Social Representation of Family-School Relationship from Initial Teacher Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e11.2406

Keywords:

Family-school relationship, initial teacher training, social representations.

Supporting Agencies:

Proyecto Fondecyt N°11160084, Conicyt. Proyecto DIUBB 161224 3/R, Dirección de Investigación Universidad del Bío-Bío

Abstract

The paper presents the representations that future elementary school teachers have in a University of Ñuble region for the family and parental roles assigned to them in education. In line with the objective, a comprehensive interpretive study using qualitative methodology is developed. Among the most important findings we found that roles that subjects assign families are located in two clearly defined dimensions; on one hand, support on the educational field through the completion school duties and, secondly, the inculcation of habits that facilitate the establishment of a classroom climate in favor of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernal, L. y Ramírez, L. (2012). Construyendo relación familia-escuela: consideraciones a partir de intervención interdisciplinaria en el Colegio Bello Oriente en Medellín, Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 36, 193-220.

Calixto, R. (2015). El cambio climático como objeto de representación. En R. Calixto (Coord.), Representaciones sociales en la práctica educativa y en la formación docente, (pp. 35-50). México, ISCEEM.

Cárcamo, H. (2015). Representaciones sociales sobre el rol del profesorado: miradas desde la formación inicial docente. En R. Calixto (Coord.), Representaciones sociales en la práctica educativa y en la formación docente, (pp. 89-106). México, ISCEEM.

Cárcamo-Vásquez, H. y Rodríguez-Garcés, C. (2015). Rol parental educativo: aproximación a las percepciones que poseen los futuros profesores. Revista Educación y Educadores, 18(3), 456-470.

Cerletti, L. (2010). Familias y escuelas: Aportes de una investigación etnográfica a la problematización de supuestos entorno a las condiciones de escolarización infantil y la categoría familia. Revista Intersecciones en Antropología, 1, 185-198.

Domina, T. (2005). Leveling the home advantage: Assesing the effectiveness of parental involvement in elementary School. Sociology of Education, 78(3), 233-249.

Enkvist I. (2011). La buena y la mala educación. Madrid: Encuentro.

Ferrada, D. (2012). Construyendo escuela, compartiendo esperanzas. La experiencia del proyecto Enlazando Mundos. Santiago: RiL.

Gaínza, A. (2006). La entrevista en profundidad individual. En M. Canales (ed.), Metodología de investigación social. Introducción a los oficios (pp. 219-264). Santiago: LOM.

Garreta, J. (2017). La participación de las familias en los centros educativos. En J. Garreta (coord.), Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela, (pp.17-26). Madrid: Pirámide.

Garreta, J. (2015). La Comunicación Familia-Escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.

Garreta, J. y MACIÁ, M. (2017). La comunicación familia-escuela. En J. Garreta (coord.), Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela, (pp. 71-98). Madrid: Pirámide.

Gubbins, V. (2016). Relación familias y escuelas: ¿por qué y para qué?. Santiago: Universidad Finis Terrae.

Gubbins, V. (2014). Estrategias educativas de familias de clase alta. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(63), 1069-1089.

Gubbins, V. (2013). La experiencia subjetiva del proceso de elección de establecimiento educacional en apoderados de Escuelas Municipales de la Región Metropolitana. Estudios Pedagógicos, 39(2), 165-178.

Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici (ed.), Psicología Social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales, (469-494). Barcelona: Paidós.

Lacolla, L. (2015). Representaciones sociales de los estudiantes acerca de las Reacciones Químicas. En R. Calixto (coord.) Representaciones sociales en la práctica educativa y en la formación docente, (pp.19-34). México: ISCEEM.

Lareau, A. (2002). Invisible inequality: social class and childrearing in black families and White families. American Sociological Review, 67(5), 747-776.

Martinic, S. (2006). El estudio de las representaciones y al análisis estructural del discurso. En M. Canales (ed.), Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios, (pp. 299-320). Santiago: LOM.

Mc Wayne, C. (2013). Father involvement during early childhood and its association with children’s early learning: a meta analysis. Early Education and Development, 24, 898-922.

Marina, J. (2006). Familia y educación. En M. López (ed.), La familia en el proceso educativo, (pp.223-246). Madrid: Cinca.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Palaudarías, J. (2017). Cómo se entiende la participación de las familias en y desde las escuelas. En J. Garreta (coord.), Familias y escuelas. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. (pp.27-48). Madrid: Pirámide.

Pascual, B. y Gomila, M. (2012). La construcción del discurso social de los futuros docentes en relación a la participación de las familias. Tempora, 15, 93-106.

Pérez, A. (2010). Aprender a educar. Nuevos desafíos para la formación de docentes. Revista Interuniversitaria de formación del profesorado, 68(24-2), 37-60.

Piña, J. (2013). La teoría de las representaciones sociales. Nociones y linderos. En L. Llanos (ed.), Metodología y enfoques interdisciplinarios de investigación en las ciencias sociales. (pp.161-193). México DF: Plaza y Valdés.

Rio, M. (2010). No quieren, no saben, no pueden: categorizaciones sobre las familias más alejadas del campo escolar. Revista Española de Sociología, 14, 85-105.

Romagnoli C. y Gallardo, G. (2008). Alianza efectiva familia escuela: para promover el desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estudiantes. Santiago: Valoras UC.

Saraiva, L. y Wagner, A. (2013). A RelaçãoFamília-Escola sob a ótica de Professores e Pais de crianças que frequentam o Ensino Fundamental. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81), 739-772.

Schilling, C. (2015). La construcción de nuevas interacciones entre familia y escuela: avanzando hacia una perspectiva comunicativa del espacio escolar. En V. Nogués y A. Precht (eds.), Nuevas formas de relación en la escuela: reflexionar y transformar, (pp.195-214). Santiago: Universidad Santo Tomás.

Schutz, A. (2003). El problema de la realidad social. Escritos I. Buenos Aires: Amorrortu.

Segovia, J., Martos, M. y Martos, L. (2010). Colaboración familia-escuela en España: retos y realidades. REXE, 9(18), 111-133.

Toledo, U. (2014). El programa sociofenomenológico de investigación. En F. Osorio (ed.) Epistemología y ciencias sociales: ensayos latinoamericanos. (pp. 39-68) Santiago:LOM.

Valencia, L. (2015). ¿Por qué quiero enseñar Historia y Ciencias Sociales? Representaciones sociales de los estudiantes de profesorado en una universidad chilena. En R. Calixto (coord.), Representaciones sociales en la práctica educativa y en la formación docente. (pp. 107-125). México: ISCEEM.

Downloads

Article abstract page views: 3381

Published

2020-04-13

Similar Articles