Selection of Candidates in the Absence of a College Entrance Exam

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e14.4611

Keywords:

academic achievement, entrance examination, admission requirements, prior learning evaluation, regression analysis

Abstract

Given the exceptional circumstances of the COVID-19 pandemic and the problems faced in conducting mass student examinations, this article explores alternatives to an in-person exam to select candidates hoping to gain admission to higher education institutions, based on available information about students and their schools. Census-based information on entrance evaluations for six annual cohorts is used to obtain a predictive model that incorporates candidates’ average grades and the historical performance of their schools of origin, measured through EXANI II. The results allow us to identify a model able to correlate to .69 the estimated and actual scores; additional scenarios were proposed with greater levels of prediction (r = .86). A discussion is offered on the implications of using high school grades, in light of their power to predict academic performance in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caso, J., Díaz, C., Castro, M. y Martínez, M. del R. (2017). Manual técnico del examen de ingreso a la educación superior. Universidad Autónoma de Baja California.

Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior. (2020). Exámenes Nacionales de Ingreso, EXANI II. CENEVAL. https://www.ceneval.edu.mx/exani-ii

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2020). 10 sugerencias para la educación durante la emergencia por COVID-19. https://bit.ly/3eqHFK8

García, L. A. (2016). Pruebas de selección como predictores del rendimiento académico de estudiantes de Medicina. Investigación en Educación Médica, 5(18), 88-92. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.01.018

Gaviria, J. L. (2005). La equiparación del expediente de bachillerato en el proceso de selección de alumnos para el acceso a la universidad. Revista de Educación, (337), 351-387. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re337_17.htm

Hsieh, T.-L. (2019). A preliminary study of multiple college admission criteria in Taiwan: The relationship among motivation, standardized tests, high school achievements, and college success. Higher Education Research y Development, 38(4), 762-779. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1586841

Mainieri, A. M. (2017). Innovaciones en modelos de admisión Estudio de casos y estrategias de inclusión en educación superior. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30215

Manzi, J., Bosch, A., Bravo, D., del Pino, G., Donoso, G., Martínez, M. y Pizarro, R. (2016). Validez diferencial y sesgo en la predictividad de las pruebas de admisión a las universidades chilenas (PSU). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 29-48. https://revistas.uam.es/riee/article/view/4489

Pedroza, L., Peniche, R. y Lizasoain, L. (2018). Criterios para la identificación y selección de escuela eficaces de nivel medio superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 14-25. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.2170

Takele, S. (2017). Validity strength of college entrance assessment score and high school academic records in predicting college academic performance. Journal of Education and Practice, 8(7), 67-75. https://eric.ed.gov/?id=EJ1137552

Tapasco, O., Ruiz, F y Osorio, D. (2016). Estudio del poder predictivo del puntaje de admisión sobre el desempeño académico universitario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 12(2), 148-165. http://190.15.17.25/latinoamericana/downloads/Latinoamericana12(2)_8.pdf

Universidad Autónoma de Aguascalientes. (2020). Convocatoria de admisión. https://www.uaa.mx/portal/aspirantes/proceso-de-admision

Universidad Autónoma de Baja California. (2020). Aviso a la comunidad. http://gaceta.uabc.mx/notas/academia/aplicara-uabc-el-examen-de-seleccion-de-manera-presencial-los-aspirantes-que-lo

Universidad Autónoma de Yucatán. (2020). Proceso de ingreso. https://www.ingreso.uady.mx

Universidad Nacional Autónoma de México. (2020). Convocatoria Ingreso a Licenciatura. https://www.dgae.unam.mx/Junio2020/index.html

Vergara-Díaz, G. y Peredo, H. (2017). Relación del desempeño académico de estudiantes de primer año de universidad en Chile y los instrumentos de selección para su ingreso. Revista Educación, 41(2), 95-104. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i2.21514

Westrick, P., Le, H., Robbins, S., Radunzel, J. y Schmidt, F. (2015). College performance and retention: A meta-analysis of the predictive validities of ACT® scores, high school grades, and SES. Educational Assessment, 20(1), 23-45. https://doi.org/10.1080/10627197.2015.997614

Willingham, W. W., Pollack, J. M. y Lewis, C. (2002). Grades and test scores: Accounting for observed differences. Journal of Educational Measurement, 39(1), 1-37. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.2002.tb01133.x

Zwick, R. (2013). Disentangling the role of high school grades, SAT® scores, and SES in predicting college achievement. ETS Research Report Series, 2013(1), 1-20. https://doi.org/10.1002/j.2333-8504.2013.tb02316.x

Zwick, R. (2017). Who gets in? Strategies for fair and effective college admission. Harvard University Press.

Zwick, R. y Green, J. G. (2007). New perspectives on the correlation of SAT scores, high school grades, and socioeconomic factors. Journal of Educational Measurement, 44(1), 23-45. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.2007.00025.x

Zwick, R. y Sklar, J. C. (2005). Predicting college grades and degree completion using high school grades and SAT scores: The role of student ethnicity and first language. American Educational Research Journal, 42(3), 439-464. https://doi.org/10.3102/00028312042003439

Downloads

Article abstract page views: 1520

Published

2022-08-08