Characterization of the Attitudes of Undergraduate Mathematics Students towards Numerical Methods
Keywords:
Numerical analysis, Attitudes, Validation, Data interpretation.Abstract
With the purpose of improving the process of teaching and learning numerical methods in undergraduate students majoring in Mathematics in the School of Natural and Exact Sciences of the National University of Mar de Plata (Argentina), we decided to investigate possible factors that could adversely affect this process. We found it necessary to examine students’ attitudes, since they can have an important effect on immediate academic performance. The study involved a design stage, pilot testing, instrument validation, analysis of the consistency of responses through cluster classification by variables, a descriptive stage and an analysis of possible relationships between the variables studied. The results show that students have a moderately positive attitude towards the subject, in which pleasure, valuation and anxiety play a key role.Downloads
Download data is not yet available.
References
Akay, H. y Boz, N. (2010). The effect of problem posing oriented analyses-II course on the attitudes toward mathematics and mathematics self-efficacy of elementary prospective mathematics teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35(1),1-75. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ908190.pdf
Álvarez Y. y Ruiz-Soler M. (2010). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de ingeniería en universidades autónomas venezolanas. Revista de Pedagogía, 31(89).
Aparicio, A. y Bazán, J. L. (2005). Actitud y rendimiento en Estadística en profesores peruanos. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 19, 644-650. Recuperado de http://www.ime.usp.br/~jbazan/download/ALME19.pdf
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Bilbao: Mensajero.
Bazán, J. (1997). Metodología estadística de construcción de pruebas. Una aplicación al estudio de las actitudes hacia la matemática en la Unalm. Anales Científicos Universidad Nacional Agraria La Molina. Recuperado de http://www.ime.usp.br/~jbazan/download/1998_62.pdf
Callejo, M. (1994). Un club matemático para la diversidad. Madrid: Narcea.
Carmona, J. (2004). Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia la estadística. Statistics Education Research Journal 3(1), 5-28.
Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Darías, E. (2000). Escala de actitudes hacia la Estadística. Psicothema, 12(2), 175-178. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=542
Estrada, M. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/4697
Estrada-Roca A. (2011). Las actitudes hacia las Matemáticas: Análisis descriptivo de un estudio de caso exploratorio centrado en la Educación Matemática de familiares. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 116-132.
Gil, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista Española de Pedagogía, 214, 567-590.
Gómez-Chacón, I. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
Halmos, P. R. (1991). ¿Qué es un matemático? Epsilon, 20, 33-40. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=166513
Mc Leod, D. B. (1992). Reseach on affect in mathematics education: A reconceptualization. En: D. A. Grows (Ed.). Hanbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575-596). Nueva York: Macmillam.
Méndez, D. y Macía, F. (2007). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Actitudes hacia la Estadística. Cuadernos de Neuropsicología, 3(1), 174-371.
Ruiz-Socarras J. M. (2002). La importancia de los métodos aproximados de solución. Axioma, 18, 14-15.
Sánchez-López, C. (1996). Validación y análisis ipsativo de la escala de actitudes hacia la estadística (EAE). Análisis y modificación de conducta, 22(86), 799-819.
Tejero González, C. y Castro Morera, M. (2011). Validación de la Escala de Actitudes hacia la Estadística en estudiantes de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Colombiana de Estadística, 34(1), 1-14. Recuperado de http://www.emis.de/journals/RCE/V34/v34n1a01.pdf
Álvarez Y. y Ruiz-Soler M. (2010). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes de ingeniería en universidades autónomas venezolanas. Revista de Pedagogía, 31(89).
Aparicio, A. y Bazán, J. L. (2005). Actitud y rendimiento en Estadística en profesores peruanos. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 19, 644-650. Recuperado de http://www.ime.usp.br/~jbazan/download/ALME19.pdf
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Bilbao: Mensajero.
Bazán, J. (1997). Metodología estadística de construcción de pruebas. Una aplicación al estudio de las actitudes hacia la matemática en la Unalm. Anales Científicos Universidad Nacional Agraria La Molina. Recuperado de http://www.ime.usp.br/~jbazan/download/1998_62.pdf
Callejo, M. (1994). Un club matemático para la diversidad. Madrid: Narcea.
Carmona, J. (2004). Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia la estadística. Statistics Education Research Journal 3(1), 5-28.
Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Darías, E. (2000). Escala de actitudes hacia la Estadística. Psicothema, 12(2), 175-178. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=542
Estrada, M. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. España. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/4697
Estrada-Roca A. (2011). Las actitudes hacia las Matemáticas: Análisis descriptivo de un estudio de caso exploratorio centrado en la Educación Matemática de familiares. Revista de Investigación en Educación, 9(2), 116-132.
Gil, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista Española de Pedagogía, 214, 567-590.
Gómez-Chacón, I. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
Halmos, P. R. (1991). ¿Qué es un matemático? Epsilon, 20, 33-40. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=166513
Mc Leod, D. B. (1992). Reseach on affect in mathematics education: A reconceptualization. En: D. A. Grows (Ed.). Hanbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575-596). Nueva York: Macmillam.
Méndez, D. y Macía, F. (2007). Análisis factorial confirmatorio de la Escala de Actitudes hacia la Estadística. Cuadernos de Neuropsicología, 3(1), 174-371.
Ruiz-Socarras J. M. (2002). La importancia de los métodos aproximados de solución. Axioma, 18, 14-15.
Sánchez-López, C. (1996). Validación y análisis ipsativo de la escala de actitudes hacia la estadística (EAE). Análisis y modificación de conducta, 22(86), 799-819.
Tejero González, C. y Castro Morera, M. (2011). Validación de la Escala de Actitudes hacia la Estadística en estudiantes de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Colombiana de Estadística, 34(1), 1-14. Recuperado de http://www.emis.de/journals/RCE/V34/v34n1a01.pdf
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 436
Article abstract page views: 1567
Published
2014-12-16