Resilience Capacity by Religious Tendency and Gender in University Students

Authors

  • Silvia San Román Mata Universidad de Granada
  • Asunción Martínez Martínez Universidad de Granada
  • Félix Zurita Ortega Universidad de Granada
  • Ramón Chacón Cuberos Universidad de Granada
  • Pilar Puertas Molero Universidad de Granada
  • Gabriel González Valero Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e15.2016

Keywords:

Resilience, religion, gender, university students.

Abstract

The main objective of this descriptive, cross-sectional study, conducted with a sample of 597 university students from Spain, is to describe students’ levels of resilience and analyze how they relate to gender and religious tendency. The main instrument used was the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). The results show that male students exhibit higher scores in optimism and adapting to stressful situations, whereas females are more spiritual. It was also noted that Christians and atheists/agnostics obtained higher scores, on average, in defying action-oriented behavior, whereas Muslims scored more highly in spirituality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allan, J. F., McKenna, J., y Dominey, S. (2014). Degrees of resilience: Profiling psychological resilience and prospective academic achievement in university inductees. British Journal of Guidance y Counselling, 42, 9–25. doi: 10.1080/03069885.2013.793784.

Álvarez, R. L. y Cáceres, H. L. (2010). Resiliencia, rendimiento académico y variables sociodemográficas en estudiantes universitarios de Bucaramanga (Colombia). Psicología iberoamericana, 18(2), 37-46.

Álvaro, J. I., Zurita, F., Castro, S.M., Martínez, A., y García, S. (2014).
Relación entre consumo de tabaco y alcohol y el autoconcepto en adolescentes españoles. Revista Complutense de Educación, 27(2), 533-550.

Arroyo, M. M. (2014). Interpretaciones sobre la situación del catolicismo y la secularización en España. Iglesia Viva, (257), 95-108.

Aslan, G. y Araza, A. (2015). Employee innovation resilience: a proposal for multidimensional construct. Business and Management Studies: An International Journal, 3(3), 290-308. doi: 10.15295/bmij.v3i3.121.

Bajaj, B. y Pande, N. (2016). Mediating role of resilience in the impact of mindfulness on life satisfaction and affect as indices of subjective well-being. Personality and Individual Differences, 93, 63-67. doi: 10.1016/j.paid.2015.09.005.

Bandura, A. (2011). A Social Cognitive perspective on Positive Psychology. International Journal of Social Psychology, 26(1), 7-20. doi: 10.1174/021347411794078444.

Barrantes-Brais, K., Sánchez-Ureña, B., y Ureña-Bonilla, P. (2016). The effect of psychological and exercise interventions on college students’ well-being and ill-being: a meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Sport and Health Research, 8(1), 65-82.

Beguerí, G., Klenzi, R. O., y Malberti, A. (2013). Determinación de factores resilientes en los alumnos universitarios. XV Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación, 1068-1072.

Bobes, J., Bascarán, M. T., García- Portilla, M. P., Bousaño, M., Sáiz, P. A., Wallance, D. H., y Hidalgo, R. B. (2008). Banco de Instrumentos básicos para la práctica de la psiquiatría clínica (5ª Ed). Barcelona: Ars. Médica.

Bravo, H. y López, J. (2016). Resiliencia familiar: una revisión sobre artículos publicados en español. Revista de Investigación en Psicología, 18(2), 151-170.

Camacho, S. y Maldonado, E. (2016). El papel de la espiritualidad en la restauración de la salud. Revista Venezolana de Endocrinología y Metabolismo, 14(2), 93-95.

Chacón, R., Castro, M., Caracuel, R., Padial, R., Collado, D., y Zurita, F. (2016). Perfiles de consumo de alcohol y tabaco en adolescentes andaluces de primer ciclo de educación secundaria. Health and Addictions Journal, 16(2), 93-104.

Chacón, R., Zurita, F., Martínez, A., Castro, M., Espejo, T., y Pinel, C. (2017). Relación entre factores académicos y consumo de videojuegos en universitarios. Un modelo de regresión. Pixel-Bits. Revista de Medios y Comunicación, 50, 109-121.

Connor, K.M. y Davidson, J.R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. doi: 10.1002/da.10113/full.

De la Fuente, J., López, M., Zapata, L., Martínez-Vicente, J.M., Vera, M.M., Solinas, G. y Fadda, S. (2014). Competencia para estudiar y aprender en contextos estresantes: Fundamentos de la utilidad e-Afrontamiento del estrés académico. Electronic Journal of Research in Educational Psycology, 12(3), 717-746.

Del Rincón, I. B. (2016). Resiliencia y educación social. Revista Ibero-americana de Educação, 70(2), 79-94.

Edo-Gual, M., Tomás-Sábado, J., y Aradilla-Herrero, A. (2011). Miedo a la muerte en estudiantes de enfermería. Enfermería clínica, 21(3), 129-135. doi: 10.1016/j.enfcli.2011.01.007.

Fínez, S. M. y Morán, A. M. (2015). La resiliencia y su relación con salud y ansiedad en estudiantes españoles. Una nueva visión de la Psicología: Psicología Positiva. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 1(1), 409-416. doi: 10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.90.

García, J. A., García, A., López-Sánchez, C., y Dias, P. C. (2016). Conceptualización de la resiliencia psicosocial y su relación con la salud. Health and Addictions, 16(1), 59-68.

Gil, I. N., Orbea, J. M., y Axpe, I. (2012). Aproximación al Perfil Resiliente de los/as Futuros/as Educadores/as Sociales. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 1(1), 1-15.

González-Arratia, N. y Valdez -Medina, J. (2007) Resiliencia en Niño. Psicología Iberoamericana, 15(2), 38-50.

González-Arratia, N. y Valdez -Medina, J. (2012). Optimismo-pesimismo y resiliencia en adolescentes de una universidad pública. Ciencia Ergo Sum, 19(3), 207-214.

González-Arratia, N., Valdez-Medina, J. y Zabala-Borja, Y. (2008). Resiliencia en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 13(1), 41-52.

González-Arratia, N. I., Valdez, J. L., Van Barneveld, H. O., y González, S. (2012). Resiliencia y factores protectores en menores infractores y en situación de calle. Psicología y Salud, 22(1), 49-62.

Griera, M., Martínez-Ariño, J. A., Clot-Garrell, A., y García-Romeral, G. 2015. «Religión e instituciones públicas en España. Hospitales y prisiones en perspectiva comparada». Revista Internacional de Sociología, 73(3), 1-13. doi: 10.3989/ris.2015.73.3.e020.

Hande, Z., Börkan, B., Erkman, F., y Serbest, S. (2016). Resilience as a mediator between parental acceptance–rejection and depressive symptoms among University students in Turkey. Journal of Counseling y Development, 94(2), 195-209. doi: 10.1002/jcad.12076.

Hu, T., Zhang, D., y Wang, J. (2015). A meta-analysis of the trait resilience and mental health. Personality and Individual Differences, 76, 18-27. doi: 10.1016/j.paid.2014.11.039.

Jones, J. (2007). Exposure to Chronic Community Violence: Resilience in African American Children. Journal of Black Psychology, 33(2), 125-149. doi: 10.1177/0095798407299511.

Kalawski, J. P. y Haz, A. M. (2003). Y… ¿Dónde está la resiliencia? Una reflexión conceptual. Interamerican Journal of Psychology, 37(2), 365-372.

Llanos, M. (2009). Resiliencia y género. Promotoras comunitarias en Asia y América Latina. Temática Psicológica, 5(1), 51-58.

Losada, A. V. y Latour, M.I. (2012). Resiliencia. Contextualización e investigaciones en Argentina. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencias Psicológicas 4(2), 84-97. doi: 10.5872/psiencia.v4i2.93.

Maltby, J., Day, L., Żemojtel-Piotrowska, M., Piotrowski, J., Hitokoto, H., Baran, T., Jones, C., Chakravarty-Agbo., y Flowe, H. D. (2016). An ecological systems model of trait resilience: Cross-cultural and clinical relevance. Personality and Individual Differences, 98, 96-101. doi: 10.1016/j.paid.2016.03.100.

Masten, A. S. (2014). Invited commentary: Resilience and positive youth development frame works in developmental science. Journal of Youth and Adolescence, 43(6), 1018–1024. doi: 10.1007/s10964-014-011-0118-7.

Medina, M. L. (2006). Convivencia en Melilla: sus cuatro culturas. Convivencia y Mediación Intercultural, 38,79-85
Mensah, Y. M. (2014). An analysis of the effect of culture and religión on perceived corruption in a global context. Journal of Bussiness Ethics, 121(2), 255-282.

Montes, M. A. (2016). ¿Por qué y cómo investigar las minorías religiosas? Universitas, 13(23), 125-141. doi: 10.17163/uni.n23.23.2015.06.

Moyano, M., y Trujillo, H. (2014). Intención de activismo y radicalismo de jóvenes musulmanes y cristianos residentes en un barrio marginal de una ciudad española. International Journal of Social Psichology, 29(1), 90-120. doi: 10.1080/02134748.2013.878571.

Obradors-Rial, N., Ariza, C., y Muntaner, C. (2014). Consumo de riesgo de alcohol y factores asociados en adolescentes de 15 a 16 años de la Cataluña Central: diferencias entre ámbito rural y urbano. Gaceta Sanitaria, 28(5), 381-385. doi: 10.1016/j.gaceta.2014.04.004.

Pérez-Agote, A. (2012). Cambio religioso en España: los avatares de la secularización. CIS. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas
Pisarska, A., Eisman, A., Ostaszewski, K., y Zimmerman, M. A. (2016).

Alcohol and Cigarette Use Among Warsaw Adolescents: Factors Associated With Risk and Resilience. Substance Use y Misuse, 51(10), 1-14. doi: 10.3109/10826084.2016.1168442.

Prado, A. R. y Del Águila, C. M. (2003). Diferencia en la resiliencia según género y nivel socioeconómico en adolescentes. Persona: Revista de la Facultad de Psicología, (6), 179-196.

Quiceno, J. M., Mateus, J., Cardenas, M., Villareal, D., y Vinaccia, S. (2013). Calidad de vida, resiliencia e ideación suicida en adolescentes víctimas de abuso sexual. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 18(2), 107-117. doi: 10.5944/rppc.vol.18.num.2.2013.12767.

Rehm, M. y Allison, B. (2009). Exploring Spirituality of University FCS Students: A Resource for Resiliency. Journal of Family and Consumer Sciences, 101 (4), 12-17.

Rodríguez-Fernández, A., Ramos-Díaz, E., Ros, I., Fernández-Zabala, A., y Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma psicológica, 23, 60-69. doi: 10.1016/j.sumpsi.2016.02.002.

Saavedra, G.E., Castro, R. A., y Saavedra, C.P. (2012). Autopercepción de los jóvenes universitarios y resiliencia: construcción de sus particularidades. Katharsis, 14, 89-105.

Sánchez-Teruel, D. y Robles-Bello, M.A. (2014). Factores protectores que promueven la resiliencia ante el suicidio en adolescentes y jóvenes. Papeles del psicólogo, 35(2), 181-192.

Sandoval, V. F., García, J. H., y Pérez, M. A. (2015). Género y resiliencia ante la catástrofe ambientales. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3, 1-20.

Satici, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. doi: 10.1016/j.paid.2016.06.057.
Seligman, M. (2006). La auténtica felicidad. Byblos. España.

Schmidt, R. J., Montoya. R., Campos, C. P., García-Caro, M. P., Prados, D., y Cruz-Quintana, F. (2012). Efectos de un programa de formación en cuidados paliativos sobre el afrontamiento de la muerte. Revista Medicina Paliativa, 19(3), 113-20. doi: 10.1016/j.medipa.2010.11.001.

Simkin, H. y Azzollini, S. (2015). Personalidad, autoestima, espiritualidad y religiosidad desde el modelo y la teoría de los cinco factores. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica 7(2), 339-361.

Villacieros, I. (2016). La Resiliencia en los contextos de Refugio. Revista de Psicoterapia, 27(105), 139-155.

Vinaccia, E., Quiceno, J., y Remor, E. (2012). Resiliencia, percepción de enfermedad, creencias y afrontamiento espiritual-religioso en relación con la calidad de vida relacionada con la salud en enfermos crónicos colombianos. Anales de Psicología, 28 (2), 366-377.

Wahl, R., Cotton, S., y Monroe, P. (2008). Spirituality, adolescent suicide, and the Juvenile Justice System. Southern Medical Journal, 101 (7), 711-715.

Walker, D., Webb, R., Neill, T., y Brown, L. (2009). Changes in Personal Religion/Spirituality During and After Childhood Abuse: A Review and Synthesis. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 1(2), 130–145. doi: 10.1037/a0016211.

Zurita, F., Espejo, T., Cofré, C., Martínez, A., Castro, M., y Chacón, R. (2016). Influencia de la actividad física sobre la resiliencia en adultos con dolor de hombro. Sport TK- Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 53-58.

Zurita, F., Castro, M., Linares, M., y Chacón, R. (2017). Resiliencia un elemento de prevención en actividad física. Sportis, Scientific Technical Journal of school Sport, Physical Education and Psychomotricity, 3(11), 564-576. doi: 10.17979/sportis.2017.3.1.1726.

Downloads

Article abstract page views: 2132

Published

2019-05-06

Similar Articles