Socialization and School Environment in an Inclusive Learning Community in the Province of Talca , Chile

Authors

  • Marí­a Teresa Muñoz Quezada Universidad Católica del Maule
  • Boris Andrés Lucero Mondaca Universidad Católica del Maule
  • Claudia Alejandra Cornejo Araya Universidad Católica del Maule
  • Pablo Andrés Muñoz Molina Universidad Católica del Maule
  • Nelson Eduardo Araya Saravia Universidad Católica del Maule

Keywords:

School coexistence, school inclusion, bullying, mediation.

Supporting Agencies:

Departamento de Psicología, Universidad Católica del Maule

Abstract

Currently there is concern for promoting healthy and inclusive coexistence in schools. The aim of this research was to assess the perception of socialization and school environment in an inclusive school in the Province of Talca, Chile. We conducted a cross-sectional case study in a sample of 180 students, 193 parents and 21 teachers. A questionnaire evaluating school life was applied to students, parents and teachers and another assessing the school's social climate and bullying was applied to students in the last two grades. The results indicate that students perceive a positive social climate with a low risk of bullying. Issues of conflict were students’ respect for the rules, being on friendly terms with the teachers, and disciplinary actions on the part of the families. We observed that the inclusive learning system contributes to school life and a positive climate and interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fernández, I. (2003). Escuela sin violencia. Resolución de conflictos. México: Alfaomega.
Magendzo, A. y Donoso, P. (2000). Cuando a uno lo molestan. Un acercamiento a la discriminación en la escuela. Santiago: Lom-PIIE.

Magendzo, A., Toledo, M. y Rosenfeld, C. (2004). Intimidación entre estudiantes. Cómo identificarlos y cómo atenderlos. Santiago: Lom.
Ministerio de Educación. (2011). Ley 20.536 Sobre violencia escolar. Santiago de Chile: Autor.
Ministerio de Interior. (2011). III Encuesta nacional de violencia en el ámbito escolar. Santiago de Chile: Autor.

Muñoz, M., Saavedra, E. y Villalta, M. (2007). Percepciones y significados sobre la convivencia y violencia escolar de estudiantes de cuarto medio de un liceo municipal de Chile. Revista de Pedagogía, 28(82), 197-224.

Navarro, S. (2012). Adaptación y validación al español del cuestionario “My life in school” en una muestra de estudiantes Giennenses de secundaria. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 8, 161-183. Recuperado de http://www.ujaen.es/revista/reid/revista/n8/REID8art9.pdf
Ojeda, R. (2003). Cuestionarios sobre convivencia escolar. Recuperado de https://docs.google.com/file/d/0B4LjtLS1a-Nsd2piLUlPeHRuelE/edit?pli=1
Ortiz, M., y Lobato, X. (2003). Escuela inclusiva y cultura escolar: algunas evidencias empíricas. Bordón: Revista de la Sociedad Española de Pedagogía, 55(1), 27-39.
Symes, W. y Humphrey, N. (2010). Peer-group indicators of social inclusion among pupils with autistic spectrum disorders (ASD) in mainstream secondary schools: A comparative study. School Psychology International, 31, 478-494.
Toledo, M., Magendzo, A. y Gutiérrez, V. (2009). Relación entre intimidación (bullying) y clima en la sala de clases y su influencia sobre el rendimiento de los estudiantes. Recuperado de http://www.udp.cl/funciones/descargaarchivos.asp?seccion=documentosyid=73
Trautmann, M. (2008). Maltrato entre pares o “bullying”. Una visión actual. Revista Chilena de Pediatría, 79(1), 13-20.
Trianes, M., Blanca, M., de la Morena, L., Infante, L. y Raya, S. (2006). Un cuestionario para evaluar el clima social de la clase y centro. Psicothema, 18(2), 266-271.
Vega, A. (2009). Integración de alumnos con necesidades educativas especiales: ¿Existe coherencia entre el discurso y las prácticas pedagógicas ejercidas por los profesores básicos? Estudios Pedagógicos, 35(2), 189-202.
Vío, C., Castro, L. y Vargas, J. (2011). Examen psicométrico del cuestionario de clima social del centro escolar en estudiantes chilenos. Psicothema, 23(1), 140-145.

Downloads

Article abstract page views: 3721

Published

2014-06-17