Characterization of Interpersonal Communication in the Teaching-Learning Process
DOI:
https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e09.2284Keywords:
Interpersonal communication, teaching-learning process, higher education.Abstract
An analysis of theoretical understandings of communciation makes it possible to identify its importance in personal development; communication should be studied as a curricular objective and as curricular content, or as cross-disciplinary knowledge. The aim of this research is to characterize interpersonal communication in the teaching-learning process in the bachelor’s degree in education in the University of Guayaquil (Universidad de Guayaquil) in Ecuador. The instruments used were observation and questionnaires. The sample was made up of 62 teachers and 355 students. The main findings include limitations in the didactic projection of interpersonal communication in the teaching-learning process, which is shown in the lack of dialogue, a lack of group activities during classes, and insufficient personalization of the process, among other aspects.Downloads
References
Alpizar, L. B. (2017). La comunicación pedagógica en los docentes del nuevo plan de formación en Medicina Integral Comunitaria. Educación Médica Superior, 31(2). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/946
Amayuela, M. C. (2005). Estrategia didáctica para la transposición de la cultura psicológica sobre la simetría funcional comunicativa al contexto formativo universitario (Tesis de Doctorado). Universidad de Camagüey, Cuba.
Berger, J. (2014). Word of mouth and interpersonal communication: a review and directions for future research. Journal of Consumer Psychology, 24(4), 586-607. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2014.05.002
Bravo, G. (2004). Una estrategia para la formación permanente del profesorado de Secundaria Básica desde la Comunicación Educativa (Tesis de Doctorado). Universidad de Cienfuegos, Cuba.
Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2013). Research methods in education (7a. ed.). Oxon.
Contreras, J. (1990). La enseñanza como comunicación. Enseñanza, Currículum y profesorado. Akal.
Corujeira, J. (2014). Comunicación interpersonal y metodologías de la innovación. Una experiencia heurística en el aula aplicando redes semánticas. Disertaciones, 7(2). http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/Disertaciones/article/view/4618
Elkonin, D. B. (1982). Acerca del problema de la periodización del desarrollo psíquico en la edad infantil. En Superación para profesores de Psicología (pp. 144-154). Pueblo y Educación.
García, M. G. (2015). Comunicación y relaciones interpersonales. Tendencias Pedagógicas, 2, 11-17.
Hargie, O. (2016). Skilled interpersonal communication: research, theory and practice. Routledge.
Heredero, E. S. y Garrido, P. (2017). Desarrollo de la inteligencia interpersonal e intrapersonal en educación primaria a partir del uso de tecnologías de información y comunicación: estudio de casos. Notandum 44-45. http://dx.doi.org/10.4025/notandum.44.15
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). Mc Graw Hill.
Johnson, Z. D., LaBelle, S. y Waldeck, J. H. (2017). A cautious approach to reliance on interpersonal communication frameworks: the importance of context in instructional communication research. Communication Education, 66(1), 115-117
Jurado, M., Bravo, G., Avello, R. (2017). Propuesta de un sistema de métodos para la comunicación interpersonal en la carrera de Licenciatura en Educación. Medisur, 15(6). http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3747
Jurado, M., Bravo, G. y Muñoz, I. (2016). La comunicación y los métodos de enseñanza aprendizaje en el licenciado en educación. Revista Sarance, 36, 141-151.
Leontiev, A. N. (1985). Actividad, conciencia y personalidad. Pueblo y Educación.
Lomov, F. B. (1987). El problema de la comunicación en psicología. Ciencias Sociales.
Portela, G. (2015). Los métodos y técnicas participativas en el proceso enseñanza aprendizaje. Mediciego, 11(1).
Punyanunt-Carter, N. M. y Arias, V. S. (2017). The interplay between interpersonal communication and instructional communication. Communication Education, 66(1), 118-120. http://dx.doi.org/10.1080/03634523.2016.1221512
Sánchez, M. (2000). La conversa a l’aula. [La conversación en el aula]. Articles de Didàctica de la Llengua i la literatura, 21,109-118. http://articles.grao.com/revistes/articles/021-literatura-juvenil/la-conversa-a-l-aula
Sánchez, B., y Boronat, J. (2014). Coaching educativo: modelo para el desarrollo de competencias intra e interpersonales. Educación XX1, 17(1), 221-242. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/10712
Tejeda J. (2010). Las habilidades comunicativas en los estudiantes del ciclo clínico de la carrera de Medicina (Tesis de Doctorado). Universidad de Cienfuegos, Cuba.
Turró, M. (2017). Las interacciones orales en pequeños grupos una oportunidad de aprendizaje cognitivo, social e identitario. Didacticae, 1, 111-129. https://doi.org/10.1344/did.2017.1.111-129
Downloads
-
HTML
-
PDF
-
XMLSPANISH 120
Article abstract page views: 5255
Published
2020-03-30License
Copyright (c) 2020 Revista Electrónica de Investigación Educativa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.