Characterization of Formative Research Projects in Virtual Programs by the Politécnico Grancolombiano

Authors

  • María Isabel Cortés Cortés Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano
  • Eduardo Enrique Norman Acevedo Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano http://orcid.org/0000-0003-4069-0918
  • Diana Alejandra Ortiz Rodríguez Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e19.1992

Keywords:

Electronic learning, accreditation (education), teaching skills.

Supporting Agencies:

Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano

Abstract

This paper seeks to identify relevant methodological and contextual aspects of scientific initiation projects in the virtual programs in journalism and communication offered by the Politécnico Grancolombiano. The methodology employed a systematic review of the formative research projects in the institution’s repository. By applying inclusion and exclusion criteria, an analysis matrix was constructed from all the documents deposited in the repository over a set period of time. The results show that 52% of high-quality research projects feature students from different regions of Colombia, highlighting the existence of collaborative work in virtual environments. The communicative products exhibit a clear relationship with students’ formative communication skills. The study conclusion proposes an ongoing analysis with tutors from different levels (as a pedagogical strategy) to consolidate projects in both programs at a disciplinary level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajpru, H., Wongwanich, S. y Khaikleng, P. (2014). Design of educational quality assurance system for driving policy of educational reform in Thailand: theory-based evaluation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116(22), 1416-1422. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.408
Cano, E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(3), 1-16.
Carvalho, A., Sevilla-Pavón, A. y Seiz-Ortiz, R. (2012). Autonomy and ICT in Environmental Education. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46, 1343. doi:10.1016/j.sbspro.2012.05.299
Castellanos, A., Sánchez, C. y Calderero, J. F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista Electrónica de Investigacion Educativa, 19(1), 1-9. doi:10.24320/redie.2017.19.1.1148
Chávez, M. A. (2015). Cómo enseñar a las nuevas generaciones digitales. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(2), 1-3. Recuperado de
http://redie.uabc.mx/vol17no2/contenido-chavezarcega.html
Edel, R. (2003). Factores asociados al rendimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 1(2), 1-20. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2872
Flórez, R. Arias-Velandia, N. y Moreno-Angarita, M. (2011). Cambios en la Lectura y la Escritura de Universitarios Con el Curso “Comunicación Oral y Escrita”. Revista Facultad de Medicina, 59(4), 319-330.
Frison, D. (2014). The Collaborative Research: Formative Effects on Educational Sciences Students’ Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4025-4029. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.884
Gül, H., Sallan, S., Kaya, E. y Alican, A. (2010). Main trends in the world of higher education, internationalization and institutional autonomy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1878-1884. doi:10.1016/j.sbspro.2010.12.417
Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano. (13 de enero de 2014). Política de Investigación, desarrollo e innovación. Recuperado de https://campusvirtual.poligran.edu.co/rutas/fileg/%2Fpdf%2Funiversidad%2Fpolitica_idi.pdf
Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano. (2016). Proyecto Educativo Institucional. Recuperado de https://www.poli.edu.co/sites/default/files/pei.pdf
Ivanovska, B. (2015). Learner Autonomy in Foreign Language Education and in Cultural Context. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 352-356. doi:10.1016/j.sbspro.2015.02.128
López, A., Méndez, D., Paz, A. y Arboleda, H. (2016). Desarrollo e instrumentación de un proceso de vigilancia tecnológica basado en protocolos de revisión sistemática de la literatura. Información Tecnológica, 27(4), 155-164. doi:10.4067/S0718-07642016000400017
Montero, E., Villalobos, J. y Valverde, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: un análisis multinivel. RELIEVE, 13(2), 215-234. Recuperado de www.uv.es/RELIEVE/v13n2/RELIEVEv13n2_5.htm
Petersen, K., Feldt, R., Mujtaba, S. y Mattsson, M. (junio 2008). Systematic mapping studies in software engineering. Proceedings of the 12th International Conference on Evaluation and Assessment in Software Engineering (pp. 68-77), Italia. Recuperado de http://www.robertfeldt.net/publications/petersen_ease08_sysmap_studies_in_se.pdf
Rojas, M. J. y López, D. A. (2016). La acreditación de la gestión institucional en universidades chilenas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 180-190. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/856
Rubio, M. J., Vilà, R. y Berlanga, V. (2015). La investigación formativa como metodología de aprendizaje en la mejora de competencias transversales. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 196, 177-182. doi:10.1016/j.sbspro.2015.07.037
Strauss, A. y Corbin, J. M. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Valencia, J., Macias, J. y Valencia, A. (2015). Formative research in higher education: some reflections. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 176, 940-945. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.562
Wongwanich, S., Piromsombat, C., Khaikleng, P. y Sriklaub, K. (2015). Policy delivery strategies for education reform: a formative research and development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 1365-1372. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.255
Ye, F. (2010). Organizational study on multi-discipline based engineering education in China. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 542-546. doi:10.1016/j.sbspro.2010.03.060

Downloads

Article abstract page views: 1638

Published

2019-06-10