Invisibility of Rural Schools in Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e27.3974Keywords:
teacher training, initial training, curriculum , invisibility, rural schoolAbstract
Initial teacher training is essential for future job performance in any teaching position. However, rural schools remain frequently overlooked. To address this issue, this research explores content specifically relating to rural schools in initial teacher training. An exhaustive review was carried out of the curricula, verification reports, and teaching guides of teaching degrees in public and private universities in Spain. The results show that rural schools are lacking in the educational skills teachers must acquire in their university education, with few courses specifically dealing with this type of school. In particular, we conclude that rural school training is essential due to the specific nature of these schools and there is a need to include this in teacher training, as some universities are already doing.
Downloads
References
Abós, M. (2007). La escuela rural y sus condiciones ¿tiene implicaciones en la formación del profesorado? Aula Abierta, 35(1-2), 83-90. http://hdl.handle.net/11162/4851
Abós, P. (2011). La escuela en el medio rural y su presencia en los planes de estudios de los grados de maestro en educación infantil y primaria de las universidades españolas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(2), 39-52. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20254
Azano, A. P. y Stewart, T. T. (2015). Exploring place and practicing justice: Preparing pre-service teachers for success in rural schools. Journal of Research in Rural Education, 30(9), 1-12. https://jrre.psu.edu/sites/default/files/2019-08/30-9.pdf
Barba, J. J. (2006). Aprendiendo a ser maestro en una escuela unitaria. Vivencias, sensaciones y reflexiones en la primera oportunidad. MCEP.
Barba, J. J. (2011). El desarrollo profesional de un maestro novel en la Escuela Rural desde una perspectiva crítica [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/822
Barrett, N., Cowen, J., Toma, E. y Troske, S. (2015). Working with what they have: Professional development as a reform strategy in rural schools. Journal of Research in Rural Education, 30(10), 1-18. https://eric.ed.gov/?id=EJ1071136
Boix, R. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Graó.
Boix, R. (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Cisspraxis
Brumat, M. R. (2011). Maestros rurales: condiciones de trabajo, formación docente y práctica cotidiana. Revista Iberoamericana de Educación, 55(4), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie5541580
Bustos, A. (2008). Docentes de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 485-519. https://revistas.um.es/rie/article/view/94041
Bustos, A. (2012). La escuela rural. Octaedro.
Chaparro, F. y Santos, M. L. (2018). La formación del profesorado para la escuela rural: una mirada desde la educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 93-107. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.321331
Chaparro-Aguado, F. y Santos-Pastor, M. L. (2018). Teaching competences for the rural school in the initial training. Analysis of results of a multiple study. Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(2), 177-191. http://hdl.handle.net/10481/51755
Cragnolino, E. y Lorenzatti, M. C. (2015). La formación docente rural en Uruguay. En M. C. Lorenzatti y V. Ligorria (Eds.), Educación de jóvenes y adultos y educación rural: aportes para la formación de futuros maestros (pp. 98-107). UniRío Editora.
Díaz, L. (2016). Políticas de la Unión Europea en materia de formación continua del profesorado. En I. Carrillo (Ed.), Democracia y Educación en la formación docente (pp. 305-311). Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Dlamini, M. E. (2018). Preparing student teachers for teaching in rural schools using work integrated learning. The Independent Journal of Teaching and Learning, 13(1), 86-96. http://hdl.handle.net/11660/9102
Domingo-Peñafiel, L. y Soler, J. (2019). ¿Hay mejor calidad educativa en la escuela rural que en la urbana? https://theconversation.com/hay-mejor-calidad-educativa-en-la-escuela-rural-que-en-la-urbana-116140
Gallo, J. y Beckman, P. (2016). A global view of rural education: Teacher preparation, recruitment and retention. Global Education Review, 3(1), 1-4. https://ger.mercy.edu/index.php/ger/article/view/249
Glover, T. A., Nugent, G. C., Chumney, F. L., Ihlo, T., Shapiro, E. S., Guard, K., Koziol, N. y Bovaird, J. (2016). Investigating rural teachers’ profesional development, instructional knowledge, and classroom practice. Journal of Research in Rural Education, 31(3), 1-16. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1101917.pdf
Hamodi, C. y Aragués, S. (2014). La escuela rural: ventajas, inconvenientes y reflexiones sobre sus falsos mitos. Palobra, (14), 44-59. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.14-num.14-2014-48
Hinojo, F. J., Raso, F. y Angustias, M. (2010). Análisis de la organización de la escuela rural en Andalucía: problemática y propuestas para un desarrollo de calidad. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(1), 79-105. https://revistas.uam.es/reice/issue/view/357/205
Instituto Nacional de Estadística. (2020). Cifras de Población. Provisionales a 1 de julio de 2019. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176951&menu=ultiDatos&idp=1254735572981
Jiménez, J. (2009). La escuela rural. Innovación y Experiencias Educativas, (23), 1-10. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_23/JOSEFA_JIMENEZ_FERNANDEZ01.pdf
Kline, J. y Walker, B. (2015). Graduate teacher preparation for rural schools in Victoria and Queensland. Australian Journal of Teacher Education, 40(3), 68-88. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2014v40n3.5
Liesa, M., Guillén, A., Latorre, C. y Vázquez, S. (2019). La formación inicial de los graduados de Magisterio en la atención al alumnado con altas capacidades: retos y oportunidades para la educación inclusiva. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(4), 46-66. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11428
López, V., Monjas, R., López, E., Gonzalo, L., Martín, C. y González, J. (2006). La escuela rural como contexto específico para la enseñanza de la educación física. En V. M. López (Coord.), La educación física en la escuela rural. Características, problemáticas y posibilidades: presentación de experiencias prácticas de diferentes Grupos de Trabajo (pp. 29-53). Miño y Dávila.
Masinire, A., Maringe, F. y Nkambule, T. (2014). Education for rural development: embedding rural dimensions in initial teacher preparation. Perspectives in Education, 32(3), 146-158. http://hdl.handle.net/11660/3627
Mendioroz, A. M., Rivero, P. y Aguilera, E. (2019). Una propuesta de formación docente para responder a las altas capacidades en la escuela inclusiva. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(1), 265-284. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9154
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. (s.f.). Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT). https://www.educacion.gob.es/ruct/consultaestudios?actual=estudios
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Informe 2019 sobre el sistema educativo español. Consejo Escolar del Estado. Secretaría General Técnica: Madrid.
Pedraza, M. A. (2011). La investigación-acción como vía de desarrollo profesional en el profesorado de Educación física en la Escuela Rural [Tesis doctoral]. Universidad de Valladolid. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/854
Pérez, Á. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad. De la información a la sabiduría. Homo Sapiens.
Recio, M. (2018). Informe: La escuela rural en el siglo XXI. https://fe.ccoo.es/8f31b190cd9da00e51ca9b1f2cf4d348000063.pdf
Rockwell, E. y Rebolledo, V. (2018). El valor de las escuelas multigrado. Yoltocah: Estrategias didácticas multigrado. http://yoltocah.mx/incluir-la-diversidad/el-valor-de-las-escuelas-multigrado/
Ruiz, J. V. (2008). Educación física para la escuela rural. Singularidades, implicaciones y alternativas en la práctica pedagógica. Inde.
Ruiz, N. y Ruiz-Gallardo, J. R. (2017). Colegios rurales agrupados y formación universitaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(4), 215-240. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/62502
Santos, L. (2015). La formación docente rural en Uruguay. En M. C. Lorenzatti y V. Ligorria (Eds.), Educación de jóvenes y adultos y educación rural: Aportes para la formación de futuros maestros (pp. 87-97). UniRío.
Santos, M. L. y Martínez, L.F. (2011). Las actividades en el medio natural en la educación física de la escuela rural. Un estudio de caso. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 15(2), 219-233. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43459
Sanuy, J., Llevot, N., Coiduras, J. y Soldevilla, J. (2018). El programa de coordinación de los estudios y la innovación de la escuela rural de Cataluña. Ehquidad. Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (9), 125-144. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2018.0005
Valle, J. M. (2017). La formación inicial del profesorado según la Unión Europea. Nueva Revista, (141), 32-50. https://reunir.unir.net/handle/123456789/5235
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XML
-
EPUBSPANISH 123
Article abstract page views: 1264
Published
2022-12-16License
Copyright (c) 2022 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.