Moral and Ethical Issues: Are they the Missing Links in University Programs?

Authors

  • María Eugenia Guerrero Useda Universidad Católica de Colombia
  • Diomedes Andrés Gómez Paternina Instituto Tecnológico de Monterrey, sede Bogotá

Keywords:

University education, teaching and learning processes, moral and ethical formation, deontology.

Abstract

Now that there is greater consensus on the merit of teaching ethics and continuing the moral education of youth at the university level, it is necessary to determine what constitute core values and the pedagogical conditions necessary for teaching them. This article presents the results of research that attempts to establish the function effectively assigned to the teaching of ethics and moral education in the context of higher education. Based on documentary research, followed by a comparative study with theoretical sampling, we found that while 52% of the programs reviewed had at least one course related to the teaching of ethics, there were no contents geared specifically to the teaching of moral action. In law and medicine the trend toward professional ethics prevails, while engineering programs veer towards issues of social responsibility. Judging by our analysis of 120 course subjects, moral training of the individual is absent from university curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baeza, J. et al. (2008). Drogas en América Latina. Estado del arte en estudios de toxicomanía en Argentina, Brasil, Colombia, Chile y Ecuador. Santiago de Chile: Universidad Católica Silva Enríquez.

Barba, J. B. y Romo, J. M. (2005). Desarrollo del juicio moral en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(24), 67-92.

Barba, J. B. (2004). La formación ética de los estudiantes en educación superior. Una evaluación del desarrollo del juicio moral. 4.° Congreso Nacional y 3.° Internacional “Retos y prospectivas de la Universidad”, México.

Barba, J. B. (2001). Razonamiento moral de principios en estudiantes de secundaria y de bachillerato. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 6(13), 501-523.

Boada, M., Escobar, G. y Gamba, P. (2010). Construcción de alternativas pedagógicas para la formación moral desde la Escuela. Recuperado de http://www.pedagogica.edu.co/

Bolívar, A. (2005). El lugar de la ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(24), 93-123.

Brown, M. E. y Mitchell, M. S. (2010). Ethical and unethical leadership: Exploring new avenues for future research. Business Ethics Quarterly, 20(4), 583-616.

Casares, P. M., Carmona, G. y Martínez-Rodríguez, F. M. (2010). Valores profesionales en la formación universitaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, (Número Especial 2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/NumEsp2/contenido-casares.html

Cobo, J. M. (2003). Universidad y ética profesional. Teoría de la Educación, 15, 259-276.

De la Torre, J. (2001). El humanismo integral de Maritain y la enseñanza social católica. Recuperado de http://www.humanismointegral.com/

Domingo-Moratalla, A. (2005). Ética de las profesiones y formación universitaria: tres modelos de responsabilidad profesional. Revista de Fomento Social, 237, 39-55.

Escámez, J., García López, R. y Jover, G. (2008). Restructuring university degree programmes: a new opportunity for ethics education? Journal of Moral Education, 37(1), 41-53.

Esteban, F. y Buxarrais, M. R. (2004). El aprendizaje ético y la formación universitaria más allá de la casualidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 16, 91-108.

Frisancho, S. (2001). Educación y desarrollo moral. Lima: Ministerio de Educación del Perú.

García-García, E. (2010) Competencias éticas del profesor y calidad de la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=217015570003

Gómez, D. A. (2008). Investigación sobre los contenidos para la enseñanza del desarrollo moral en instituciones de educación básica. Studiositas, 3(3), 27-36.

González-Bernal, M. R. et al. (2007). Evaluación por competencias de la dimensión ética en la formación de psicólogos en Colombia. Revista Diversitas-Perspectivas en Psicología, 3(1), 11-24.

Guerrero-Useda, M. E. (2002). Enseñanza educativa de las matemáticas. Fundamentos de la matemática universitaria (pp. 101-110.). Bogotá: Escuela Colombiana de Ingeniería.

Hirsch, A. (2010). Ética profesional y profesores universitarios. Una perspectiva comparativa. Reencuentro, 57, 34-38.

Hirsch, A. (2003). Elementos significativos de la ética profesional. Reencuentro, 38, 8-15.

Hoyos-Botero, C. (2001). Un modelo para investigación documental: guía teórico-práctica sobre construcción de estados del arte con importantes reflexiones sobre la investigación. Medellín: Señal Editores.

Hoyos-Vásquez, G. y Ruiz, A, (2002). Formación ética, valores y democracia. Estados del arte de la investigación en educación y pedagogía en Colombia (vol. 1). Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Jayakumar, U. (2008). Can higher education meet the needs of an increasingly diverse and global society? Campus diversity and cross-cultural workforce competencies. Harvard Educational Review, 78(4), 28.

Küng, H. (1997). A global ethic in an age of globalization. Business Ethics Quaterly, 7(3), 17-32.

León-Correa, F. J. (2008). Enseñar bioética: cómo transmitir conocimientos, actitudes y valores. Acta Bioethica, 14(1), 11-18.

Maritain, J. (2008). La educación en la encrucijada. Madrid: Ediciones Palabra.

Martínez, M., Buxarrais, M. R. y Bara, F. E. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de educación, 29, 17-43.

Mesa, J. L. y Suárez, G. A. (2006). Formación de la conciencia moral: desafío para la educación superior. Actualidades Pedagógicas, 49, 23-32.

Montero, V. (1983). La educación comparada, breve estudio documental. Revista Educar, 3, 169-181.

Muhr, T. (2010). Counter-hegemonic regionalism and higher education for all: Venezuela and the ALBA. Globalization, Societies and Education, 8(1), 39-57.

Nucci, L. (2003). La dimensión moral en la educación. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.

Osses B. S., Sánchez I. e Ibáñez F. M. (2006) Investigación cualitativa en educación: hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios pedagógicos, 32(1). Recuperado de http://www.scielo.cl/

Pascarella, E. (1997). College’s influence on principled moral reasoning. Educational Record, 78(3-4), 47-55.

Garza, J. y Patiño, S. (2000). Educación en valores. México: Trillas.

Pérez-Olmos, I. (2009). Validación de la prueba Defining Issues Test con estudiantes de medicina en la Universidad del Rosario, en Colombia. Revista Electrónica de Investigación Educativa : 11(1). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol11no1/contenido-perezolmos.html

Perilla, J. G. y Guerrero, M. E. (2009). Evaluación sobre el conocimiento didáctico sobre formación de la persona y valores trascendentes en un grupo de profesores de ciencias sociales. Studiositas, 4(3), 21-28.

Petrova-Gjeogjeva, E. (2010). Democratic society and moral education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 5635-5640.

Ratzinger, J. (1999). Verdad y libertad. Humanitas, 14, 199-222.

Remolina, G. (2005). Formación en valores, Bogotá: El Tiempo.

Restrepo, J. C. (206). Estándares básicos en competencias ciudadanas: una aproximación al problema de la formación ciudadana en Colombia. Papel Político, 11(1), 137-175.

Río, C. (2009). La docencia de la ética profesional en los estudios de psicología en España. Papeles del Psicólogo, 30(3), 210-219.

Solbrekke, T. D. y Karseth, B. (2006). Professional responsibility-an issue for higher education? Higher Education, 52, 95-119.

Vargas, J. E. (2009). Formación de la conciencia moral: referentes conceptuales. Revista Educación y Desarrollo Social, 38(1), 108-128.

Villegas de Posada, M. C. (2008). La acción moral: explicaciones filosóficas y contrastaciones psicológicas. Bogotá: Uniandes.

Downloads

Article abstract page views: 3464

Published

2013-04-30