Effect of the CONACYT scholarship in terminal efficiency

Authors

  • Miguel Álvarez Gómez Centro Universitario de la Costa Universidad de Guadalajara
  • Edith Gómez Polanco Centro Universitario de la Costa Universidad de Guadalajara
  • María Morfín Otero Centro Universitario de la Costa Universidad de Guadalajara

Keywords:

Students postgraduate, scholarship, terminal efficiency.

Abstract

This article research on the impact of the scholarship for postgraduate studies awarded by CONACYT in terminal efficiency postgraduate in Mexico. Analyzed in the master in technologies for learning in the Center University of the coast of the University of Guadalajara (UdeG). The results show that the studied variables are independent. The study highlighting the fact that there is therefore no effect or relationship on postgraduate scholarship CONACYT, as they are granted at the present time, with students certification and therefore with the terminal efficiency. Suggests some changes in the provision of economic aid to become a more determinant factor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camarena, R. M., Chávez, A. M. y Gómez, J. (1985). Reflexiones en torno al rendimiento escolar y a la eficiencia terminal. Revista de la Educación Superior, 53. Recuperado de http://www.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/revsup/res053/txt2.htm

Castrejón Diez, J. (1979). La Educación Superior en México. México: Edicol.

Centro Redes (2008). Evaluación de impacto del programa de formación de científicos y tecnólogos 1997-2006. México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Covo, M. (1973). Conceptos comunes en la metodología de la investigación sociológica. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

De los Santos, E. (2008). Los procesos de permanencia y abandono escolar en educación superior. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/628Santos.PDF

Gálvez, E., Ríos, H. y Villagomez, R. (1974). La eficiencia de la enseñanza superior en tres universidades. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Granja, J. (1983). Análisis sobre las posibilidades de permanencia y egreso en 4 instituciones de educación superior del Distrito Federal. Revista de la Educación Superior, 47.

Granja, J., Juárez, R. y De Ibarrola, M. (1983). Análisis sobre las posibilidades de permanencia y egreso en cuatro instituciones de educación superior del Distrito Federal, 1960-1978. Revista de la Educación Superior, 23(47).

Huerta, J. y De Allende, C. M. (1988). Aportación metodológica para la definición de clases de alumnos. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior-Secretaría de Educación Pública.

Martínez Rizo, F. (2002). Invertir en el conocimiento. Programa de becas-crédito del CONACYT. Revista de la Educación Superior, 31(3), 124.

Muñoz Izquierdo, C. (1973). Evaluación del desarrollo educativo en México (1958-1970) y factores que lo han determinado. Revista del Centro de Estudios Educativos, 3(3).

Ortega, S., Blum, E. y Valenti, G. (2001): Invertir en el Conocimiento. Programa de becas-crédito del CONACYT. México: Plaza y Valdés y Secretaría de Educación Pública-Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Rangel Guerra, A. (1979). La educación superior en México. Jornadas, 86. México: El Colegio de México.

Downloads

Article abstract page views: 1720

Published

2012-05-01