The Configuration of Youth Transitions. Current Debates about Education and Work

Authors

  • Analia Elizabeth Otero Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales

Keywords:

Youth, labor trajectories, education and employment.

Abstract

Studies on the passage from educational institutions to work and adult life have gained momentum in the framework of the employment crisis. Since the 1980s, changes in the situations that affect the life trajectories of contemporary youth have been a topic of discussion. This article addresses such issues by analyzing the educational and work careers of a group of young urban Argentines. The study focuses on a particular moment of their trajectories: that of the transition from high school graduation to higher education and/or work. In this way we attempt to reach a substantive discussion on those discretionary and/or determining factors that can be identified in the configuration of these transitions as well as on the points of tension that were encountered. The research is based on a reconstruction of the experiences of a group of youth (Cohort-2003) from different public and private high schools in townships in the cities of Buenos Aires and La Plata, Argentina, and involves the description given by these young people and their perception of the various scenarios that comprise their traveled paths.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisenson et al. (2004) El significado de la transición para los egresados de la escuela media. En Juventud educación y trabajo: escuela media y trayectos futuros debates en orientación vocacional. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

Bendit, R. (2006). La posible contribución de los diferentes sectores sociales a la producción de conocimiento de los jóvenes. En Milmeister, M y Williamson, H. (eds.): Diálogos y redes. La organización de intercambios entre los jóvenes actores sobre el terreno (pp. 125-146). Luxemburgo: Editions Scientiphic PHI.

Biggart, A., Furlong, A. y Cartmel, F. (2008). Biografías de elección y linealidad transicional: nueva conceptualización de las transiciones de la juventud moderna, en R. Bendit, M. Han y A. Miranda (Comp.), Los jóvenes y el futuro. Procesos de inclusión social y patrones de vulnerabilidad en un mundo globalizado. Buenos Aires: Prometeo.

Bonfiglio, J., Salvia, A., Tinoboras, C. y Van Raap, V. (2008). Educación y trabajo: Un estudio sobre las oportunidades de inclusión de los jóvenes tras cuatro años de recuperación económica, En A. Salvia (Comp.) Jóvenes promesas. Buenos Aires: Editorial Miño y Dávila.

Dávila, O., Ghirardo, F. y Medrano, C. (2005). Los desheredados: trayectoria de vida y nuevas condiciones juveniles. Santiago de Chile: Centro de Investigación y Difusión Poblacional de Achupallas.

Du Bois-Reymon, M. (1998). I don’t want to commit myself: young people life concepts. Journal of Youth Studies, 1(1), 63-79.

Du Bois-Reymon, M. y López Blasco, A. (2004). Transiciones tipo yoyo y trayectorias fallidas: hacia las políticas integradas de transición para los jóvenes europeos, Revista de Estudios de Juventud, 65, 11-29. Madrid: Instituto de la Juventud.

Filmus, D., Miranda, A. y Otero, A. (2004). La construcción de trayectorias laborales entre los egresados de la escuela secundaria. En C. Jacinto (Coord.), ¿Educar para que trabajo?: discutiendo rumbos en América Latina. Buenos Aires: La Crujía ediciones-redEtis.

Gauthier, M. (2003). La juventud: el centro de los cambios de la sociedad Quebequense. Colección Jóvenes, 13 (1ª. Ed.). México: Instituto Mexicano de la Juventud.

Hopenhayn, M. y Ottone, E. (2001). El gran eslabón. La Nueva Centralidad de la Educación. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Kornblit, A. (1996). Culturas juveniles. La salud y el trabajo desde la perspectiva de los jóvenes. Buenos Aires. UBA.
Martín Criado, E. (1998). Producir la juventud. Madrid: Istmo.

Miranda, A. y Otero, A. (2005). Diversidad y desigualdad en los tránsitos de los egresados de la escuela secundaria. En Revista Mexicana de Investigación educativa, 10(25), 393-419.

Organización Iberoamericana de Juventud/Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2007). La juventud en Iberoamérica. Tendencias y urgencias. Santiago de Chile: Autor.

Organización Iberoamericana de Juventud (2004). Tendencias mundiales del empleo juvenil 2004. Santiago de Chile: Autor.

Orellano, M. y Rosendo, E. (2004). Escuela, trabajo y transiciones juveniles: la década de los ‘90 como bisagra para pensar una relación conflictiva. Cuadernos de Antropologia Social, 19, 139-155.

Pérez Islas, J. (2008). Entre la incertidumbre y el riesgo: ser y no ser, esa es la cuestión… juvenil, en R. Bendit, M. Hahn y A. Miranda (Comp.), Los jóvenes y el futuro. Procesos de inclusión social y patrones de vulnerabilidad en un mundo globalizado. Buenos Aires: Prometeo.

Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Serrano, M. y Velarde Hermida, O. (2001). Informe Juventud en España 2000. Madrid: Edición INJUVE.

Southuel, M. et al. (2007). Informe Final. UNLP. Proyecto: “Intersecciones entre desigualdad y educación media: una análisis de la dinámica de producción y reproducción de la desigualdad escolar en cuatro jurisdicciones. Dir. Inés Dussel. Flacso, Argentina.

Tiramonti, G. (2006). Procesos de individualización en jóvenes escolarizados sectores medios y altos en la Argentina. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(29).

Walter, A. (2004). Dilemas de las políticas de transición: discrepancias entre las perspectivas de los jóvenes y de las instituciones. Revista Estudios de Juventud, 65, 133-150. Madrid: Instituto de la Juventud.

Downloads

Article abstract page views: 1373

Published

2011-11-01

Similar Articles