Attendance and Dropout among Indigenous Junior High Students

Authors

  • Ivania de la Cruz Orozco Programa Interdisciplinario sobre Política y Prácticas Educativas del CIDE.
  • Blanca Heredia Rubio Programa Interdisciplinario sobre Política y Prácticas Educativas del CIDE.

DOI:

https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e24.1973

Keywords:

Dropping out, school attendance, indigenous populations, language minorities, secondary education.

Supporting Agencies:

Centro de Investigación y Docencia Económicas, Fundación W.K. Kellogg

Abstract

This article presents evidence of some factors affecting school dropout and attendance in indigenous students in junior high schools. First, a model was designed to estimate factors that affect the dropout gap using the National Household Income and Expenditure Survey. It was found that language is one of the main aspects affecting school dropout among indigenous students. A qualitative study was then conducted in junior high schools in Yucatán and Chiapas. The findings suggest that indigenous students who enter junior high school transition into an environment where the use of their language is reduced or non-existent, and they struggle to adapt. These difficulties affect their performance and ultimately lead them to drop out of school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenas, E., Rubalcava, L. y Teruel, G. (2016). Social determinants of school continuation in México for the cohort born between 1991-1993: Evidence using panel data. Artículo presentado en la Population Association of America Meeting in Washington, D.C.
https://pdfs.semanticscholar.org/cb2d/0803aa4375c428228a175830b42e9ca962d6.pdf

Barrón, C. y Ducoing, P. (2017). La escuela secundaria hoy: problemas y retos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 9-30. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/2 

Chávez-Herrería, E., Abreu, R. y Charles, A. (2013). Índice de equidad educativa indígena. Informe de resultados para México, sus estados y municipios 2010. México: Fundación Idea, PNUD, SEP. Recuperado de http://fundacionidea.org/posts/34

Fernández, M., Torres, E. y García, C. (2016). Creencias sobre la educación intercultural y prácticas de enseñanza de profesores de secundaria de la población indígena yaqui. Perfiles Educativos, 38(152), 109-127.

Gibbs, B. G. y Heaton, T. B. (2014). Dropout from primary to secondary school in Mexico: a life course perspective. International Journal of Educational Development, 36, 63-71.

INEE y UNICEF. (2016). Panorama educativo de la población indígena 2015. México: Autor. Recuperado de http://compromisoporlaeducacion.mx/wp-content/uploads/2016/08/PEPI.pdf

INEE. (2016). Panorama educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional 2015. Educación básica y media superior. México: Autor. Recuperado de http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/B/114/P1B114.pdf

INEGI. (2013). Censo de Escuelas, Maestros y alumnos de Educación Básica y Especial (CEMABE). Recuperado de http://cemabe.inegi.org.mx

INEGI. (2013b). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos en los Hogares 2013. Recuperado de http://www3.inegi.org.mx/rnm/index.php/catalog/132

Mier y Terán, M. y Rabell, C. (2013). Escolaridad y lengua hablada en comunidades rurales de la península yucateca. Revista Mexicana de Sociología, 75(3), 371-406.

Parker, S., Rubalcava, L. y Teruel, G. (2005). Schooling inequality and language barriers. Economic Development and Cultural Change, 54(1), 71-94.

Tapia, G., Pantoja, J. y Fierro, C. (2010). ¿La escuela hace la diferencia? El abandono de la escuela secundaria en Guanajuato, México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 197-225. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/428

UNICEF. (2016). Niños y niñas fuera de la escuela. México: Autor.
Van Dijk, S. (2012). La política pública para abatir el abandono escolar y las voces de los niños, sus tutores y sus maestros. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(52), 115-139. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/299

Vargas, E. y Valadez, A. (2016). Calidad de la escuela, estatus económico y deserción escolar de los adolescentes mexicanos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 82-97. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/713

Downloads

Article abstract page views: 3810

Published

2019-08-19