Exploratory Study on the Influence of Youtubers on Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e06.4088Keywords:
social media, youtuber, social influence, teenagersAbstract
This paper explores the relationship between adolescents and YouTubers, with the aim of understanding the meaning and extent of the impact of following a given YouTuber. The limited scientific research on this subject has noted the importance of aspects such as the type of content in video broadcasts, the state of mind that these figures impress upon adolescents, and the level of proximity and idealization displayed by younger followers. To conduct this study, we developed and validated an ad hoc questionnaire. The results support the dimensions proposed and perpetuate certain gender roles. We conclude it is necessary to develop critical media education, raising awareness among families and teachers of the importance of this issue and the need to foster a critical approach in young people to “following” these new idols.
Downloads
References
Aran-Ramspott, S., Fedele, M., y Tarragó, A. (2018). Youtubers’ social functions and their influence on pre-adolescence. Comunicar, 26(57), 71-80. https://doi.org/10.3916/c57-2018-07
Aznar, I., Trujillo, J. M., Romero, J. M. y Campos, M. N. (2019). Generación niños youtubers: análisis de los canales YouTube de los nuevos fenómenos infantiles. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (56), 113-128. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.06
Berzosa, M. I. (2017). Youtubers y otras especies. El fenómeno que ha cambiado la manera de entender los contenidos audiovisuales. Fundación Telefónica. https://bit.ly/32SFxUu
Bonaga, C. y Turiel, H. (2016). Mamá, ¡quiero ser youtuber! Planeta.
Cánovas, G., García de Pablo, A., Oliaga, A. y Aboy, I. (2014). Menores de edad y conectividad móvil en España: tablets y smartphones. PROTEGELES (Centro de Seguridad en Internet para los Menores en España).
Cornella, A. (2000). Cómo sobrevivir a la infoxicación. Infonomia. com, 8.
De Haro, J. J. (2010). Redes sociales en educación. En C. Naval, S. Lara, C. Ugarte y C. Sádaba (Eds.), Educar para la comunicación y la cooperación social (pp. 203-216). Consejo Audiovisual de Navarra.
Engen, B. (2019). Comprendiendo los aspectos culturales y sociales de las competencias digitales docentes. Comunicar, 61, 9-19. https://doi.org/10.3916/C61-2019-01
Fägersten, K. B. (2017). The role of swearing in creating an online persona: The case of Youtuber PewDiePie. Discourse, Context y Media, 18, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.04.002
García, M. y Del Hoyo, M. (2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Zer: Revista de estudios de comunicación, 18(34), 111-125. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/10649
Gómez, N. (2014). Youtubers. Fenómeno de la comunicación y vehículo de transmisión cultural para la construcción de identidad adolescente (Tesis de maestría). Universidad de Cantabria.
iabSpain. (2017). Estudio anual de redes sociales 2018. Interactive Advertising Bureau. https://iabspain.es/estudio/estudio-anual-de-redes-sociales-2018/
Khamis, S., Ang, L. y Welling, R. (2017). Self-branding,‘micro-celebrity’ and the rise of Social Media Influencers. Celebrity studies, 8(2), 191-208. https://doi.org/10.1080/19392397.2016.1218292
Lenhart, A., Smith, A., Anderson, M., Duggan, M. y Perrin, A. (2015). Teens, technology and friendships. Pew Research Center.
Lorenzo-Seva, U. y Ferrando, P. J. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavior Research Methods, 38(1), 88-91. https://doi.org/10.3758/BF03192753
Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530. https://doi.org/10.1093/biomet/57.3.519
Márquez, I. y Ardèvol, E. (2018). Hegemonía y contrahegemonía en el fenómeno Youtuber. Desacatos, (56), 34-49. https://doi.org/10.29340/56.1876
Mascheroni, G. y Ólafsoon, K. (2014). Net children go mobile: Risks and opportunities. Educatt.
Montero, I. y León, O. G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health psychology, 7(3), 847-862. http://www.aepc.es/ijchp/GNEIP07_es.pdf
Pereira, S., Fillol, J. y Moura, P. (2019). El aprendizaje de los jóvenes con medios digitales fuera de la escuela: de lo informal a lo formal. Comunicar, 58, 41-50. https://doi.org/10.3916/C58-2019-04
Pereira, S., Moura, P. y Fillol, J. (2018). El fenómeno de los Youtubers: ¿qué hace que las estrellas de YouTube sean tan populares entre los jóvenes? Fonseca, Journal of Communication, (17), 107-123. https://doi.org/10.14201/fjc201817107123
Pérez-Torres, V., Pastor-Ruiz, Y. y Ben-Boubaker, S. A. (2018). Los youtube y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 55, 61-70. https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
Ramos-Serrano, M. y Herrero-Diz, P. (2016). Unboxing and brands: youtubers phenomenon through the case study of EvanTubeHD. Prisma Social, (Esp.1), 90-120. https://revistaprismasocial.es/article/view/1315
Reichert, R. (2012). Make-up tutorials of YouTube. En A. Pablo, T. Haupts y C. Müller (Eds.), Medialität der Nähe: Situationen – Praktiken – Diskurse (pp. 103-118). Transcript Verlag.
Reig, D. y Vilches, L. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Fundación Telefónica/Fundación Encuentro.
Ruiz, E. A., Espinosa, B., Hernández, M. y Cordero, E. (2018). Youtubers gamers y su influjo en la construcción de la identificación cultural. Sinergias Educativas, 3(1), 64-83.
Timmerman, M. E. y Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality assessment of ordered polytomous items with parallel analysis. Psychological Methods, 16(2), 209-220. https://doi.org/10.1037/a0023353
van Dijck, J. (2013). The culture of connectivity – a critical history of social media. Oxford University Press.
Westenberg, W. (2016). The influence of youtubers on teenagers (Tesis de maestría). University of Twente, Enschede.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 123
Article abstract page views: 3444
Published
2022-05-17License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.