Theory of Academic Capitalism in Higher Education Studies
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e33.3181Keywords:
Academic capitalism, higher education, educational theory, bibliometrySupporting Agencies:
Proyecto FONDECYT N° 1180746 - Sistema universitario chileno, gobernanza del capitalismo académico y calidad de las institucionesAbstract
The purpose of this article is to examine the diffusion and reception of the Anglo-American theory of academic capitalism in the specialized literature on higher education. First, documents indexed in Google Scholar that in their title include the terms “academic capitalism” in English, and their corresponding translations into Spanish and Portuguese, are identified and their impact in the specialized literature assessed through citation accounting. Further, the conceptual characteristics and content of these documents are examined. The results show differences in the use of academic capitalism theory. While in the Anglo-American literature this theory is used for empirical analysis and theory building, in the case of Spanish and Portuguese it becomes, without any adaptation of that theory, a medium for describing and critically assessing the present state of Latin-American higher education. In the concluding part, some research challenges are presented.Downloads
Download data is not yet available.
References
Briggs, D. (2017). Los siete pecados del capitalismo académico y el crimen de la ciencia: Deconstruyendo la ideología de la “ciencia criminológica” en España. Criminología y Justicia Refurbished, 2(3), 1-22.
Brunner, J. J. (2009). Apuntes sobre sociología de la educación superior en contexto internacional, regional y local. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 203-230. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3333647
Brunner, J. J. (2017). La economía política del capitalismo académico: el caso de Chile. En H. Lavados y A. L. Durán (Eds.), Desafíos para el desarrollo universitario en Chile (pp. 159-231). Valencia, España: Tirant humanidades.
Brunner, J. J. y Miranda, D. A. (Eds.). (2016). Educación superior en Iberoamérica: Informe 2016. Santiago, Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo.
Brunner, J. J., Labraña, J., Ganga, F. y Rodríguez-Ponce, E. (2019). Circulación y recepción de la teoría del “academic capitalism” en America Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(79). doi:10.14507/epaa.27.4368
Buckner, E. S. (2016). The changing discourse on higher education and the nation-state, 1960-2010. Higher Education, 74(3), 473–489. doi:10.1007/s10734-016-0056-2
Clark, B. R. (2004). Sustaining change in universities: Continuities in case studies and concepts. Nueva York: The Society for Research into Higher Education & Open University Press.
Corral, S. (2015). El capitalismo académico: gestión del conocimiento y perfil de egreso en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Salamanca, España: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Recuperado de https://gredos.usal.es/handle/10366/128115
De Armas, T. y Venegas, C. (2016). Patriarcado y capitalismo académico. La reproducción de las violencias. En Red Chilena contra la Violencia hacia las Mujeres (Ed.), Educación no sexista. Hacia una real transformación (pp. 57-66). Santiago, Chile: Red Chilena contra la Violencia hacia las Mujeres.
Deem, R. (2017). New managerialism in higher education. En P. Teixeira y J. C. Shin (Eds.), Encyclopedia of international higher education systems and institutions. Dordrecht, Países Bajos: Springer.
Etzkowitz, H. y Zhou, C. (2017). Hélice Tríplice: Inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo [Triple hélice: innovación y emprendimiento universidad-industria-gobierno]. Estudos Avançados, 31(90), 23-48. doi:10.1590/s0103-40142017.3190003
Fernández, E. (2009). El sistema-mundo del capitalismo académico: procesos de consolidación de la universidad emprendedora. Education Policy Analysis Archives, 17(21), 1-43. doi:10.14507/epaa.v17n21.2009
Fernández, R. (2011). Capitalismo académico en la Educación Superior Chilena. ¿Modelo exitoso para el desarrollo de la ciencia? Análisis de las tendencias en la productividad científica en investigación durante la última década. Science for Innovation, 1(1), 36-45.
Fioreze, C. (2017). O modelo comunitário de universidade e o tensionamento público-privado: entre o capitalismo acadêmico e o compromisso social [El modelo de universidad comunitaria y la tensión público-privada: entre el capitalismo académico y el compromiso social]. (Tesis doctoral). Porto Alegre, Brasil: Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/159149
Glenna, L., Lacy, W., Welsh, R. y Biscotti, D. (2007). University administrators, agricultural biotechnology, and academic capitalism: Defining the public good to promote university-industry relationships. The Sociological Quarterly, 48(1), 141-163. doi:10.1111/j.1533-8525.2007.00074.x
Guest, G., Namey, E. y Mitchell, M. (2013). Collecting qualitative data: A field manual for applied research. Washington DC: Sage.
Gutierrez, F. P. (2018). Universidad Pública S.A.: Necolonialismo Extractivista Del Conocimiento Científico En La Época Del Capitalismo Cognitivo. Revista FAIA, 7(31), 1-31. Recuperado de http://editorialabiertafaia.com/pifilojs/index.php/FAIA/article/view/154
Guzmán-Valenzuela, C. y Gómez, C. (2019). Advancing a knowledge ecology: Changing patterns of higher education studies in Latin America. Higher Education, 77(1), 115-133. doi:10.1007/s10734-018-0264-z
Guzmán-Valenzuela, C. y Barnett, R. (2019). Patterns of theory use in qualitative research in higher education studies in Latin America: a geopolitical interpretation. International Journal of Qualitative Studies in Education, 32(5), 477-492. doi:10.1080/09518398.2019.1597213
Harzing, A.-W. y van der Wal, R. (2008). Google Scholar as a new source for citation analysis. Ethics in Science and Environmental Politics, 8(1), 61-73. doi:10.3354/esep00076
Jessop, B. (2017). Varieties of academic capitalism and entrepreneurial universities. Higher Education, 73(6), 853-870. doi:10.1007/s10734-017-0120-6
Kauppinen, I. (2013). Towards a theory of transnational academic capitalism. British Journal of Sociology of Education, 36(2), 336-353. doi:10.1080/01425692.2013.823833
Kauppinen, I. y Cantwell, B. (2014a). The global enterprise of higher education. In B. Cantwell, I. Kauppinen y S. Slaughter (Eds.), Academic capitalism in the age of globalization (pp. 137-146). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Kauppinen, I. y Cantwell, B. (2014b). Transnationalization of academic capitalism through global production networks. En B. Cantwell y I. Kauppinen (Eds.), Academic capitalism in the age (pp. 147–165). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Kehm, B. (2014). Global university rankings – Impacts and unintended side effects. European Journal of Education, 49(1), 102-112. doi:10.1111/ejed.12064
Keim, W. (2014). Conceptualizing circulation of knowledge in the social sciences. En W. Keim et al. (Eds.), Global knowledge in the social sciences. Made in circulation (pp. 87-113). Inglaterra: Ashgat.
Knight, J. (2015). International universities misunderstandings and emerging models? Journal of Studies in International Education, 19(2), 107-121. doi:10.1177/1028315315572899
Maldonado-Maldonado, A. (2014). Peripheral knowledge-driven economies: What does academic capitalism have to say? In B. Cantwell y I. Kauppinen (Eds.), Academic capitalism in the age of globalization (pp. 187-207). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Martínez, M. A., Herrera, M., López-Gijón, J. y Herrera-Viedma, E. (2014). H-Classics: Characterizing the concept of citation classics through H-index. Scientometrics, 98(3), 1971-1983. doi:10.1007/s11192-013-1155-9
Montes, I. C. y Mendoza, P. (2018). Docencia e investigación en Colombia desde la perspectiva del capitalismo académico. Education Policy Analysis Archives, 26(40), 1-33. doi:10.14507/epaa.26.3220
Münch, R. (2014). Academic capitalism: Universities in the global struggle for excellence. Nueva York: Routledge.
Naidoo, K. (2016). Against theoretical evangelism: Imagining the possibilities of a critical approach to theorizing in professional academic development. South African Journal of Higher Education, 30(6), 8-23. doi:10.20853/30-6-715
Ordorika I. y Rodríguez-Gómez R. (2018). Field of higher education research in Latin America. En P. Teixeira y J. Shin (Eds.), Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Países Bajos: Springer.
Slaughter, S. y Leslie, L. (1997). Academic capitalism: Politics, policies, and the entrepreneurial university. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Slaughter, S. y Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Tight, M. (2012). Researching higher education. Berkshire, Inglaterra: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
Tight, M. (2019). Higher Education Research. The Developing Field. Londres-Nueva York: Bloomsbury Academic.
Brunner, J. J. (2009). Apuntes sobre sociología de la educación superior en contexto internacional, regional y local. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 203-230. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3333647
Brunner, J. J. (2017). La economía política del capitalismo académico: el caso de Chile. En H. Lavados y A. L. Durán (Eds.), Desafíos para el desarrollo universitario en Chile (pp. 159-231). Valencia, España: Tirant humanidades.
Brunner, J. J. y Miranda, D. A. (Eds.). (2016). Educación superior en Iberoamérica: Informe 2016. Santiago, Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo.
Brunner, J. J., Labraña, J., Ganga, F. y Rodríguez-Ponce, E. (2019). Circulación y recepción de la teoría del “academic capitalism” en America Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(79). doi:10.14507/epaa.27.4368
Buckner, E. S. (2016). The changing discourse on higher education and the nation-state, 1960-2010. Higher Education, 74(3), 473–489. doi:10.1007/s10734-016-0056-2
Clark, B. R. (2004). Sustaining change in universities: Continuities in case studies and concepts. Nueva York: The Society for Research into Higher Education & Open University Press.
Corral, S. (2015). El capitalismo académico: gestión del conocimiento y perfil de egreso en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Salamanca, España: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Recuperado de https://gredos.usal.es/handle/10366/128115
De Armas, T. y Venegas, C. (2016). Patriarcado y capitalismo académico. La reproducción de las violencias. En Red Chilena contra la Violencia hacia las Mujeres (Ed.), Educación no sexista. Hacia una real transformación (pp. 57-66). Santiago, Chile: Red Chilena contra la Violencia hacia las Mujeres.
Deem, R. (2017). New managerialism in higher education. En P. Teixeira y J. C. Shin (Eds.), Encyclopedia of international higher education systems and institutions. Dordrecht, Países Bajos: Springer.
Etzkowitz, H. y Zhou, C. (2017). Hélice Tríplice: Inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo [Triple hélice: innovación y emprendimiento universidad-industria-gobierno]. Estudos Avançados, 31(90), 23-48. doi:10.1590/s0103-40142017.3190003
Fernández, E. (2009). El sistema-mundo del capitalismo académico: procesos de consolidación de la universidad emprendedora. Education Policy Analysis Archives, 17(21), 1-43. doi:10.14507/epaa.v17n21.2009
Fernández, R. (2011). Capitalismo académico en la Educación Superior Chilena. ¿Modelo exitoso para el desarrollo de la ciencia? Análisis de las tendencias en la productividad científica en investigación durante la última década. Science for Innovation, 1(1), 36-45.
Fioreze, C. (2017). O modelo comunitário de universidade e o tensionamento público-privado: entre o capitalismo acadêmico e o compromisso social [El modelo de universidad comunitaria y la tensión público-privada: entre el capitalismo académico y el compromiso social]. (Tesis doctoral). Porto Alegre, Brasil: Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul. Recuperado de https://lume.ufrgs.br/handle/10183/159149
Glenna, L., Lacy, W., Welsh, R. y Biscotti, D. (2007). University administrators, agricultural biotechnology, and academic capitalism: Defining the public good to promote university-industry relationships. The Sociological Quarterly, 48(1), 141-163. doi:10.1111/j.1533-8525.2007.00074.x
Guest, G., Namey, E. y Mitchell, M. (2013). Collecting qualitative data: A field manual for applied research. Washington DC: Sage.
Gutierrez, F. P. (2018). Universidad Pública S.A.: Necolonialismo Extractivista Del Conocimiento Científico En La Época Del Capitalismo Cognitivo. Revista FAIA, 7(31), 1-31. Recuperado de http://editorialabiertafaia.com/pifilojs/index.php/FAIA/article/view/154
Guzmán-Valenzuela, C. y Gómez, C. (2019). Advancing a knowledge ecology: Changing patterns of higher education studies in Latin America. Higher Education, 77(1), 115-133. doi:10.1007/s10734-018-0264-z
Guzmán-Valenzuela, C. y Barnett, R. (2019). Patterns of theory use in qualitative research in higher education studies in Latin America: a geopolitical interpretation. International Journal of Qualitative Studies in Education, 32(5), 477-492. doi:10.1080/09518398.2019.1597213
Harzing, A.-W. y van der Wal, R. (2008). Google Scholar as a new source for citation analysis. Ethics in Science and Environmental Politics, 8(1), 61-73. doi:10.3354/esep00076
Jessop, B. (2017). Varieties of academic capitalism and entrepreneurial universities. Higher Education, 73(6), 853-870. doi:10.1007/s10734-017-0120-6
Kauppinen, I. (2013). Towards a theory of transnational academic capitalism. British Journal of Sociology of Education, 36(2), 336-353. doi:10.1080/01425692.2013.823833
Kauppinen, I. y Cantwell, B. (2014a). The global enterprise of higher education. In B. Cantwell, I. Kauppinen y S. Slaughter (Eds.), Academic capitalism in the age of globalization (pp. 137-146). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Kauppinen, I. y Cantwell, B. (2014b). Transnationalization of academic capitalism through global production networks. En B. Cantwell y I. Kauppinen (Eds.), Academic capitalism in the age (pp. 147–165). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Kehm, B. (2014). Global university rankings – Impacts and unintended side effects. European Journal of Education, 49(1), 102-112. doi:10.1111/ejed.12064
Keim, W. (2014). Conceptualizing circulation of knowledge in the social sciences. En W. Keim et al. (Eds.), Global knowledge in the social sciences. Made in circulation (pp. 87-113). Inglaterra: Ashgat.
Knight, J. (2015). International universities misunderstandings and emerging models? Journal of Studies in International Education, 19(2), 107-121. doi:10.1177/1028315315572899
Maldonado-Maldonado, A. (2014). Peripheral knowledge-driven economies: What does academic capitalism have to say? In B. Cantwell y I. Kauppinen (Eds.), Academic capitalism in the age of globalization (pp. 187-207). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Martínez, M. A., Herrera, M., López-Gijón, J. y Herrera-Viedma, E. (2014). H-Classics: Characterizing the concept of citation classics through H-index. Scientometrics, 98(3), 1971-1983. doi:10.1007/s11192-013-1155-9
Montes, I. C. y Mendoza, P. (2018). Docencia e investigación en Colombia desde la perspectiva del capitalismo académico. Education Policy Analysis Archives, 26(40), 1-33. doi:10.14507/epaa.26.3220
Münch, R. (2014). Academic capitalism: Universities in the global struggle for excellence. Nueva York: Routledge.
Naidoo, K. (2016). Against theoretical evangelism: Imagining the possibilities of a critical approach to theorizing in professional academic development. South African Journal of Higher Education, 30(6), 8-23. doi:10.20853/30-6-715
Ordorika I. y Rodríguez-Gómez R. (2018). Field of higher education research in Latin America. En P. Teixeira y J. Shin (Eds.), Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Países Bajos: Springer.
Slaughter, S. y Leslie, L. (1997). Academic capitalism: Politics, policies, and the entrepreneurial university. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Slaughter, S. y Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, state, and higher education. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Tight, M. (2012). Researching higher education. Berkshire, Inglaterra: Society for Research into Higher Education & Open University Press.
Tight, M. (2019). Higher Education Research. The Developing Field. Londres-Nueva York: Bloomsbury Academic.
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 25
Article abstract page views: 2072
Published
2019-10-28License
Copyright (c) 2019 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.