Professional ethics in postgraduate students from two Mexican universities

Authors

  • Cecilia Navia Antezana Universidad Pedagógica Nacional
  • Ana Hirsch Adler Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Estudios sobre la Universidad y la Educación

Keywords:

Professional ethics, graduate students, Mexico.

Abstract

This article presents the results of research on professional ethics in two Mexican universities: the National Autonomous University of Mexico, with the research project Professional Ethics, and the Autonomous University of the State of Morelos with the project Professional Ethics in Teacher Training. Both research projects shared significant elements: objectives, theoretical framework, use of postgraduate students as study subjects, an instrument for data collection and methodology of analysis. We found a strong presence of cognitive and ethical skills, although one of the ethical skills, “Providing the best service to society”, received a low percentage. Significant contradictions with regard to the ethical values “Continuing Education”, “Hardworking” and “Respect” were found.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aluja, M. y Birke, A. (2004) (Coords.). El papel de la ética en la investigación científica y la educación superior. México: Fondo de Cultura Económica/Academia Mexicana de Ciencias.

Beauchamp, T. y Childress, J. (2001). Principles of biomedical ethics. (5a. ed.). Nueva York: Oxford University Press.
Bermejo, F. (2002). La ética del trabajo social. Bilbao, España: Desclée De Brouwer.

D’Angelo, J. (2012). Ethics in science. Ethical misconduct in scientific research. Boca Raton, FL: Taylor & Francis Group.

Escámez, J. y Gil, R. (2001). La educación en la responsabilidad. Barcelona: Paidós.

Escámez, J. y Morales, S. (2007). Competencias para la convivencia en una sociedad plural. Revista Miscelánea Comillas. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 65(126), 481-509.

Etxberria, X. (2002). Ética de las profesiones. Bilbao, España: Descleé de Brouwer.

Fernández, J. L. y Hortal, A. (1994). Ética de las profesiones. Madrid: Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas.

Hirsch, A. (2004b). Ética de la ciencia y de la investigación científica. Ethos Educativo, 11(30), 113-128.

Hirsch, A. (2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(1), Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/125

Hirsch, A. (2007). Ética profesional en estudiantes de posgrado. El caso de la Universidad Nacional Autónoma de México. En G. Chávez, A. Hirsch y H. Maldonado. (Coords.) México: Investigación en Educación y Valores (pp. 143-155). México: Red Nacional de Investigadores en Educación y Valores/Ediciones Gernika.

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao, España: Desclée de Brouwer.

Macrina, F. (2014). Scientific Integrity. Text and cases in responsible conduct of Research. (4a. ed.). Washington, DC: ASM Pres.

Navia, C. (2006). Autoformación de maestros en los márgenes del sistema educativo. Cultura, experiencia e interacción formativa. México: Pomares Corredor.

Shamoo, A. y Resnik, D. (2009). Responsible conduct of research. (2a. ed.) Nueva York: Oxford University Press.

Yurén, T. (2003). Tensiones identitarias y ethos profesional. El caso del profesor de educación cívica y ética en la escuela secundaria. En A. Hirsch y R. López-Zavala (Coords.). Ética profesional e identidad profesional (pp. 267-295). México: Universidad Autónoma de Sinaloa.

Yurén, T., Navia, C. y Hirsch, A. (2013). La ética profesional de los profesores de las escuelas normales en México: tensiones, sedimentos y resistencias en su configuración. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, 43, 235-252.

Downloads

Article abstract page views: 929

Published

2014-12-18