Focused Psychoanalytic Psychotherapy, Academic Implications in University Students. The ESPORA Model

Authors

  • Bertha Blum Grynberg Universidad Nacional Autónoma de México
  • Catalina Elizabeth Stern Forgach Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias
  • Dení Stincer Gómez Universidad Nacional Autónoma de México y Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • José Vicente Zarco Torres Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología
  • Janett Esmeralda Sosa Torralba Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e40.2146

Keywords:

Psychotherapeutic effectiveness, psychoanalytic psychotherapy, academic performance, higher education.

Supporting Agencies:

Universidad Nacional Autónoma de México, Proyecto DGAPA-PAPPIT clave, IN306916

Abstract

The present investigation had the purpose to statistically verify the psychotherapeutic effectiveness of a focused intervention model and psychoanalytic orientation (ESPORA) on the academic performance of university students of the Faculty of Sciences of the UNAM. Specifically, in the analysis of their averages and the number of subjects registered and approved. A comparison was made of the behavior of both variables before and after treatment in two groups of students, 432 who were treated and completed the treatment and 204 who requested the service, but did not receive it. The Wilcoxon - Mann Whitney statistic was applied and it was found that there are significant differences between both groups, from which it can be inferred that the model is effective and points out the need to institutionalize this type of model in university spaces with the aim of improving their academic life and avoid dropping out of school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. M., Esteban, R. y Sauvagnat, F. (2004). Fundamentos de psicopatología psicoanalítica. Madrid: Síntesis.
Asociación Americana de Psiquiatría (2014). DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5a. ed.). Arlington: VA Edición.
Balint, M., Orstein P. H. y Balint, E. (1986). Psicoterapia focal. Gedisa: Buenos Aires.
Bion, W. R. (1978). Seminarios de psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.
Bleichmar, H. B. (1991). La depresión. Un estudio psicoanalítico. Argentina: Nueva visión.
Bleichmar, S. (1999). Clínica psicoanalítica y neogénesis. Argentina: Amorrortu/Editores.
Bleichmar, S. (2009). Inteligencia y simbolización. Una perspectiva psicoanalítica. Buenos Aires: Paidós.
Braier, E. (2006). Psicoterapia breve de orientación psicoanalítica. Buenos Aires: Nueva Visión.
Echeburúa, E., De Corral, P. D. y Salaberría, K. (2010). Efectividad de las terapias psicológicas: Un análisis de la realidad actual. Revista de Psicopatología y Pscicología Clínica, 15(2). doi:10.5944/rppc.vol.15.num.2.2010.4088
Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz/ Secretaría de Salud. (2012). Encuesta Nacional de Adicciones 2011. Drogas Ilícitas. Recuperado de http://www.conadic.salud.gob.mx/pdfs/ENA_2011_DROGAS_ILICITAS_.pdf
Fiorini, H. (2012). Teoría y técnica de psicoterapias. Buenos Aires: Nueva Visión.
Freire, B. (1997). Mecanismos de acción de la psicoterapia dinámica breve. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 17(63), 403-410.
Freud, S. (1898-1976). Sobre el mecanismo psíquico de la desmemoria (Obras completas. Vol. III). Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (1917/1976). Duelo y melancolía (Obras completas. Vol. XIV). Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (1925/1976). La negación (Obras completas. Vol. XIX). Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (1926/1976). Inhibición, síntoma y angustia (Obras completas. Vol. XX). Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (1950). Proyecto de psicología (Obras completas. Vol. I). Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (1976). Nuevos caminos de la psicoterapia psicoanalítica (Obras completas. Vol. XVII). Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (1976). Sobre psicoterapia (Obras completas. Vol. II). Argentina: Amorrortu.
González-Forteza, C., Solís, C., Jiménez, A., Hernández, I., González-González, A., Juárez, F., ... y Fernández-Várela, H. (2011). Confiabilidad y validez de la escala de depresión CES-D en un censo de estudiantes de nivel medio superior y superior, en la Ciudad de México. Salud Mental, 34(1), 53-59.
Gore, F. M., Bloem, P. J., Patton, G. C., Ferguson, J., Joseph, V., Coffey, C. y Mathers, C. D. (2011). Global burden of disease in young people aged 10-24 years: a systematic analysis. The Lancet, 377(9783), 2093-2102.
Green, A. (1975). La concepción psicoanalítica del afecto. México: Siglo XXI.
Green, A. (1996). La metapsicología revisitada. Argentina: Eudeba.
Klein, M. (1987). La importancia de la formación de símbolos en el desarrollo del yo (Obras completas. Vol. I). Buenos Aires: Paidós.
Klein, M. (1987). Una neurosis obsesiva en una niña de seis años (Obras completas. Vol. II). Buenos Aires: Paidós.
Laplanche, J. (1988). La angustia. Problemáticas I. Argentina: Amorrortu.
Leichsenring, F. y Leibing, E. (2003). The effectiveness of psychodynamic therapy and cognitive behavior therapy in the treatment of personality disorders: a meta-analysis. American Journal of Psychiatry, 160(7), 1223-1232.
Luzuriaga, I. (1970). La inteligencia contra sí misma. Buenos Aires: Psique.
Organización Mundial de la Salud. (2001). Informe sobre la salud en el mundo 2001: Salud mental: nuevos conocimientos, nuevas esperanzas. Recuperado de https://www.who.int/whr/2001/es/
Plan de Apoyo Integral para el Desempeño Escolar de los Alumnos (2012). Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://www.paidea.unam.mx/pdf/Marco_Normativo/ LINEAMIENTOS%20GENERALES%20DEL%20PAIDEA.pdf
Porch, B. y Mestre, L. (1994). Psicoterapia breve y focal dentro del punto de vista psicoanalítico. En A. Davila y J. Porch (Comps.) Manual de técnicas de psicoterapia. Un enfoque psicoanalítico (pp. 471-491). Madrid: Siglo XXI.
Romero, A. F. (2008). Factores atribucionales de la efectividad psicoterapéutica. Anales de Psicología, 24(1).
Schlemenson, S. (2016). La clínica en el tratamiento psicopedagógico. Buenos Aires: Paidós.
Schlemenson, S. y Grunin, J. (2014). Adolescencia y problemas de aprendizaje. Buenos Aires: Paidós.
Shedler, J. (2010). The efficacy of psychodynamic psychotherapy. American Psychologist, 65(2), 98-109. doi:10.1037/a0018378

Downloads

Article abstract page views: 1935

Published

2020-01-15