A Multidisciplinary Educational Itinerary in Madrid: Validation with Trainee Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e22.3483

Keywords:

teaching strategies, educational visits, teacher education, elementary education

Supporting Agencies:

ISEN Centro Universitario

Abstract

The objective of this study is to design and validate an educational itinerary in Madrid with students from an undergraduate degree in primary education. The educational itinerary included field trips and activities associated with social and natural sciences curricula and was undertaken in connection with university courses in teaching methods for these subject areas. It was validated with mixed methods data analysis from a questionnaire administered to participating students and a round table during which students pooled what they had learned. Findings include high levels of acquisition of new multidisciplinary knowledge and a highly favorable view of the itinerary, its components, and the effectiveness of the urban geography activity in understanding the touristification of cities. We conclude that educational itineraries like the one used in this research can help to substantially improve teacher training and facilitate transfer to primary education, so recreating this exercise – with a few adjustments as detailed – is advised.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2018). Memoria verificada del título de Grado en Educación Primaria. Universidad de Murcia. https://www.um.es/documents/299436/319114/grado_ed_primaria_modificado_aleman.pdf/5a8c3e40-b907-41d1-952f-cfba891215b5

Aguilera, D. (2018). La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3103

Álvarez, D., Vásquez, W. y Rodríguez, L. (2016). La salida de campo, una posibilidad en la formación inicial docente. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 31, 61-77. https://doi.org/10.7203/dces.31.8431

Benejam, P. (2003). Los objetivos de las salidas. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (36), 7-12.

Cañas, A. y Martín-Díaz, M. (2010). ¿Puede la competencia científica acercar la ciencia a los intereses del alumnado? Alambique, 66, 80-87.

Chaparro, A., Martínez, C., Robles, F., Cespedosa, R. (2019). Desarrollar la conciencia histórica a través del patrimonio en el grado en educación primaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (36), 17-32. https://doi.org/10.7203/dces.36.12672

Cócola, A. (agosto, 2015). Tourism and commercial gentrification. En RC21 International Conference on The Ideal City: between myth and reality. Representations, policies, contradictions and challenges for tomorrow's urban life. Urbino (Italia). https://www.rc21.org/en/wp-content/uploads/2014/12/E4-C%C3%B3cola-Gant.pdf

Costillo, E., Borrachero, A., Esteban, R. y Sánchez-Martín, J. (2014). Aportaciones de las salidas al medio natural como actividades de enseñanza y de aprendizaje según profesores en formación. Indagatio didáctica, 6(3), 10-22. https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3983

Council for Learning Outside the Classroom (2006). Learning outside the classroom. Manifesto. DfES Publications.

Crespo, J., Gómez, M. y Cruz, L. (2018). Una aproximación a los parques nacionales y sus paisajes a través de itinerarios didácticos. Espacio, Tiempo y Forma, (11), 121-140. https://doi.org/10.5944/etfvi.11.2018.22359

del Toro, R. y Morcillo, J. (2011). Las actividades de campo en educación secundaria. Un estudio comparativo entre Dinamarca y España. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 19(1), 39-47. https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/244377

Delgado, A. y de Justo, E. (2018). Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 21(2), 179-203. https://doi.org/10.5944/educxx1.19415

Fernández, J. (2017). La salida de campo como recurso didáctico para conocer el espacio geográfico: el caso de la ciudad de Valladolid y Soria. Didáctica geográfica, (18), 91-109. http://didacticageografica.age-geografia.es//index.php/didacticageografica/article/view/384

Garello, M. y Rinaudo, M. (2013). Autorregulación del aprendizaje, feedback y transferencia de conocimiento. Investigación de diseño con estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 131-147. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/451/618

Gómez, C. J., Miralles, P., López, R. y Prats, J. (2017). Las competencias históricas en el horizonte. Propuestas presentes y perspectivas de futuro. En R. López, P. Miralles y J. Prats (Eds.), Enseñanza de la historia y competencias educativas (pp. 215-227). Graó.

Guerrero, M. (2009). Las salidas de campo como instrumento de aprendizaje. Dialéctica Libertadora, 2, 225-239.

Íñiguez, L., Íñiguez, T. y Melero, I. (2017). Un análisis de las salidas de campo autogestionadas con el Grado en Turismo tras tres años de experiencia. CLIO. History and History teaching, (43), 242-250. http://clio.rediris.es/n43/articulos/IniguezMelero2017.pdf

Ion, G. y Cano, E. (2012). La formación del profesorado universitario para la implementación de la evaluación por competencias. Educación XX1, 15(2), 249-270. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.141

Jiménez, L., Vega, N., Capa, E., Fierro, N. y Quichimbo, P. (2019). Estilos y estrategias de enseñanza-aprendizaje de estudiantes universitarios de la ciencia del suelo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e04, 1-10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e04.1935

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE). (2013). Boletín Oficial del Estado, 295, 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8

Molina, M. P. (2018). La educación patrimonial en la didáctica de las ciencias sociales en primaria. Contextos Educativos, (22), 199-213. https://doi.org/10.18172/con.3087

Pagés, J. y Santisteban, A. (2013). Una mirada del pasado al futuro en la didáctica de las Ciencias Sociales. En J. Pagés y A. Santisteban (Eds.), Una mirada al pasado y un proyecto de futuro. Investigación e innovación en didáctica de las ciencias sociales (pp. 17-39). Universitat Autònoma de Barcelona.

Pedrinaci, E. (2012). Trabajo de campo y aprendizaje de las ciencias. Alambique, 71, 81-89.

Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las Enseñanzas Universitarias Oficiales. (2007). Boletín Oficial del Estado, 182, 30 de octubre de 2007. https://www.boe.es/eli/es/rd/2007/10/29/1393/con

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (2014). Boletín Oficial del Estado, 52, 1 de marzo de 2014. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/02/28/126

Rebelo, D., Marqués, L. y Costa, N. (2011). Actividades en ambientes exteriores al aula en la Educación en Ciencias: contribuciones para su operatividad. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 19(1), 15-25.

Rodríguez, A., Díaz, E. y Carreño, J. (2015). Turismo como agente educativo: Un análisis desde las salidas de campo. Turismo y Sociedad, 16, 117-130. https://doi.org/10.18601/01207555.n16.08

Sánchez, J. L. (2018). Salida de campo por el valle del Henares y su canal de riego. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, (46), 55-72. https://doi.org/10.15366/tarbiya2018.46.04

Scheiner, J., Huber, O. y Lohmüller, S. (2019). Children’s mode choice for trips to primary school: a case study in German suburbia. Travel Behaviour and Society, 15, 15-27. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2018.09.006

Sequera, J. y Janoshka, M. (2015). Gentrification dispositifs in the historic centre of Madrid: a reconsideration of an urban governamentality and state-led urban gentrification. En L. Lees, H. Shin, E. & López-Morales (Eds.), Global gentrifications: uneven development and displacement (p. 375-394). Polity Press.

Solbes, J. (2011). ¿Por qué disminuye el alumnado de ciencias? Alambique, 67, 53-61.

Sorrentino, A. y Bell, P. (1970). A comparison of attributed values with empirically determined values of secondary school science field trips. Science Education, 54(3), 233-236. https://doi.org/10.1002/sce.3730540308

Sousa, S., García, D. y Souto, X. (2016). Educación geográfica y las salidas de campo como estrategia didáctica: un estudio comparativo desde el Geoforo Iberoamericano. Biblio3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 21(1.155), 1-22. http://www.ub.edu/geocrit/b3w-1155.pdf

Tulla, A. (2010). Los nuevos planes de estudio de los títulos de grado en Geografía adaptados al modelo del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Estudios Geográficos, 71(268), 319-338. http://estudiosgeograficos.revistas.csic.es/index.php/estudiosgeograficos/article/view/312/312

Valverde, F., Ramírez, A., Mora, M., López, J.A., Medina, S. y Arrebola, J. C. (2018). Itinerarios interdisciplinares en el Grado de Educación Primaria. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, (6), 69-75. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ripadoc/article/view/11080

Downloads

Article abstract page views: 1393

Published

2021-10-25

Similar Articles