giroux, H. A. (1997). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Laertes. Barcelona.

Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2 (4), pp. 34-46.

McKernan, J. (1999). Investigación-acción y curriculum. Madrid: Morata.

Muñoz, J. F., Quintero, J., Munévar, R. A. (2001). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Olson, M. W. (1991). La investigación-acción entra al aula. Argentina: AIQUE.

Quintero, J. y Muñoz, J. F. (1999). Experimentación de un modelo formativo-reflexivo en investigación educativa (Avance de tesis doctoral). Trabajo presentada en el Congreso de Investigación Educativa de la Universidad Nacional del Comahue, Cipolletti Río Negro, Argentina.

Schön, D. A. (1994). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.

Senge, P., Cambron-McCabe, N., Lucas, T., Smith, B., Dutton, J., & Kleiner, A. (2000). Schools that learn. A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everyone who cares about education. London: Nicholas Brealey Publishing.

Stenhouse, L. (1998). La investigación y el desarrollo del currículum (4ª. Ed.). Madrid: Morata.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1996) Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Wittrock, M. C. (Coord.). (1997). La investigación de la enseñanza: Vol. I. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona: Piados.

Zuluaga, O. L. (1996). Investigación y experiencia en las Escuelas Normales. En Educación y Pedagogía 8 (16), 154-162.

Downloads

Article abstract page views: 4515

Published

2002-05-01