Inferences on Children’s Reading Groups
Keywords:
Cognitive processes, learning, teaching methods, story reading.Abstract
This article focuses on the non-literal information of a text, which can be inferred from key elements or clues offered by the text itself. This kind of text is called implicit text or inference, due to the thinking process that it stimulates. The explicit resources that lead to information retrieval are related to others of implicit information, which have increased their relevance. In this study, during two courses, how two teachers interpret three stories and how they establish a debate dividing the class into three student groups, was analyzed. The sample was formed by two classes of two urban public schools of Burgos capital (Spain), and two of public schools of Tampico (Mexico). This allowed us to observe an increasing percentage value of the group focused in text comprehension, and a lesser percentage of the group perceiving comprehension as a secondary objective.Downloads
Download data is not yet available.
References
Albanese, O. y Antoniotti, C. (1997). Teacher Dialogue Style and Children's Story Comprehension. European Journal of Psychology of Education 12 (3) 249-59.
Bofarull, M. T. (2005.). Comprensión lectora. Barcelona: Graó.
Borzone, A. (2005). La lectura de cuentos en el Jardín infantil: Un medio para el desarrollo de estrategias cognitivas y lingüísticas. Psykhe, 14 (1), 192-209.
Borzone, A. y Rosemberg, C. (1994). El intercambio verbal en el aula: las intervenciones de los niños en relación con el estilo de interacción del maestro. Infancia y Aprendizaje, 67-68, 115-132.
Bruner, J. (1957). Going beyond the information given. En H. Gruber (Ed), Contemporary approaches to cognition (79-121). Cambridge, MA: Harvard University.
Burón, J. (1993). Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. Bilbao, España: Mensajero.
Egan, K. (1991). La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia-Morata.
Gárate, M. (1994). La comprensión de cuentos en los niños. Madrid: Siglo XXI.
García Madruga, J. A. (1999). Comprensión lectora y memoria operativa. Barcelona. Paidós.
Graesser, A. C., Singer, M. y Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative text comprehension. Psychological Review, 101, 371-395.
Gutiérrez Calvo, M. (1999). Inferencias en la comprensión del lenguaje. En M. de Vega y F. Cuetos (Coords.), Psicolingüística del español (231-270). Madrid: Trotta.
Kozulin, A. (1994). La psicología de Vygotsky. Madrid: Alianza.
León, J. A. (2003). Conocimiento y discurso. Madrid: Pirámide.
Orsolini, M. y Pontecorvo, C. (1986). Disputare e construire. Processi di conoscenza nell’interazione verbale tra bambini. Età evolutiva, 30, 63-76.
Pontecorvo, C. y Orsolini, M. (1992). Analizando los discursos de las prácticas alfabetizadoras desde la perspectiva de la actividad. Infancia y Aprendizaje 58, 125-141.
Sánchez Miguel, E. (1996). Comprensión y redacción de textos. Barcelona: Edebé.
De Puig, I. y Sátiro, A. (2000). Jugar a pensar. Recursos para aprender a pensar en educación infantil. Barcelona: Eumo-Octaedro.
Singer, M. (1994). Minimal o normal inference during reading. Journal of Memory and Language 33, 421-441.
Stein, N. L. y Glenn, S. (1979). An analysis of a story comprehension in elementary school children. En R.O. Freedle (Ed.), Advance in discourse process II (páginas). Norwood, NJ: Ablex.
Suh, S. y Trabasso, T. (1993). Inferences during reading: converging evidence from discourse analysis, talk aloud protocols, and recognition priming. Journal of Memory and Language 32, 279-300.
Trabasso, T. y Magliano, J. P. (1996). How do children understand what they read and what can we do to help them? En M. Graves, P. Van den Broek y B. Taylor (Eds.), The first R: a right of all children (pp. 160-188). Nueva York: Columbia University.
Vygotsky, L. S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vygotsky, L. S. (1990). La imaginación y el arte en la infancia. Barcelona: Akai.
Bofarull, M. T. (2005.). Comprensión lectora. Barcelona: Graó.
Borzone, A. (2005). La lectura de cuentos en el Jardín infantil: Un medio para el desarrollo de estrategias cognitivas y lingüísticas. Psykhe, 14 (1), 192-209.
Borzone, A. y Rosemberg, C. (1994). El intercambio verbal en el aula: las intervenciones de los niños en relación con el estilo de interacción del maestro. Infancia y Aprendizaje, 67-68, 115-132.
Bruner, J. (1957). Going beyond the information given. En H. Gruber (Ed), Contemporary approaches to cognition (79-121). Cambridge, MA: Harvard University.
Burón, J. (1993). Enseñar a aprender: introducción a la metacognición. Bilbao, España: Mensajero.
Egan, K. (1991). La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia-Morata.
Gárate, M. (1994). La comprensión de cuentos en los niños. Madrid: Siglo XXI.
García Madruga, J. A. (1999). Comprensión lectora y memoria operativa. Barcelona. Paidós.
Graesser, A. C., Singer, M. y Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative text comprehension. Psychological Review, 101, 371-395.
Gutiérrez Calvo, M. (1999). Inferencias en la comprensión del lenguaje. En M. de Vega y F. Cuetos (Coords.), Psicolingüística del español (231-270). Madrid: Trotta.
Kozulin, A. (1994). La psicología de Vygotsky. Madrid: Alianza.
León, J. A. (2003). Conocimiento y discurso. Madrid: Pirámide.
Orsolini, M. y Pontecorvo, C. (1986). Disputare e construire. Processi di conoscenza nell’interazione verbale tra bambini. Età evolutiva, 30, 63-76.
Pontecorvo, C. y Orsolini, M. (1992). Analizando los discursos de las prácticas alfabetizadoras desde la perspectiva de la actividad. Infancia y Aprendizaje 58, 125-141.
Sánchez Miguel, E. (1996). Comprensión y redacción de textos. Barcelona: Edebé.
De Puig, I. y Sátiro, A. (2000). Jugar a pensar. Recursos para aprender a pensar en educación infantil. Barcelona: Eumo-Octaedro.
Singer, M. (1994). Minimal o normal inference during reading. Journal of Memory and Language 33, 421-441.
Stein, N. L. y Glenn, S. (1979). An analysis of a story comprehension in elementary school children. En R.O. Freedle (Ed.), Advance in discourse process II (páginas). Norwood, NJ: Ablex.
Suh, S. y Trabasso, T. (1993). Inferences during reading: converging evidence from discourse analysis, talk aloud protocols, and recognition priming. Journal of Memory and Language 32, 279-300.
Trabasso, T. y Magliano, J. P. (1996). How do children understand what they read and what can we do to help them? En M. Graves, P. Van den Broek y B. Taylor (Eds.), The first R: a right of all children (pp. 160-188). Nueva York: Columbia University.
Vygotsky, L. S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vygotsky, L. S. (1990). La imaginación y el arte en la infancia. Barcelona: Akai.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 519
Article abstract page views: 1842
Published
2009-05-01