Perceptions of Future Teachers on the Use of Technology in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e23.2034

Keywords:

Educational Technology, professional training, early childhood education, social perception.

Supporting Agencies:

Universidad de La Sabana, proyecto Posibilidades didácticas del uso de robots humanoides en educación inicial EDU-37-2015

Abstract

The purpose of this article is to present future educators’ perception of the need for, use of, and importance of implementing ICT, and the training required for teaching practices that use technological tools. The study followed a qualitative approach, and is descriptive in scope with a cross-sectional design that includes quantitative data collection. Information was collected through a questionnaire and focus groups. The population comprised 175 undergraduate students of early childhood education, with a stratified random sample of 100 students. The main finding is that although the students surveyed are digital natives from the Millennial generation, when reflecting on their professional practice they did not see technology as having potential as an educational tool, which may be considered an obstacle for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burin, D., Coccimiglio, Y., González, F. y Bulla, J. (2016). Desarrollos recientes sobre habilidades digitales y comprensión lectora en entornos digitales. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 6(1), 191-206.
Bustos, J. S., Aguas, J. R., Díaz, C. C. y Roa-Guerrero, E. E. (2017). Diseño e implementación de una plataforma robótica móvil para identificación de minas terrestres antipersona en diferentes terrenos del territorio colombiano. TECNIA, 25(1), 1-10.
Cabero, J. (2016). ¿Qué debemos aprender de las pasadas investigaciones en Tecnología Educativa? Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 23-33. doi:10.6018/riite/2016/256741
DANE. (2017). Indicadores básicos de tenencia y uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación -en hogares y personas . Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/tic/prese_tic_hogares_2016.pdf
Carbajo, N. L. y Carcelén, C. Q. (2016). Creativiza-T: la creatividad a su disposición. Sevilla, España: Punto Rojo Libros.
Dorfsman, M. I. (2012). La profesión docente en contextos de cambio: el docente global en la sociedad de la información. Revista de Educación a Distancia - Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, 6, 1-23. Recuperado de https://www.um.es/ead/reddusc/6/marcelo_dusc6.pdf
Drigas, A., Kokkalia, G. y Lytras, M. D. (Octubre de 2015). ICT and collaborative co-learning in preschool children who face memory difficulties. Computers in Human Behavior, 51, 645-651.
Druin, A. y Hendler, J. (2000). Robots for kids: exploring new technologies for learning. EUA: Morgan Kaufman Publishers.
Escofet, A., López M. y Alvarez, G. (2014). Una mirada crítica sobre los nativos digitales: análisis de los usos formales de TIC entre estudiantes universitarios. Revista Q, 9, 1-19.
Fernández-Cruz, F. J. y Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, Revista Científica de Educomunicación, 24(46), 97-105.
Galvis, Á. (2004). Oportunidades educativas de las TIC. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/investigadores/1609/articles-73523_archivo.pdf
Guacaneme-Mahecha, M., Gómez-Zermeño, M. G. y Zambrano-Izquierdo, D. (2016). Apropiación tecnológica de los profesores: el uso de recursos educativos abiertos. Educación y Educadores, 19(1), 105-117. doi:10.5294/edu.2016.19.1.6
Guardiola P. (2014). Mis publicaciones de sociología. Recuperado de
http://www.um.es/docencia/pguardio/documentos/percepcion.pdf
TED. (2011, junio 10). Scott Hess - Millennials: who they are y why we hate them [video]. Recuperado de https://ed.ted.com/on/mVZXkrQd
Kashiwagi, M., Liu, L., Chu, K. K., Sun, C-H, Tanaka, A., Gardecki J. A. y Tearney, G. J. (2014) Feasibility of the assessment of cholesterol crystals in human macrophages using micro optical coherence tomography. PLoS ONE, 9(7): e102669. doi:10.1371/journal.pone.0102669
Lindahl, M. G. y Folkesson, A. M. (2012). ICT in preschool: friend or foe? The significance of norms in changing practice. International Journal of Early Years Education, 20(4), 422-437.
Litwin, E. (2005). Tecnologías educativas en tiempos de Internet. Buenos Aires: Amorrortu.
Liu, X., Toki, E. I. y Pange, J. (2014). The use of ICT in preschool education in Greece and China: a comparative study. Procedia - Social and Behavioral Sciences,112, 1167-1176 . Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814012981
Marques, P. (2013). Impacto de las TIC en la educación. Funciones y limitaciones. 3c TIC, 2(1), 1-15.
McAuliffe, M. (2016). The potential benefits of divergent thinking and metacognitive skills in STEAM learning: a discussion paper. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 2(3), 71-82.
Morales, M., Trujillo, J. M. y Raso, F. (2015). Percepciones de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Universidad. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46. doi:10.12795/pixelbit.2015.i46.07
Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Mulligan, H., Rowland, J. L., Sandlund, M., Potterton, J. y Kanagasabai, P. (2015). Emerging use of interactive technology in rehabilitation for young people. Physiotherapy, 101, e16 - e17.
Mundy, M. A., Kupczynski, L. y Kee, R. (2012). Teacher’s perceptions of technology use in the schools. SAGE Open , 2(1).
Neisser, U. (1981). Cognición y realidad: principios e implicaciones de la psicología cognitiva. Alemania: Marova.
Núñez, L., Conde, S., Ávila, J. y Mirabent, M. (2015). Implicaciones, uso y resultados de las TIC en educación primaria. Estudio cualitativo de un caso. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 53, 1-17. doi:10.21556/edutec.2015.53.581
OECD. (2002, abril 25-26.). Reviewing the ICT sector definition: Issues for discussion, Working party on indicators for the information society. Estocolmo.
Ok, M., Cho, H. R. y Cho, Y. H. (2016). Instructional support for peer assessment in STEAM design education. Ponencia presentada en la Conferencia de la Sociedad Coreana de Tecnología Educativa. Lugar? Recuperado de https://m.happycampus.com/paper-doc/16620266/#detail
Ortiz, G. (2011). L@s jóvenes y su relación con la red Interner: de la adicción al consumo cultural. Razón y palabra, 78.
Piscitelli, A. (2009). Nativos digitales. Buenos Aires: Santillana.
Pozuelo, J. (2014). ¿Y si enseñamos de otra manera?: competencias digitales para el cambio metodológico. Caracciolos: Revista digital de investigación en docencia, 2 (1), 1-21.
Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Roblizo, M. y Cózar, R. (2015). Usos y competencias en TIC en los futuros maestros de educación infantil y primaria: hacia una alfabetización real para docentes. PíXel-Bit. Revista de Medios y Educación, 0(47), 23-39. doi:10.12795/pixelbit
Sánchez-Labella, Martín I. (2015). Las tablets como herramientas educativas para la infancia. Neox Kidz, un estudio de caso. Redes.com: revista de estudios para el desarrollo social de la Comunicación, 12, 47-67.
Shatto B., Erwin K. (2016). Moving on from millennials: preparing for Generation Z. Journal of Continuing Education in Nursing, 47(6), 253-254. doi:10.3928/00220124-20160518-05
Tello, I. y Cascales, A. (2015). Las TIC y las necesidades específicas de apoyo educativo: análisis de las competencias TIC en los docentes. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 355-383. doi:10.5944/ried.18.2.13536
Turing, A. (1950). Computing machinery and intelligence. Mind, 59(236), 433-460. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/pdf/2251299.pdf?refreqid=excelsior%3A30397222fd723320cd5be4de8015e9a7
UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Recuperado de www.oei.es/historico/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Vergara, M. J. (2012). Percepción de docentes y estudiantes sobre el currículo de estudios de una universidad privada de Lima. Tesis para optar al grado de Maestro en Educación. Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1348/1/2012_Vergara_Percepci%C3%B3n-de-docentes-y-estudiantes-sobre-el-curr%C3%ADculo-de-estudios-de-una-universidad-privada-de-Lima.pdf

Downloads

Article abstract page views: 5358

Published

2019-08-12
Loading...