Who are the Students of the UNAM’s Master in Education?: Influence of Cultural Capital and Habitus in the Academic Development on a Graduate Program
Keywords:
Cultural background, capital cultural, family influence, academic education.Abstract
This article analyzes cultural capital and habitus that students have when entering to the National Autonomous University of Mexico’s Master in Education. The analysis was done in terms of three groups: capital heirs, those groups whose family contributes or inherits cultural and class capital; those coming from a “declining” class, whose family have not achieved academic degrees but inherit some cultural capital; and those who are the first in their family group having studied higher education. Such classification allows to know the students academic background, and to envision from such data, several possibilities of their academic integration to the program. This paper identifies certain groups with small academic cultural capital and habitus, who would have serious incorporation and academic development difficulties from the beginning. The data was obtained from their life experience, their institutional documents and curriculum vitae.Downloads
Download data is not yet available.
References
Arredondo, M. y Sánchez Puentes, R. (Coords.). (2004). Campo científico y formación en el posgrado de la UNAM. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Plaza y Valdés.
Bertaux, D. (1988). El enfoque biográfico: su validez metodológica y sus potencialidades. En FLACSO, Historia oral e historias de vida (Serie: Cuadernos de Ciencias Sociales, pp. 55-80). San José, Costa Rica: FLACSO.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural (Trad. M. Landesmmann). Sociológica, 2 (5), 11-17.
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico (Trad. Á. Pazos). Madrid: Taurus (Trabajo original publicado en 1980).
Bourdieu, P. (1999). La ilusión biográfica. En P. Bourdieu, Razones prácticas sobre la teoría de la acción (2ª ed., pp. 74-83). Barcelona: Anagrama (Trabajo original publicado en 1994).
Sánchez Dromundo, R. A. (2006). El proceso de graduación en el Posgrado de Pedagogía de la UNAM: El caso de la Maestría en Pedagogía. Disertación doctoral no publicada, Universidad Nacional Autónoma de México.
Sánchez Puentes, R. y Arredondo, M. (Coord.). (2000). Los posgrados en ciencias sociales y humanidades. La relación entre la eficiencia terminal y la vida académica. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Plaza y Valdés.
Bertaux, D. (1988). El enfoque biográfico: su validez metodológica y sus potencialidades. En FLACSO, Historia oral e historias de vida (Serie: Cuadernos de Ciencias Sociales, pp. 55-80). San José, Costa Rica: FLACSO.
Bolívar, A., Domingo, J. y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural (Trad. M. Landesmmann). Sociológica, 2 (5), 11-17.
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico (Trad. Á. Pazos). Madrid: Taurus (Trabajo original publicado en 1980).
Bourdieu, P. (1999). La ilusión biográfica. En P. Bourdieu, Razones prácticas sobre la teoría de la acción (2ª ed., pp. 74-83). Barcelona: Anagrama (Trabajo original publicado en 1994).
Sánchez Dromundo, R. A. (2006). El proceso de graduación en el Posgrado de Pedagogía de la UNAM: El caso de la Maestría en Pedagogía. Disertación doctoral no publicada, Universidad Nacional Autónoma de México.
Sánchez Puentes, R. y Arredondo, M. (Coord.). (2000). Los posgrados en ciencias sociales y humanidades. La relación entre la eficiencia terminal y la vida académica. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Plaza y Valdés.
Downloads
-
HTML
-
PDFSPANISH 280
Article abstract page views: 954
Published
2009-05-01