Calibration of a Chemistry Test Using the Rasch Model

Authors

  • Nancy Coromoto Martín Guaregua Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
  • Consuelo Díaz Torres Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
  • José Gilberto Córdoba Herrera Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
  • Michel Picquart Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Keywords:

Item Response Theory (IRT), Rasch model, Characteristic Graphical of Item (CGI), chemistry.

Abstract

The Rasch model was used to calibrate a general chemistry test for the purpose of analyzing the advantages and information the model provides. The sample was composed of 219 college freshmen. Of the 12 questions used, good fit was achieved in 10. The evaluation shows that although there are items of variable difficulty, there are gaps on the scale; in order to make the test complete, it will be necessary to design new items to fill in these gaps.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backhoff E., Larrazolo N. y Rosas N. (2000). Nivel de dificultad y poder de discriminación del examen de habilidades y conocimientos básicos (EXHCOBA). Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2(1). Consultado en: http://redie.uabc.mx/vol2no1/contenido-backhoff.html

Backhoff, E., Tirado F. y Larrazolo N. (2001). Ponderación diferencial de reactivos para mejorar la validez de una prueba de ingreso a la universidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1). Consultado en: http://redie.uabc.mx/vol3no1/contenido-tirado.html

Budescu, D. V. (1979). Differential weighting of multiple choice items. Princeton: Educational Testing Service.

Cronbach, L. J. (1971). Test validation. En R. L. Thorndike (Ed.), Educational measurement (2a. ed.). Washington: Consejo Americano en Educación.
Embretson S. E. y Reise S. P. (2000). Item response theory for psychologists. Mahwah, NJ: LEA.

Golia, S. (2011). The impact of questionnaire size on the accurace of the Rasch measure. Journal of Applied Science, 11(4), 707-712.

González M., M. J. (2008). El análisis de reactivos en el modelo de Rasch. Manual Técnico A. Serie Medición y Metodología. México: Universidad de Sonora, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Hambleton, R. K. y Swaminathan, H. (1985). Item Response Theory: Principles and applications. Boston, MA: Kluwer-Nijhoff Publishing.

Martin-Guaregua, N., Córdoba-Herrrera, G., Lomas-Romero, L., Rojas H. A. y Picquart, M. (2009). Errores conceptuales de química básica en alumnos del primer año universitario. Enseñanza de la ciencias, VIII CIDEC, pp. 950-951. http://ensciencias.uab.es/congreso09/numeroextra/art-950-951.pdf

Muñiz, J. (1997). Introducción a la Teoría de Respuestas a los Ítems. Madrid: Pirámide.

Planinic, M., Ivanjek, L. y Sušac, A. (2009). The Rasch model based analysis of the Force Concept Iventory. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(1), 1-9.

Prieto, G. y Delgado A. R. (2003). Análisis de un test mediante el modelo de Rasch. Psicothema, 15(1), 94-100.

Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. Copenague: Danish Institute for Educational Research.

Rojas, R. M., Manriquez LL., G., Gatica A., Y. y Salcedo A, L. P. (2004). Curso de UML Multiplataforma Adaptativo basado en la Teoría de Respuesta al Item. Revista Ingeniería Informática, 10.

Spearman, C. E. (1904). The proof and measurement of association between two things, American Journal of Psychology, 15, 75-101.

Stevens, S. S. (1946). On the theory of scales of measurement. Science, 103, 667-680.

Sympson, J. B. y Haladyna, T. M. (1988). An evaluation of "polyweighting" in domain referenced testing. Trabajo presentado en la Reunión Anual de la American Educational Research Association, Nueva Orleans, EE.UU.

Tristán L. A. (2001). Análisis de Rasch para todos: una guía simplificada para evaluadores educativos. México: Centro Nacional de Evaluación.

Downloads

Article abstract page views: 910

Published

2011-11-01