Spatial Analysis of the National Evaluation of Scholastic Achievement (ENLACE) in Schools of the Municipality of Juarez, Chihuahua

Authors

  • Luis Ernesto Cervera Gómez Dirección General del Noroeste El Colegio de la Frontera Norte
  • Gilberto Martín Lizárraga Bustamante Dirección General del Noroeste El Colegio de la Frontera Norte
  • Claudia Paola Sánchez Guillén Dirección General del Noroeste El Colegio de la Frontera Norte

Keywords:

High-stakes test, academic achievement, schools, geographical information system.

Abstract

This research was focused on analyzing the results of the first National Assessment of Academic Achievement for Scholar Centers (ENLACE; acronym in Spanish) applied during the year 2006 in the Municipality of Juarez (State of Chihuahua, Mexico). In order to conduct the spatial analysis a geographical information system (GIS) was used to make a georeferenced database were all variables were connected to a point representing a school. Results of the examinations expressed as deficient, elemental, good en excellent were spatially distributed over the urban area of Ciudad Juárez. Apparently there is a high spatial correlation between ENLACE’s results with the socioeconomic level of people. In this way results going from good to excellent were spatially located over the sectors more developed of the city. Poor results going from Insufficient to Elemental were spatially located at places with higher deficits of infrastructure and low socioeconomic levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carvallo, M. (2006). Factores que afectan el desempeño de los alumnos mexicanos en edad de ecuación secundaria: Un estudio dentro de la corriente de eficacia escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4 (3), 30-53. Recuperado el 21 de mayo de 2007, de http://www.rinace.net/arts/vol4num3/art3.pdf

Cervera, G. L. (Coord.). (2005). Diagnóstico geo-socioeconómico de Ciudad Juárez y su sociedad. Ciudad Juárez, Chih., México: El Colegio de la Frontera Norte-INMUJERES. Recuperado el 21 de mayo de 2007, de http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100882.pdf

Cohen, E. (2002). Ecuación, eficiencia y equidad: Una difícil convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 105-124. Recuperado el 21 de mayo de 2007 http://www.rieoei.org/rie30a04.PDF

Franco, R., Hopenhayn, M., Núñez, I., Álvarez, E., Lavín, J. y Verdugo, O. (1991). Viabilidad económica e institucional de la reforma educativa en Chile (Serie Políticas Sociales, Nº 11). Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Hopkins, K., Hopkins B. y Glass G. (1997). Estadística básica para las ciencias sociales y del comportamiento (3ª ed.). México: Prentice Hall.

Instituto Municipal de Planeación de Ciudad Juárez (2005). Cartografía de centros escolares en Ciudad Juárez, Chihuahua. Ciclo escolar 2004-2005. Ciudad Juárez, Chih., México: Autor.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. (2005). Conteo de población y vivienda 2005. México: Autor.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (s.f.). Tabla estadísticas. Recuperado el 21 de mayo de 2007, de http://www.inee.edu.mx/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=147&Itemid=604

Montero, M. T. (2005). Estado actual de la educación en Ciudad Juárez. En G.L. Cervera, Diagnóstico geo-socioeconómico de Ciudad Juárez y su sociedad (Capítulo VIII, pp. 229-272). Ciudad Juárez, Chih., México: El Colegio de la Frontera Norte-INMUJERES, Recuperado el 21 de mayo de 2007, de http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100882.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2007). Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares. Recuperado el 21 de mayo de 2007, de http://enlace.sep.gob.mx

Schmelkes, S. (1996). La evaluación de los centros escolares. México: Secretaría de Educación Pública.

UNESCO. (2005). Educación para todos (Informe de seguimiento). París: Autor.

Downloads

Article abstract page views: 1331

Published

2008-05-01

Similar Articles