Epistemic Reading and Writing: Promoting Disciplinary Learning in Textbooks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e15.2493

Keywords:

Writing across the curriculum, writing instruction, writing processes, reading processes, writing assignments.

Supporting Agencies:

Fondo Basal FB0003, FONDECYT Nº 11160856, PMI UCH1501, del Ministerio de Educación de Chile.

Abstract

Textbooks are central to educational public policies as they operationalize the school curriculum. However, most activities are expositive and reproductive, with little attention to the epistemic potential of reading and writing to promote learning in the disciplines. Drawing from Writing to learn and Learning to write movements, this article aims to depict a theoretically-informed, systematic and replicable pedagogical proposal to teach reading and writing in Mathematics, Natural Sciences and Social Sciences in the basic education curriculum; the proposal was materialized in 107 teaching sequences that were included in 24 Chilean textbooks between 2015 and 2017. The proposal included identifying diverse and engaging genres across the curriculum; selecting textbooks disciplinary activities demanding the reading and writing of those genres; constructing teaching sequences through socializing expectations, modeling processes, and facilitating linguistic resources and procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alshwaikh, J. y Morgan, C. (2014). The creation of mathematics in school textbooks: Palestine and England as examples. En K. Jones, C. Bokhove, G. Howson y L. Fan (Eds.), Proceedings of the International Conference on Mathematics Textbook Research and Development (pp. 141-146). The University of Southampton. https://eprints.soton.ac.uk/374809/

Bajtín, M. M. (2005). Estética de la creación verbal. Siglo XXI Editores.

Bazerman, C. (2013). Understanding the lifelong journey of writing development. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 36(4), 421-441. https://doi.org/10.1174/021037013808200320

Bazerman, C. y Prior, P. (2005). Participating in emergent socio-literate worlds: genre, disciplinarity, interdisciplinarity. En R. Beach (Ed.), Multidisciplinary perspectives on literacy research (pp. 133-178). Hampton Press.

Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. y Garufis, J. (2016). Escribir a través del currículum. Una guía de referencia (F. Navarro, Ed.). Universidad Nacional de Córdoba. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/4030

Blanche-Benveniste, C. (1998). Estudios linguísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Gedisa.

Castelló, M. (Ed.). (2007). Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Graó.

Córdova, A. y Velásquez, M. (2010). Representaciones sociales acerca de los textos escolares de lenguaje y comunicación de un grupo de estudiantes en proceso de práctica docente final. En Seminario internacional: Textos escolares de lenguaje y comunicación (pp. 272-283). Ministerio de Educación de Chile. https://issuu.com/paulinainzunza/docs/libro_sem_tx_lenguaje_vf_11_01__11p

Emig, J. (1977). Writing as a mode of learning. College Composition and Communication, 28(2), 122-128. https://doi.org/10.2307/356095

Gómez, G., Sotomayor, C., Jéldrez, E., Bedwell, P., Domínguez, A. M., Ávila, N. y Calderón, M. (2016). La producción escrita de estudiantes y escuela en base a resultados SIMCE, factores contextuales y modelos de buenas prácticas docentes. Informe final proyecto FONIDE No. 911437 FONIDE-Mineduc. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/07/INFORME-FINAL-F911437.pdf

Mateos, M., Martín, E. y Villalón, R. (2006). La percepción de profesores y alumnos en la educación secundaria sobre las tareas de lectura y escritura que realizan para aprender. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M. del Puy, M. Mateos, E. Martín y M. de la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje (pp. 231-242). Graó.

McCutchen, D., Teske, P. y Bankston, C. (2008). Writing and cognition: implications of the cognitive architecture for learning to write and writing to learn. En C. Bazerman (Ed.), Handbook of research on writing: history, society, school, individual, text (pp. 451- 470). Taylor & Francis.

Meneses, A., Montenegro, M. y Ruiz, M. (2013). Calidad de textos escolares para aprender ciencias: habilidades, contenidos y lenguaje académico. En M. de la Cerda (Ed.), Evidencias para políticas públicas en educación: selección de investigaciones, sexto concurso FONIDE (pp. 233-277). Ministerio de Educación de Chile.

Meneses, A., Uccelli, P., Santelices, M. V., Ruiz, M., Acevedo, D. y Figueroa, J. (2017). Academic language as a predictor of reading comprehension in monolingual spanish‐speaking readers: evidence from chilean early adolescents. Reading Research Quarterly, 53(2), 223-247. https://doi.org/10.1002/rrq.192

Ministerio de Educación de Chile (2013). Bases Curriculares de la Educación Básica. http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/articles-30013_recurso_14.pdf (enlace inactivo)

Miras, M. y Solé, I. (2007). La elaboración del conocimiento científico y académico. En M. Castelló (Ed.), Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos: conocimientos y estrategias (pp. 83-112). Graó.

Navarro, F. (2018). Más allá de la alfabetización académica: cinco funciones de la escritura en educación superior. En M. A. Alves y V. Lensen (Eds.), Formação de Professores: Ensino, linguagens e tecnologias [Formación del profesorado: enseñanza, idiomas y tecnología] (pp. 13-49). Editora Fi.

Navarro, F. y Revel, A. (2013). Escribir para aprender. Disciplinas y escritura en la escuela secundaria. Paidós.

Pozo, J. I., Scheuer, N., Mateos, M. y del Puy, M. (2006). Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. I. Pozo, N. Scheuer, M. del Puy, M. Mateos, E. Martín y M. de la Cruz (Eds.), Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje: las concepciones de profesores y alumnos (pp. 95-134). Graó.

Rosli, N., Carlino, P. y Roni, C. (2015). Retención escolar y educación de calidad: logros y desafíos pendientes en una escuela secundaria argentina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 23(102), 1-32. https://doi.org/10.14507/epaa.v23.1911

Scardamalia, M. y Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 58, 43-64. https://doi.org/10.1080/02103702.1992.10822332

Schleppegrell, M. J. (2004). The language of schooling: a functional linguistics perspective. Lawrence Erlbaum Associates.

Serrano, S. (2014). La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas. Lenguaje, 42(1), 97-122. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i1.4980

Tolchinsky, L. y Simó, R. (2001). Escribir y leer a través del currículum. Horsori.

Uccelli, P. y Meneses, A. (2015). Habilidades de lenguaje académico y su aplicación con la comprensión de la lectura en la escuela primaria y media: un nuevo constructo operacional. Miríada Hispánica, 10, 179-206.

Uribe, M. E. y Ortiz, I. (2014). Programas de estudio y textos escolares para la enseñanza secundaria en Chile: ¿qué oportunidades de alfabetización científica ofrecen? Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 37-52. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.968

Downloads

Article abstract page views: 4796

Published

2020-05-20