Profiles of Self-Efficacy in the Academic Behavior of College Freshman

Authors

  • Martha Ornelas Contreras Facultad de Educación Física y Ciencias del Deporte Universidad Autónoma de Chihuahua
  • Humberto Blanco Vega Facultad de Educación Física y Ciencias del Deporte Universidad Autónoma de Chihuahua
  • Gabriel Gastélum Cuadras Facultad de Educación Física y Ciencias del Deporte Universidad Autónoma de Chihuahua
  • Francisco Muñoz Beltrán Facultad de Educación Física y Ciencias del Deporte Universidad Autónoma de Chihuahua

Keywords:

Self-efficacy, student attitudes, student achievement, university students, student behavior.

Abstract

The objective of this research was to characterize students who choose to study any of the undergraduate degree programs offered by the Universidad Autónoma de Chihuahua [Autonomous University of Chihuahua] in terms of the perceived self-efficacy of their academic performance. The sample consisted of 1,187 male college students, with an average age of 18.29 (DE=0.76). The approach adopted for the research was quantitative with a survey-type descriptive design. The results show that the profiles of perceived self-efficacy are very similar for students from different fields of study, and that communication-related behaviors represent an area of opportunity for incoming freshmen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandura, A. (1986). Pensamiento y acción. Fundamentos sociales. Madrid: Alianza.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Nueva York: Freeman.

Blanco, H., Martínez, M. A., Ornelas, M., Flores, F. J. y Peinado, J. E. (2011). Validación de las escalas de autoeficacia en conductas académicas y cuidado de la salud. México: Doble Hélice.

Blanco, H., Ornelas, M., Aguirre, J. F. y Guedea, J. C. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas. Diferencias entre hombres y mujeres. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(53), 55-59.

Blanco, H., Ornelas, M., Beltrán, F., Mondaca, F., Rodríguez, J. M. et al. (2007). Editor para la construcción y aplicación de escalas por medio de una PC. Tecnociencia, 1(1), 557-571.

Brown, S. D., Tramayne, S., Hoxha, D., Telander, K., Fan, X. y Lent, R. W. (2008). Social cognitive predictors of college students’ academic performance and persistence: a meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior, 72(3).

Choi, N. (2004). Sex role group differences in specific, academic, and general self-efficacy. The Journal of Psychology, 138, 149-159.

Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.

Flores, R. y Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-floresgomez.html

Gutiérrez, M., Escartí, A. y Pascual, C. (2011). Relaciones entre empatía, conducta prosocial, agresividad, autoeficacia y responsabilidad personal y social de los escolares, Psicothema, 23(1), 13-19. Recuperado de www.psicothema.com/pdf/3843.pdf

Luszczynska, A., Gibbons, F., Piko, B. y Tekozel, M. (2004). Self-regulatory cognitions, social comparison, perceived peers’ behaviors as predictors of nutrition and physical activity: A comparison among adolescents in Hungary, Poland, Turkey, and USA. Psychology and Health, 19, 577-593.

Luszczynska, A., Scholz, U. y Schwarzer, R. (2005). The general self-efficacy scale: Multicultural validation studies. The Journal of Psychology, 139(5), 439-457.

Martínez Vidal, R. D., Montero, Y. H., Pedrosa, M. E. y Martin, E. I. (2006). La capacitación docente en informática y su transferencia al aula: Un estudio en la provincia de Buenos Aires. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol8no2/contenido-vidal2.html

Ornelas, M., Blanco, H., Rodríguez, J. M. y Flores, F. J. (2011). Análisis psicométrico de la escala autoeficacia en conductas de cuidado de la salud física en universitarios de primer ingreso. Formación Universitaria, 4(6), 21-34.

Pajares, F. y Schunk, D. H. (2001). Self-Beliefs and School Success: Self-Efficacy, Self-Concept, and School Achievement. En R. Riding y S. Rayner (Eds.), Perception (pp. 239-266). Londres: Ablex Publishing.

Prieto, L. (2003). La autoeficacia en el contexto académico. Exploración bibliográfica comentada. Emory University Division of Educational Studies. Recuperado de http://www.des.emory.edu/mfp/prieto.pdf

Valiante, G. (2000). Writing self-efficacy and gender orientation: A developmental perspective, a dissertation proposal. Atlanta: Emory University.

Downloads

Article abstract page views: 1241

Published

2013-04-30