Developing Trainee Teachers’ Social and Technological Skills: Using Twitter to Highlight Social Problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e29.4228

Keywords:

information literacy, citizenship education, social problems, social media, primary teacher training

Abstract

Training teachers means confronting them with challenges that enable them to develop social and technological skills for their future career. This article seeks to understand which social problems teachers draw attention to on Twitter and the educational arguments they put forward to address them in class. The digital sources used were also examined. The sample comprised 574 students of the bachelor’s degree in primary education at the University of Seville, and our research was conducted in three phases with two types of coding, open and axial, based on grounded theory. The analysis yielded 19 social problems, 4 levels of complexity of educational arguments, and 12 most frequent sources of information. The findings show a need to develop skills to improve the critical filtering of information obtained from digital media and the communication of social problems that can potentially be used in education. Our conclusions highlight the viability of these activities in promoting social media as tools to further knowledge for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella, V. y Delgado, V. (2015). Aprender a usar Twitter y usar Twitter para aprender. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(1), 368-378. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41046

Adams, B., Raes, A., Montrieux, H. y Schellens, T. (2018). “Pedagogical tweeting” in higher education: boon or bane? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(19), 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0102-5

Adnan, M., Leak, A. y Longleya, P. (2014). A geocomputational analysis of twitter activity around different World Cities. Geo-spatial Information Science, 17(3), 145-152. https://doi.org/10.1080/10095020.2014.941316

Amichai-Hamburger, Y. y Hayat, Z. (2011). The impact of the internet on the social lives of users: a representative sample from 13 Countries. Computers in Human Behavior, 27(1), 585-589. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.10.009

Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.

Bicocca, M. (2018). Competencias, capacidades y Educación Superior. Repensando el desarrollo humano en la universidad. Estudios Sobre Educación, 34, 29-46. https://doi.org/10.15581/004.34.29-46

Bonilla-del-Río, M., Diego-Mantecón, J. M. y Lena-Acebo, F. J. (2018). Estudiantes Universitarios: prosumidores de recursos digitales y mediáticos en la era de Internet. Aula Abierta, 47(3), 319-326. https://doi.org/10.17811/rifie.47.3.2018.319-326

Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Calabuig, S., Jiménez, L., Feliu, M. y Medir, R. M. (2015). El twitter, una herramienta didáctica para hacer visible lo invisible. En A. M. Hernández, C. R. García y J. L. de la Montaña (Eds.), Una enseñanza de las Ciencias Sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de las personas, lugares y temáticas (pp. 429-436). Universidad de Extremadura y AUPDCS.

Carbonell, J. (2019). La educación es política. Octaedro.

Carpenter, J. P. y Krutka, D. G. (2014). How and why educators use Twitter: A survey of the field. Journal of Research on Technology in Education, 46(4), 414-434. https://doi.org/10.1080/15391523.2014.925701

Castañeda, L. y Selwyn, N. (2018). More than tools? Making sense of the ongoing digitizations of higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(22), 1-10. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0109-y

Comisión Europea (2018). Comunicación de la comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre el Plan de Acción de Educación Digital. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.

de Alba, N., García, F. F. y Santisteban, A. (2012). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Díada.

del Valle-Rojas, C., Denegri-Coria, M. y Chávez-Herting, D. (2012). Alfabetización audiovisual y consumo de medios y publicidad en universitarios de Pedagogía en Chile. Comunicar, XIX(38), 183- 191. https://doi.org/10.3916/C38-2012-03-10

Dhir, A., Buragga, K. y Boreqqah, A. A. (2013). Tweeters on campus: Twitter a learning tool in classroom? Journal of Universal Computer Science, 19(5), 672-691. https://doi.org/10.3217/jucs-019-05-0672

Esteve, F., Castañeda, L. y Adell, J. (2018). Un modelo holístico de competencia docente para el mundo digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 32(1), 105-116.

Friese, S. (2012). Qualitative data analysis with ATLAS.ti. Sage.

Gao, F., Luo, T. y Zhang, K. (2012). Tweeting for learning: A critical analysis of research on microblogging in education published in 2008-2011. British Journal of Educational Technology, 43(5), 783-801. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01357.x

García, E., Porlán, R. y Navarro, E. (2017). Los fines y los contenidos de enseñanza. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza Universitaria. Cómo mejorarla (pp. 55-72). Morata.

García-Ruiz, R., Ramírez-García, A. y Rodríguez-Rosell, M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, XXII(43), 15-23. https://doi.org/10.3916/C43-2014-01

Gasca-Pliego, E. y Olvera-García, J. C. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 56, 37-58. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v18n56/v18n56a2.pdf

Gavilán, D., Martínez-Navarro, G. y Fernández-Lores, S. (2017). Universitarios y redes sociales informativas: Escépticos totales, moderados duales o pro-digitales. Comunicar, 25(53), 61-70. https://doi.org/10.3916/C53-2017-06

Gewerc-Barujel, A., Montero-Mesa, L. y Lama-Penín, M. (2014). Colaboración y redes sociales en la enseñanza universitaria. Comunicar, XXI(42), 55-63. https://doi.org/10.3916/C42-2014-05

Gil de Zúñiga, H. y Diehl, T. (2019). News finds me perception and democracy: Effects on political knowledge, political interest, and voting. New Media and Society, 21(6), 1253-1271. https://doi.org/10.1177/1461444818817548

Giroux, H. A. (2015). Democracia, Educación Superior y el espectro del autoritarismo. Entramados. Educación y Sociedad, (2), 15-27. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1381

Hammond, T. C. y Manfra, M. M. (2009). Giving, prompting, making: Aligning technology and pedagogy within tpack for social studies instruction. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(2), 160-185. https://citejournal.org/volume-9/issue-2-09/social-studies/giving-prompting-making-aligning-technology-and-pedagogy-within-tpack-for-social-studies-instruction/

Haythornthwaite, C. (2016). E-learning and new learning cultures and case: Social media in higher education [PowerPoint slides]. The University of Hong Kong.

Hortas, M. J., Dias, A. y de Alba, N. (2019). Enseñar y aprender Didáctica de las Ciencias Sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica. Ediciones Escola Superior de Educação-Instituto Politécnico de Lisboa-AUPDCS.

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. (2017). Marco común de competencia digital. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco-Común-de-Competencia-Digital-Docente.pdf

Jackson, l. A. y Wang, J.L. (2013). Cultural differences in social networking site use: a comparative study of China and The United States. Computers in Human Behavior, 29(3), 910-921. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.11.024

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University Press.

Kennedy, K. J. (2019). Civic and citizenship education y volatile times. Preparing students for citizenship y de 21st century. Springer.

Lackovic, N., Kerry, R., Lowe, R. y Lowe, T. (2017). Being knowledge, power and profession subordinates: Students’ perceptions of Twitter for learning. Internet and Higher Education, 33, 41-48. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.12.002

Legardez, A. (2017). Propositions pour une modélisation des processus de didactisation sur des Questions Socialement Vives. Sisyphus Journal of Education, 5(2), 79-99. https://hal-amu.archives-ouvertes.fr/hal-01794120

Lledó, E. (2018). Sobre la educación. Taurus.

Martínez, J. (2020). Ausencias relevantes en la teoría del currículum. Investigación en la Escuela, (100), 1-10. https://dx.doi.org/10.12795/IE.2020.i100.01

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. http://one2oneheights.pbworks.com/f/MISHRA_PUNYA.pdf

Monreal, I. M., Parejo, J. L. y Cortón, M. de la O. (2017). Alfabetización mediática y cultura de la participación: retos de la ciudadanía digital en la Sociedad de la Información. Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 6(2), 148-167. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i2.6943

Morales, I., Reina, O. y Manzano-Arondo, V. (2018). La “buena universidad” desde la experiencia crítica. Aula Abierta, 47(4), 387-394. https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.387-394

Müller, P., Schneiders, P. y Schäfer, S. (2016). Appetizer or main dish? Explaining the use of Facebook news posts as a substitute for other news sources. Computers in Human Behavior, 65, 431-441. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.003

Naciones Unidas. (2017). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://unstats.un.org/sdgs/report/2017/

Ortega-Sánchez, D. y Pàges, J. (2020). The end ‐ purpose of teaching history and the curricular inclusion of social problems from the perspective of primary education trainee teachers. Social Science, 9(2), 1-17. https://doi.org/10.3390/socsci9020009

Papadiamantaki, Y. (2014). Active citizenship in university education: Lessons learnt in times of crisis. Journal of Social Science Education, 13(3), 90-97. https://doi.org/10.2390/jsse-v13-i3-1358

Paraskeva, J. M. (2003). Refutando el reconceptualismo. Michael Apple y su vinculación con una tradición educativa y curricular de carácter progresista y radical. Con-Ciencia Social. Anuario de Didáctica de la Geografía, la Historia y otras Ciencias Sociales, (7), 45-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=927315

Pegurer-Caprino, M. y Martínez-Cerdá, J. F. (2016). Alfabetización mediática en Brasil. Experiencias y modelos en educación no formal. Comunicar, XXIV(49), 39-48. https://doi.org/10.3916/C49-2016-04

Pérez, A., Marín, V. I. y Tur, G. (2018). Information management tools for the development of self-regulated learning skills in pre-service teacher education. @Tic Revista D'Innovació Educativa, (21), 31-39. https://doi.org/10.7203/attic.21.12134

Pérez, A., Tur, G., Darder, A. y Marín, V. (2019). Reflexiones sobre la integración de Twitter en educación superior a partir de una experiencia educativa con estudiantes de maestro. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 89-104. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11302

Pertegal-Vega, M. Á., Oliva-Delgado, A. y Rodríguez-Meirinhos, A. (2019). Revisión sistemática del panorama de la investigación sobre redes sociales: Taxonomía sobre experiencias de uso. Comunicar, XXVII(60), 81-91. https://doi.org/10.3916/C60-2019-08

Prestridge, S. (2014). A focus on students’ use of Twitter – their interactions with each other, content and interface. Active Learning in Higher Education, 15(2), 101-115. https://doi.org/10.1177/1469787414527394

Rivera-Rogel, D. y Rodríguez-Hidalgo, C. (2016). Periodismo ciudadano a través de Twitter. Caso de estudio terremoto de Ecuador del 16 de abril de 2016. Revista de Comunicación, 15(1), 198-215. https://revistadecomunicacion.com/article/view/1248

Rosell-Aguilar, F. (2018). Twitter: A professional development and community of practice tool for teachers. Journal of Interactive Media in Education, 1(6), 1-12. https://doi.org/10.5334/jime.452

Salinas, J. (2013). Enseñanza flexible y aprendizaje abierto, fundamentos clave de los PLES. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red (pp. 53-70). Marfil.

Sandoval, Y. y Aguaded, J. I. (2012). Nuevas audiencias, nuevas responsabilidades. La competencia mediática en la era de la convergencia digital. Icono 14, 10(3), 8-22. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.-197

Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado, 10, 57-79. https://doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.002

Santisteban, A., Díez-Bedmar, M. C. y Castellví, J. (2020). La alfabetización crítica digital del futuro profesorado en tiempos de Twitter. Culture and Education, 32(2) 185-212. https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1741875

Shah, N. A. K., Shabgahi, S.L. y Cox, A. M. (2015). Uses and risks of Microblogging in organisational and educational settings. British Journal of Educational Technology, 47(6), 1168-1182. https://doi.org/10.1111/bjet.12296

Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

Stenhouse, L. (1970). The humanities project: An introduction. Heinemann Educational Books.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarollorar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tang, Y. y Hew, K. F. (2017). Using Twitter for education: Beneficial or simply a waste of time? Computers and Education, 106, 97-118. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.004

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S. e Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-54. https://doi.org/10.22550/REP76-1-2018-02

Tur, G., Marín-Juarros, V. I. y Carpenter, J. (2017). Uso de Twitter en educación superior en España y Estados Unidos. Comunicar, 25(51), 19-27. https://doi.org/10.3916/C51-2017-02

Viejo, C., Gómez-López, M. y Ortega-Ruiz, R. (2018). Jóvenes universitarios y pre-universitarios y actitudes cívico-políticas hacia una Europa social. Aula Abierta, 47(4), 423-432. https://doi.org/10.17811/rifie.47.4.2018.423-432

Weisberger, C. y Butler, S. (2012). Re-envisioning Modern Pedagogy: Educators as Curators. https://www.slideshare.net/corinnew/reenvisioning-modern-pedagogy-educators-as-curators-11879841

Downloads

Article abstract page views: 692

Published

2023-01-04